07 May 2016

Buah Kerenda



Kerenda, nama botaninya Carissa carandas,
termasuk suku Apocynaceae, yaitu tumbuh-tumbuhan dengan ciri khas bergetah putih. 
Pohon kerenda berasal dari India, 

Ada yg memanggilnya asam keranda,asam serenda,asam renda
pokok ni terdapat ditepi rumah kakak ipar saya
saya mengutip buah yg kaler ungu kehitaman tu
sbb pikir ianya manis
rupa2nya yg kaler hitam lbh masam rasanya
nak habiskan sebiji pun tak sanggup

depa kata kalau buat jeruk sedap
sbb rasa masamnya akan hilang
tapi proses nak buat tu yg renyahnya


12 comments:

  1. CANTIK BUAHNYA ELOK JADIKAN HIASAN LAMAN TU...

    ReplyDelete
  2. Makchaq masa kecik2 makan ja semua.. masam ke.., kelat ke.., pahit ke... yang sedap manis.. sampai berebut..

    Masa dulu bukan ada pilihan makanan.. jajan ada.. tapi tak mampu nak beli.... buah2 macam ni la jadi jajan...

    ReplyDelete
  3. kat kampung kak panggil asam berenda. Bukan sedap pun. Masam. Tapi masa zaman budak tengok buah ni pun boleh terliur.

    ReplyDelete
  4. salam kamsiah ..
    seram dengar namanya ..
    rasanya pernah makan jerok buah ni ..

    ReplyDelete
  5. nengok buahnya ngn warna merah2 pink tuh sedap bebeno...

    dana terigat biasa lalu dpn umah teres nih ada tanam buah ni rasanya... setiap masa kalu lalu buahnya lebat warna merah pink gini... tp dok pikir nape mcm tak penah di petik sbb sentiasa lebat... agaknya buah beracun...

    tp lps tgk kt blog akak nih, rasa buah nih kot... sbb tu lah tak di petik sbb masam kot

    ReplyDelete
  6. biasa tgk buah ni... tapi baru ni saya tahu nama nya kak... ooo ni lah buah kerenda...

    ReplyDelete
  7. En.. menarik sangatlah dimata kakak ni
    Tak pernah jumpa apa lagi merasa
    Macam anggur cuma tak segugus gitu.
    Kalau kakak petik bebanyak makan dgn garam/asam sedap kot hihi...

    ReplyDelete
  8. Nampak comel jer buah pokok ni kak..blh gak cantikkan halaman rumah ..

    ReplyDelete
  9. hahahak boleh makan ke buah ni ahha.. ceq baru tau =P

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.