14 March 2016

Tapai Pulut Daun Getah

Sejujurnya saya dah lama stop
dari mengambil tempahan tapai berbungkus daun
samada daun getah,daun pisang dll
Sebab ianya sangat2 renyah dan meletihkan serta mengambil masa yg lama...

Tapi dek kerana kakak ipar punya pasal
siap hantar daun pisang serta lidi kerumah saya
yg mahukan tapai dalam daun getah
terpaksa akur jugak la

nasib baik sekarang anak2 sedang bercuti
boleh la jugak tolong bungkuskan

 3kg beras pulut
saya hanya mengunakan beras pulut susu
yg diimport dari Siam
bekalan tak jadi masalah 
sbb anak sedara sebelah suami
bekerja dan tinggal di Perlis

dah siap utk  di pick up
katanya utk dibawa kerumah jirannya yg kenduri

kata depa tapai dalam daun getah
mengeluarkan aromanya yg tersendiri..

19 comments:

  1. Assalam..

    sedap kak..aritu order dari kawan tapai ni sekilo...jenuh jgk nak ngabis utk 3 org.. tp mmg sedapp,,letak lam peti ais,.

    saya jrg makan tapai sini...sbb rasa dia lain dari tapai sarawak..heheh

    ReplyDelete
  2. Singgah pagi...
    nieyl x penah makan tapai.. :)

    ReplyDelete
  3. Bapak kakak suka tapai pulut bungkus daun getah ni
    Kakak belum pandai lagi makan walau dah tua ni.
    Kalau tapai ubi kakak suka..

    ReplyDelete
  4. Pandai kamsiah buat tapai ya....
    Akak ni walaupun dh berusia baru raya tahun lepas makan tapai pulut bungkus daun getah,sebelum ni dlm daun pisang je.

    ReplyDelete
  5. Teringat arwah mak akak kamsiah..
    Tapai yg arwah mak buat.. alhamdulillah sedap manis..
    Sayangnya seorg pun anak perempuannya belajar buat tapai ni...
    Bungkus dgn daun getah ni lagi sedap..
    Akak boleh habis berangkai-rangkai tu ;)

    ReplyDelete
  6. salam kamsiah ..
    tk puas la mkn tapai bungkus mcm tu ..
    satu bungkus tu sekali telan jer ..

    ReplyDelete
  7. Kak.. saya suka (sambil angkat tangan).. sedap.. ;)

    ReplyDelete
  8. jarang sudah jumpa tapai daun getah kak...
    selalunya dlm daun pisang dan dlm bekas plastik tu...:_

    ReplyDelete
  9. Memang ada aromanya balut dgn daun getah.

    ReplyDelete
  10. Hari tu gi Melaka, dalam tapai tu ada macam kulat... makcik tu kata tu habuk dari daun getah... malas Tedi nak caya...

    ReplyDelete
  11. suka tapai pulut...adik ipar org terengganu selalu bawa balik tapai daun getah ni time raya..

    ReplyDelete
  12. Sedapnya... makchaq memang suka sangat tapai... yg dalam daun getah /pisang memang lagi sedap banding dlm bekas plastik...
    Kalau dekat memang nak tempah..

    ReplyDelete
  13. kaknoor tk pernah mkn tapai hehe, tk tau pulak boleh guna daun getah utk bat tapai ni, biasa nya org pakai daun pisang kan

    ReplyDelete
  14. Salam kenal KM....
    Sedapnya tapai pulut... jarang jumpa ni. Tak susah ke nak cari daun getah sekarang ni?

    ReplyDelete
  15. saya tak berapa suka makan tapai. tapi kalau ditanya, saya lebih makan tapai ubi kayu berbanding tapai beras...

    ReplyDelete
  16. dari dana kecik kak... mmg keliling umah ada kebun getah tp tak tau pun dana blh di buat bungkus tapai pulut hehehhe... dh beso panjang dh keje baru tau...

    aah tapai pulut yg dibungkus ngn daun getah bau nya lg sedap... penah makan manis leting betul selalu...

    ReplyDelete
  17. Kakak dtg lagi tengok tapai pulut kegemaran bapak kakak pagi ni
    Sambil tu nak ajak jenguk blog kakak sebab ada tag yg perlu dilunaskan hihi... Take your time please:)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.