11 December 2013

Menara Jam Kulim

Menara Jam Kulim Menara jam  dahulunya
 dikenali sebagai Rumah Jam Merdeka Kulim 
 merupakan mercu tanda bagi daerah Kulim. 

Menara Jam ini telah dirasmikan oleh
 DYMM Tuanku Sultan Badlishah Ibni Almarhum Tuanku Abdul Hamid 
pada 15 September 1957 bersamaan 20 Safar 1377. 
Manakala perletakan batu asasnya telah disempurnakan oleh 
Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra 
pada hari Jumaat 14 Jun 1957 bersamaan 7 Zulkaedah 1376.




senarai mereka yg telah menyumbangkan  wang
utk pembinaan menara ini

31-Mukim Terap...kampung my hubby


22 comments:

  1. Wah..bagusnya, ramai yang murah hati bg sumbangan.. cantik menara ni..sama usia dengan tahun merdeka...

    ReplyDelete
  2. hebatla akak...saya yg pernah duk kulim ni pon tak pernah smpi tempat ni..haha..

    ReplyDelete
  3. Ohh ada ye Menara jam ni Kak..
    pernah sampai Kulim dulu2..tapi tak pernah tgk Menara jam ni...huhu

    ReplyDelete
  4. wah lama tu tapi masih elok terjaga..........

    ReplyDelete
  5. lamanya cek tak p kulim..cantikkan menara tu..(^_^)

    ReplyDelete
  6. Betapa semangatnya menyambut kemerdekaan, menara jam menjadi simbol peringatan yg memahat sejarah negara buat ingatan anak bangsa. Kini ia menjadi mercu tanda yang menjadi tarikan utama.

    ReplyDelete
  7. Wahhhhh..seusia dgn kemerdekaan negara kita....Siap ada nama penyumbang lagi :)

    ReplyDelete
  8. Mengapa kebanyakan org perseorangan yg menderma itu org bukan Melayu?
    Melihat jam selalu teringat perumpamaan "jam Melayu" (tidak menepati waktu)....

    ReplyDelete
  9. Dekat area mna nie akk?rietta setakat area kolej mara tu aje...yg laen x ronda ronda lg...

    ReplyDelete
  10. salam kak..
    tak penah sampai kulim agi..
    tersergam indah menara jam kulim..walau antique..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Kamsiah

    saya pernah singgah
    pendapat saya Majlis Daerah kurang penjagaan bangunan tu

    ReplyDelete
  12. Kiranya megah berdiri atas sumbangan ramai yg terlibat kisahnya...

    ReplyDelete
  13. mulo ngaji kulim nie setahun..tp tok berapa ingat psl menara jam nie..hmmm..

    ReplyDelete
  14. Kam..lamanya ummi tak menjejak kan kaki ke Kedah, masa belajar kat Penang dulu biasa juga pergi, sekarang tentu dah banyak sangat perubahan.

    ReplyDelete
  15. Tak perasan pula manara jam ni masa belajar kat kulim dulu...

    ReplyDelete
  16. Bila terbaca nama Naga Lilit, teringat kisah yang berlaku. Samada benar atau tidak, ia adalah satu iktibar...

    ReplyDelete
  17. Siap ada nilai sumbangan...detail sungguh.

    ReplyDelete
  18. cantiknya mercu tanda ni.intan jarang sgt p kulim...kalau p bole tgk menara ni..

    ReplyDelete
  19. Pernah masuk bandar kulim cuma mgkn tak lalu kat kawasan ni, kot...tu pasal tak perasan, hehe..

    ReplyDelete
  20. Ada sampai ke Kulim, tapi tak sempat berjalan-jalan ke sini...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.