19 August 2013

Petua Tomyam Sedap


Org kata,tomyam ni menu org malas
main campak2 ja

tp ada jugak mereka yg rajin
memblender sendiri pes tomyam

Tomyam lbh sedap jika mengunakan pes
berbanding mengunakan yg kiub tu

yg ni di beli di Padang Besar berharga rm14

 kecuali suami,...ahli keluarga lain
semua sukakan berbagai jenis bebola ni

petua tomyam lbh sedap ialah
(mungkin ada yg tahu
mungkin ada yg belum tahu)
masukkan beberapa sudu susu pekat manis
kedalam tomyam sebelum diangkat
warnanya akan bertukar menjadi seolah dimasukkan santan
dan kelihatan lbh 'pekat' sedikit
cubalah dan rasai perbezaannya
(jgn bimbang kerana ianya tak bertukar menjadi manis)



51 comments:

  1. tomyam feveret suami, tapi sejak ada gastrik dah tak berani makan tomyam,hu hu

    ReplyDelete
  2. ooo mcm tu ...lain kali blh try buat ...

    ReplyDelete
  3. salam pg kak..wah sedap nampak tomyam tu,kuah pun pekat,lme m3h x buat tomyam..pasal mkn kt kedai lg sedap dr buat sendiri..ehe
    tp kan kalo dapat cari pes cam kt atas tu maybe sedap kot kalo masak tomyam sendiri..

    ReplyDelete
  4. OOo yeke kak... thnks share yer =)
    boleh lah cuba plak nnti.

    ReplyDelete
  5. pertama kali dgr petua tu
    tq kak ;)
    boleh cuba nnti sbb sy mmg peminat tomyam

    ReplyDelete
  6. tomyam kaler clear rasa best ooo, ari tu pegi Lanka, kat sana pun ada tomyam.

    ReplyDelete
  7. kat mana lg bleh dptkan paste tu selain kat pdg besaq?
    x prasan lak kat pasaraya ada ke x?
    yg nmpk slalu yg tudung biru. penuh tulisan siam kat situ

    ReplyDelete
  8. baru ku tau..!!nasib ada akak bg tau..hehehe..:)

    ReplyDelete
  9. ohhh, bleh cuba kalau masak tomyam nanti (p/s : sy jarang masak tomyam)

    ReplyDelete
  10. campak campak pun saya still tak reti nak buat tomyam..hehe

    ReplyDelete
  11. Alamak...kat Sabah xde jual pes tomyan ni kak :(

    Tambah susu rupanya...thanks kak coz bagi petua :-)

    ReplyDelete
  12. waaa kat Sabah xde jual pes tomyam ni

    nanti nak try bubuh susu lah mcm petua akak ni

    Thanks kak :-)

    ReplyDelete
  13. ooo..ye ke?
    boleh cuba la..sebab tgk tomyam kat kedai nampak pekat je..kita buat cair gila huhu....

    ReplyDelete
  14. Tak pernah bubuh susu..nak try buat jugaklah...terima kasih atas prkongsian...

    ReplyDelete
  15. Oh baru tau nie kak... nanti nak cubalah ..mesti sedap..cuba pes atau kiub jer takder buat ms nie..huhuhu

    ReplyDelete
  16. Berikan masa anda 1minit untuk aminkan doa untuk mesir, syria, palestin, iraq, afganistan dan negara2 Islam..

    Ya Allah! Ya Qahhar ! Ya Jabbar ! Ya Muntaqim ! Ya Dzal Jalali wal ikram! Ya Allah! Ya Allah! Ya Allah! bantulah saudara-saudara kami Dr Morsi dan Ikhwanul Muslimin di Mesir dan di semua tempat.

    Ya Allah! bantulah mereka dan janganlah Engkau membantu
    musuh melawan mereka.

    Ya Allah! bantulah mereka dan janganlah Engkau menolong
    musuh melawan mereka.

    Ya Allah! berilah mereka kepakaran membuat senjata untuk
    menghadapi musuh-musuhMu.

    Ya Allah! tepatkanlah bidikan Senjata mereka dan kukuhkanlah kaki-kaki mereka serta berilah taufiq-Mu pada
    setiap langkah mereka.

    Ya Allah! satukanlah barisan mereka dan kumpulkanlah
    segala upaya mereka.

    Ya Allah! jadikanlah jihad mereka di jalan-Mu dan janganlah haramkan pahala jihad mereka atas kami.

    Ya Allah! tolonglah kaum muslimin yang terzhalimi di Mesir dan semua tempat.

    Ya Allah! tolonglah Ikwanul Muslimin dan perbaikilah hubungan mereka.

    Ya Allah! binasakanlah Para Munafiqin Yang Bersongkol dengan Zionis Israel+ Syiah dan Mustakbirin Amerika goncangkanlah dan hancurkan mereka.

    Ya Allah! cerai beraikan barisan mereka dan luluh lantakkan
    kalimat mereka.

    Ya Allah! janganlah Engkau memberikan kedudukan yang baik bagi mereka di muka bumi ini.

    Ya Allah! lemparkanlah rasa takut dalam hati-hati mereka.

    Ya Allah! hitunglah jumlah mereka, bunuhlah mereka dan jangan sisakan seorang pun dari mereka Ya Allah!

    Kasihanilah saudara-saudara kami Ya Allah! Perkenankanlah

    ReplyDelete
  17. ooo...bagus petua ni..tak pernah tahu..tq kak kamsiah..nanti boleh try..:)

    ReplyDelete
  18. Mudahnya petua ni...boleh dicuba. Terima kasih ya

    ReplyDelete
  19. owh.. boleh cuba ni.. nak bg sedap.. nyummy..

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum..salam ziarah!! Jemput ziarah blog saya ;)
    http://supplementforall.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. Oh... gitu ye. Betul kakak memang tak tahu pun
    Terima kasihlah sebab mana tahu ada tetamu nak disaji dgn tomyam kan:)

    ReplyDelete
  22. Assalam pes berjenama madam pun tu memang sedap sgt..nanti boleh cuba petua kamsiah tu...ingatkan kena masukkan santan , rupa2nya susu pekat manis...unik!

    ReplyDelete
  23. Sy species suami puan kot.... x suka bahn2 tiruan..tuu
    tp suka tomyam USA.. sgt suka....

    ReplyDelete
  24. yup betul tu mmg itu petua nak bg kuah tomyam pekat & sedap

    ReplyDelete
  25. Sedapnya nampak tom yam tu. Terima kasih Kam berkongsi petua tu, ummi memang tak tau, lepas ni bolehlah ummi cuba.

    ReplyDelete
  26. Kebanyakan orang siam masak tom yam, masuk susu, ada yang masuk susu cair, ada yang suka susu pekat. Saya suka susu cair, rasanya agak lemak. Kalau sajian utk dua orang, 3 sudu memadai. Terima kasih.

    ReplyDelete
  27. salam kamsiah ..
    Tom yam dah biasa sangat la ..
    masakan Siam kheng som boleh tk ..
    klu aby ke siam memang carik kheng som ni ..
    apapun blh cuba petua kamsiah tu

    ReplyDelete
  28. Terima kasih atas petua ini, nanti akan disampaikan kpd chef di rumah....

    ReplyDelete
  29. Guna pes ni, memang authentic Thai tomyam..makan pula dgn nasi putih/mihun, memang pulun habis..

    tomyam clear yg guna sos ikan, lengkuas & daun ketumbar pun suka juga..

    ReplyDelete
  30. oh ye ke...
    timakasih sbb sudi kongsi, kakkkk..

    ReplyDelete
  31. Oh ya ker? Boh susu? Nak try lah. Sebab saya hampir tiap bulan mesti ada buat Tomyan. Anak-anak suka. Saya pun guna pes dalam botol tapi tambah lagi dengan perahan limau utk rasa lebih masak. Bebola banyak camtuh pun kami suka, plus tulang ayam, leher or kaki ayam. Yummy!

    ReplyDelete
  32. ohh itu petuanye eh kak..
    nanti nak try la.. thanks kak sharing!

    ReplyDelete
  33. Owww...boleh try ni... anak2 suka tomyam... terima kasih dan Slmt Hr Raya

    ReplyDelete
  34. Aina beli ja yang dah siap tapi dalam tin. Selain buat tomyam goreng ayam pun sedap kalau guna sambal perencah tom yam tu.

    ReplyDelete
  35. Keluaraga IM pun suka tomyam kecuali IM. IM tak suka benda-benda masam.

    IM suka yang berkari...

    ReplyDelete
  36. Salam K.Kamsiah..

    bebola tu buat tomyam sedapppppppppppp giless :p hihi..

    ooo...susu pekat manis?? baru tau ni.. blh la menery!

    ReplyDelete
  37. suka makan tomyam..lagi pedas lagi sedap..

    ReplyDelete
  38. ada org tmbh santan sikit kan...br la pekat cm kt siam nun.. sedap nye lahai tomyam siam nih !!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.