01 August 2013

Dahlia @ Semperit



dahlia @ semperit
yg mekar sepanjang zaman
dari zaman saya anak dara
sampai dh ada anak dara
semperit tetap jadi pujaan..


BAHAN-BAHANNYA :-)
 300 g mentega 
130 g gula aising
 2 kuning telur 
 1 camca teh esen rose
 240 g tepung gandum* 
 100 g tepung jagung* 
 160 g tepung kastard*
(*gaul rata dan diayak) 
 Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

 CARA MEMBUATNYA :-) 
 Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, 

 masukkan kuning telur dan esen rose dan putar hingga kembang. 

Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis.

 Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan. 

Masukkan doh ke dalam acuan biskut dahlia.

 Tekan atas dulang pembakar yg telah disapu mentega/majerin

Sapukan sedikit kuning telur diatasnya supaya ceri melekat 

Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.


tak banyak bahan2nya
tak susah membuatnya
tak jemu memakannya

37 comments:

  1. Biskut yg menjadi kemestian dihari raya...lembut, cair dimulut! Kismis @ buah ceri diatasnya juga selalu hilang...hehe

    ReplyDelete
  2. mengancam rupanya !! jadi hari ni he he.. boleh share resipi? mana la tau yang ini istimewa dari resipi kita yang biasa-biasa je! nanti boleh je kita buat rujukan!

    ReplyDelete
  3. lama tak buat kuih ni kak...sebenarnya lama tak buat bikut raya dah...hehe

    ReplyDelete
  4. kuih semperit...kuih traditional tuh...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum
    Salam ramadhan ke 23
    singgah sini pagi ni :)

    ReplyDelete
  6. ini dah jadi kuih raya nostalgia ni, ma saya pun suka sgt buat kuih ni, saya pun cadang nak buat juga, dua hari lepas dok buat choc chip kesukaan anak-anak

    ReplyDelete
  7. Sedapnya..! Huhuhu.. biskut pebret sy nih, tiap tahun x tinggal beli, nak buat mmg xde la nmpk nya.

    ReplyDelete
  8. sedap2.. sy pun wat kuih raya sendiri gak.. hahaha.. jgn terkejut lelaki taw wat kuih aw... nk taw jom singgah site sy bace yer.. hehehe
    http://www.ahmadhasif.info/

    ReplyDelete
  9. Kak Kamsiah, pasai pa saya buat, bunga dahlia tak terbentuk dengan elok, kembang walaupun rasa sedap gebu.

    ReplyDelete
  10. kuih yang evergreen ni Kam..walau ada banyak biskut baru, dahlia tetap dihati

    ReplyDelete
  11. biskut raya yang anak2 saya rekues...hihi kuih upin-ipn katanya sb dok tengok upin-ipin buat dgn kak ros:-)

    ReplyDelete
  12. salam ramadhan # 23
    tq share resepi ye kak..bleh la nk buat nanti

    ReplyDelete
  13. kami sekeluarga suka kuih samperit ni...dulu arwah mak saya selalu buat...kami tempah je...

    IKEA satu untuk Kamsiah

    ReplyDelete
  14. part lain sy ok, bab nk membentuk, sy bukan orangnya.....

    bunga sy asyik kene reject saja....

    ReplyDelete
  15. sedapnya semperit nie kak..takder acuan jer nak buat..huhuh

    ReplyDelete
  16. ni memang kuih faberet ita....


    pos sini sikit kak...hehehhe

    ReplyDelete
  17. tak pernah try buat tapi saya dah copy resepi ni.. nak try buatlah.. tak cuba tak tahu kan kak.. ;)

    ReplyDelete
  18. Cair di mulut kuih ni kan kak..
    Tp jgn bercakap masa tengah makan...leh tersedak..

    Byk dh buat biskut raya??

    ReplyDelete
  19. sepanjang bulan puasa asyik buat semperit je

    ReplyDelete
  20. aiza suka makan kuih ni.. selalu beli yang dah siap.. nak buat tak reti..

    ReplyDelete
  21. mak saya pon tak pernah miss buat biskut ni!!

    ReplyDelete
  22. satu2nya kueh yg saya tk prnah tinggal.sdap sbab ada cmpuran tepung2 tu..

    ReplyDelete
  23. Comeynya kak... Saya dulu2 kalau buat ni suka letak susu.

    ReplyDelete
  24. zaman anak2 dara dulu kena paksa tolong buat kuih ni oleh mak, sekang ni KA bikin sendiri aje hehehe

    ReplyDelete
  25. cantiknya berbenyuk hehe kalo sy msti comot huhu

    ReplyDelete
  26. Salam K.Kamsiah...

    wahhh.semperitttt... nyum3. peberet cma jgk ni.. hihi.. :)
    tenkiu share resepi

    ReplyDelete
  27. saya plg lemah bila guna gram nih ... sbb x de timbang ... heheeee ... lum wat apa2 biskut lagi ...

    ReplyDelete
  28. kenapa ada 2 versi tuh kak, apa beza nyer... dana sampai skrg tak penah bt dahlia, tau beli n mkn je hehehhe

    ReplyDelete
  29. Bola tgk resepi ni rasa teringin plak nak buat biskut dahlia ni.mmg suka mkn biskut ni tp x perah buat sendiri hihi

    ReplyDelete
  30. wah... sedapnya kalau lah kami buat biskut sendiri heheee...=)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.