12 December 2013

Fakta Menarik Tentang Durian

Suka makan durian..????
Ni fakta menarik tenatng raja buah ini..

1 - Tinggi Kalori? 
Ramai yang menganggap buah durian tinggi kalori dan menggemukkan.
 Tahukah anda bahawa seulas durian baru mempunyai 50 kcal. Tidaklah tinggi sangat.

 2 - Tinggi Kolesterol?
Durian atau mana-mana buah pun tidak mengandungi kolesterol. 
Kolesterol cuma datang dari sumber haiwan, bukan tumbuhan. 

 3 - Tiada nilai nutrisi? 
Buah durian kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral seperti
 antioxidant vitamin-C (about 33% of RDA), 
B-complex dan potassium 
(penting untuk kawalan bendalir badan, mengawal denyutan jantung dan tekanan darah).
 Durian juga mengandungi calcium dan phosphorus 

 4 - Tinggi lemak?
 Seulas durian mengandungi 1-2g lemak dan 
tu pun bukanlah lemak tepu (saturated fat)

 5 - Tinggi gula? 
Satu ulas durian ada dalam 10g gula.
 Tinggi? Itu bergantung kepada jumlah kuantiti pengambilan anda.
 Kalau 2-3 ulas masih kurang lagi daripada satu tin minuman soda.

 6 - Panaskan badan? 
 Buah durian mempunyai kualitit memanaskan badan jadi elak makan berlebihan, 
lagi-lagi kalau anda mempunyai diabetes atau tekanan darah tinggi. 

 7 - Tingkatkan nafsu seks? 
Betul! Itu berbalik kepada kualiti panaskan badan – peningkatan peredaran darah.
 Sekali lagi, hati-hati sekiranya anda hypertension dan elakkan bercium-ciuman

 8 - Tidak sesuai untuk diabetes?
 Betul tapi itu bukan soal durian semata-mata tapi mereka yang ada diabetes
 atau kencing manis harus kawal pengambilan gula dan makanan/minuman yang tinggi glukosa.

 9 - Kurangkan stress? 
Durian mengandungi amino asid bernama tryptophan yang
 bantu tingkatkan keluaran hormon serotonin (yang mengantukkan) 
jadi anda lebih senang tidur, rasa lebih “ringan” dan lebih tenang.

Ringkasnya:
-Antioksida
-Banyak Serat
-Vit C dan B Compleks
-Pelbagai Mineral
-Karbohidrat Tinggi
-Tanpa Kalori



41 comments:

  1. Tiba-tiba je terus rasa nak makan durian ni Kam..tengok gambar tu pun dah menggoda keinginan..hehe keinginan nak makan durian.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum..selamat pagi...huhu..intan suka durian x kisahla camner..heheh..tp idak ler maakan selalu...

    ReplyDelete
  3. assalam...alaaah..tak makan durian lah...

    ReplyDelete
  4. Maknanya tuh no harm lah kalau nak makan doyan..cuma perlu berpada2 jer agar tak kepanasan kan kak..
    pulut doyan sedap tp taklah makan byk..muak

    ReplyDelete
  5. Byk info yang berguna tu kak...saya xsuka makan durian tapi kalau tempoyak makan pulak....he3x....

    ReplyDelete
  6. Banyak khasiat raja buah ni nampaknya.. boleh menghilangkan stress tu yang buat saya kagum.. o..macam tu ye.. nak kena paksa diri lebih sukakan durian ni...baru kurang stress

    ReplyDelete
  7. macih share kak... buah feveret sepajang zmn nih kak... sebenarnya ikut kite nk mengawal kan... kalu ada drh tinggi or kencing manis berpada2 mkn durian jgn la lantar sampai 3-4biji hehehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Kamsiah

    sangat suka durian
    terima info

    ReplyDelete
  9. salam kak..
    banyak jugak ye faedah negative n positive makan raja segala buah ni..
    yang penting makan kena beringat..:)

    ReplyDelete
  10. Kak, sy dh tau pasal ni sbb somi sy penah bagitau.
    Ramai yg salah paham..
    kecuali bila dimakan ngan pulut, dibuat bubur, kuah durian atau dijadikan durian crepe bercampur ngan whipping cream...tu yg jd byk kolestrol tu..huhu.

    ReplyDelete
  11. Dah jadi tak suka..dulu masa kecil dah rajin makan kot hehe

    ReplyDelete
  12. banyak faedah rupanya makan durian. selalu makan durian...sebab....... suka! tu saja..haha.

    ReplyDelete
  13. Satu lagi fakta tentang durian ialah saya tak suka durian...hehehehe...

    ReplyDelete
  14. Dengan pelbagai nutrisi...mat saleh tetap tak suka makan durian...hahaha

    ReplyDelete
  15. Kalaulah gambar ini mempunyai bau...mesti lagi best!
    Durian tetap raja buah!

    ReplyDelete
  16. durian mmg feveret ... wah ! pulut durian ...

    ReplyDelete
  17. hehehe.. buah-buahan lain ok tapi tidak durian..

    ReplyDelete
  18. Salam kak kam.. masalahnyer bila makan durian jd xsedor diri, bukan seulas dua, agak2nya sebijik dua yg dibaham. haha..

    ReplyDelete
  19. durian + pulut + santan..
    walllahhh...
    sepinggan pun dah rasa kembang dalam perut :)

    Salam Perkenalan...

    ReplyDelete
  20. Mata ni lebih tertarik dgn gamba durian akak tu dari baca fakta..camne tu.. :D

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum ,

    banyak juga kelebihan dan kekurangan durian ni ye..
    nana memang suka makan durian..huhu.

    p/s : nana khabar baik je..alhamdulillah ;)

    ReplyDelete
  22. alaaaaaaaa sedap2 .. x kira ekkee
    miss u so much kak ..
    sorry sgt2 sbb x update hhuh
    tq so much sbb sudi singgah blog ieda tau .. ;)

    ReplyDelete
  23. salam hujung minggu...alaaahhh.. tak makan durian lah...ruginyer...

    ReplyDelete
  24. suka jugak durian tp sekali makan tu seulas dua je.. banyak2 takleh masuk.. tq share info kak..

    ReplyDelete
  25. salam kak kam...noe mmg peminat tegar durian...3/4 biji sekali makan...mmg selamba...tapi lepas kena darah tinggi...kena kontrol makan durian ni...sedihhh :(

    ReplyDelete
  26. sakit-sakit pun durian tetap favourite.. cuma dikurangkan makan ..

    ReplyDelete
  27. Saya suka durian dan saya suka nasi durian juga!!!!Tak dapat pulut, lemang makan dengan durian pun okeyyy

    ReplyDelete
  28. Sedap..saya 'hantu' durian...suka sangt.

    ReplyDelete
  29. Salam K.Kamsiah..

    ape yg cma atau.. cma hantuuuu durian! ehehe..
    thanks for sharing info tu :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.