28 August 2013

Buah Markisa

bunga yg unik dan cantik

bunga yg menghasilkan buah


memberi teduhan pada laman





tunggu sehingga kulitnya
berwarna oren dulu baru boleh dipetik






39 comments:

  1. Salam kak...
    saya tak pernah makan buah markisa.. 1st time tengok buah markisa pun time pergi Bandung last time.. :)

    ReplyDelete
  2. bestnyer tgk pokok markisa akak... msti lebat buah nyer kn

    ReplyDelete
  3. Akhirnya dah jadi buah. Dulu kata bunga gugur tu nak uji tuannya sabar ke tak aje alkisahnya...

    ReplyDelete
  4. Salam K.Kamsiah..

    hihi..tgk aje buah ni dah rase2 masam... ;)

    ReplyDelete
  5. 1st time acu tengok buah markisa nie kak

    ReplyDelete
  6. cantik lah bunga nyer... sy x tahu lah buah markisa ni orang selalu buat apa ye?

    ReplyDelete
  7. Salam Syawal Kamsiah

    bila buah warna oren nanti saya sampai

    ReplyDelete
  8. mesti seronok kan...sbb apa yg ditanam dah mengeluarkan hasil..

    ReplyDelete
  9. kat kampung banyak pokok buah markisa ni...suka jugak tengok pokok dia..especially bunga dia yang unik tu..berbau harum.

    buat jus pun sodap..

    ReplyDelete
  10. Kenangan zaman kanak-kanak, dulu ada tanam pokok ni..masam giler isinya, selalu buat air bawa pergi sekolah..

    ReplyDelete
  11. Nak tanam kat rumah di taman perumahan tak sesuai, cepat sgt membesar dan perlukan para. Mane ada ruang...tapi kalau menjadi, memang cantik! Buahnya pun berkhasiat!

    ReplyDelete
  12. Baru pertama kali akak menengok pokok, bunga dan buah Markisa... apa lagi merasanya tak pernah pun Kamsiah, mana dapat benihnya Kamsiah ...

    ReplyDelete
  13. salam kak,mama tiri saya orang medan.tiap kali balik sana,dia mesti belikan buah markisa dan jus kordial markisa yang pekat tu...sedap!

    ReplyDelete
  14. sayapun first time tengok.. memang unik dan cantik :)

    ReplyDelete
  15. kat kg saya , pokoknya memanjat pokok rambutan . susah doh nak amik buahnya ... saya suka campur dgn air sirap ...

    ReplyDelete
  16. masa raya kt kampung suami baru ni ada jumpa buah ni, tapi tak tau nak petik kena tunggu dia tukar warna oren, geram punya pasal,main petik je yang hijau-hijau, lastnya kecut tak makan sbb masam sangat, ampun ya Allah...

    ReplyDelete
  17. sy first time tgk buah ni masa kawan ofis bagi.. pelik, tak penah tgk buah markisa ni.. hahaha..

    ReplyDelete
  18. Sedap kalau buat jus....akak tanam ke.....??

    ReplyDelete
  19. Kak, buah ni dalam dia warna susu tekstur macam ciku ciku, yang tu ker? Saya duk pk nama buah apa yg saya makan masa kecik2 dulu tapi tak pernah jumpa dah lagi.

    ReplyDelete
  20. cantiknya gambo dia kak..buah ni masam2 manih kan :)

    ReplyDelete
  21. cantiknya gambo dia kak..buah ni masam2 manih kan :)

    ReplyDelete
  22. Lawanya gambar, buat rasa terliur pulak..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.