02 August 2013

Musim Membakar Duit...

Musim membakar duit telah bermula
bukan hanya membakar duit
tp membakar jari,mata dan muka juga

Ayah saya mengunakan istilah 
membakar duit mengantikan membakar mercun

sejak kecil
saya dan adik beradik yg lain tak pernah
bermain mercun/bunga api
sementelah waktu tu belum ada yg canggih manggih seperti skrg

satu2nya 'kegembiraan' menjelang raya
adalah bermain meriam buluh

itu pun join budak2 lelaki bermain
berlawan antara kampung
meriam siapa yg paling kuat bunyinya

namun tak pernah terjadi
putus jari,cedera dimata atau sebagainya
(tak kreatif spt budak2 skrg)




ayah kata..kalau beli makanan...boleh dimakan
kalau beli kain baju...boleh dipakai
tp..beli mercun/bunga api..

apa yg dapat..??
membazir semata2..

kegembiraan yg hanya sekejap




inilah 'hasilnya'..
asap dan habuk

saya tak pernah membeli bunga api/mercun
utk anak2 saya

dan sentiasa pesan
duduk jauh2 kalau tgk org main mercun...




28 comments:

  1. Mmg membazir....
    Tp adik sy sanggup berabis beratus ringgit utk smua nie...x tau nak ckp mcm mna...lelaki kan..! Klau tgur lbih2...lain plak jdinya....
    Tp syok juga tgk diaorng main....:-)

    ReplyDelete
  2. tahun ni seboleh mungkin saya tak bagi anak2 main bunga api atau mercun.. sebab tahun lepas dak Adik kena bunga api kat bawah mata dia :( sedih sangat sebab jiran tau tapi senyap taknak bagitau..
    tiap kali nak raya.. itulah perkara yang paling saya risau.. :(

    ReplyDelete
  3. salam jumaat..
    mse kecik2 dlu mmg puas main bunga api..
    tapi anak2 m3h mmg x bg diorg main langsung.

    ReplyDelete
  4. Ayah saya pun guna ayat yg sama..bakar duit..masa kecik dulu, kumpul duit sndiri kalau hak beli mercun..jgn harap dapat duit dari mak dan ayah..

    ReplyDelete
  5. lawanya gambar api bunga api n mercun ni....

    kecil kecil dulu, meriahbmain mercun, sekarang ni je dah tak banyak yang main...mmg bahaya tapi itulah keseronokannya, sekali sekala

    ReplyDelete
  6. nice to see but not for waste, kan kak :)

    ReplyDelete
  7. saya beli juga bunga api je, sikit je...sbb tumpang seronok tgk diorang main malam raya

    ReplyDelete
  8. Saya pun tak pernah belikan utk anak. Kalau dia main tu ada lah org yg memberi.

    ReplyDelete
  9. meriam buluh tuh yg guna minya gas pernah gakmain join bebudak laki masa sekolah rendah dulu..heheh

    ReplyDelete
  10. Kam..sukanya tengok gambar2 tu, cantiklah.

    Ummi kalau bunga api suka juga tengok, tapi kalau mercun memang tak tahan dengan bunyinya..boleh 'membakar hati'..hehehe..

    ReplyDelete
  11. Memang memazir tapi anak-anak kakak suka apa lagi bila kumpul dgn sepupu-sepupu meraka.

    Dulu masa kakak kecik memang meriam jadi permainan - join abang kakak. Nak ambil wudhu' selepas iftar boleh singgah dulu letupkan sekali-dua meriam. Bila arwah mak bising cepat-cepat ambil wudhu' utk solat maghrib.

    ReplyDelete
  12. sesekali apa slhnyer kan kak... tp lum penah lg beli bunge api utk aiyan... cume betul lah zmn dana kecik2 dulu seronok dgr org main meriam buluh n peliknyer tak penah pun jd kes putus jari lah putus tgn lah mcm skrg

    ReplyDelete
  13. Nape xambil gambar mercun tu meletop! Mesti cantik gambarnya.
    Yelah...dulu2 hanya meriam dan panjut sahaja penyeri malam yg memeriahkan suasana menjelang raya.

    Tapi kini... percikan bunga api, letupan mercun dan asap mengambil alih...

    ReplyDelete
  14. Selamat Hari Raya Kak Kamsiah..

    Bunga api dan mercun mmg sinonim dengan hari raya..tak ada kedua2 tu tak rasa spt raya katanya..itulah..sbg parent perlu kuat agar anak2 tak minta nk main benda2 cam gitu..

    ReplyDelete
  15. Orang kalau hisap rokok, saya tak heran kalau dia main mercun/bunga api...Sebab dia sepanjang tahun bakar duit...Tak heran pun...Hahahaha

    ReplyDelete
  16. Salam K.Kamsiah..

    huhu..sama dgn mak cma.. bako duit namanye..
    hmm... tak telepas tahun ni.. bagi anak2 men bunga api..

    ReplyDelete
  17. Cantik gambar bunga api memercik tu kak...

    Sebab tu saya tan nak ajar anak kecil saya dengan bunga api/mercun ni.
    Yang bagusnya setakat usia sekarang ni... nak masuk usia 4 tahun ni.. memang takut sangat dengan semua bende ni...

    Harap2 biarlah takut tu sampai besar.. =)

    ReplyDelete
  18. sama dgn istilah saya . saya cakap kat anak buah , ' buat apa beli klu kita leh tgk free ' ... heheheee

    ReplyDelete
  19. adik ita suka sangat bakar duit macam ni...sampai beratus duit habis.....

    ReplyDelete
  20. kesimpulannya jgn main mercun...hehe. PC pun tak suka org main mercun...rase membazir bakar duit mcm tu je kan...

    ReplyDelete
  21. kamsiah, tepi rumah saya ni pum pam pum pam..adoi nsib baik saya tk dak anak kecik, kalau tidak geram jugak.memang bakar duit la tu, beli mercun pakai duit bkan free, lpas tu bakar. saya ingat depa rasa puas kut dgr bunyi tu.lagi kuat lagi puas.kan? jaga jgn smpai putus jari sudah..org beraya kat umah, dia beraya kat ward.

    ReplyDelete
  22. bila dah cedera mak bapak yang susah kan...mana siap untuk raya nak kena jaga anak sakit pulak...

    isi tabung raya...

    ReplyDelete
  23. memang membazir pun. lepas tu tangan terbakarlah,butalah.ayat kata pepatah,bagai malang tidak berbau.

    ReplyDelete
  24. Kalau tak diubah2 taklah bahaya sangat.
    Selamat Hari Raya for you and your family.

    ReplyDelete
  25. pernah jugak main mercun masa kecik2 dulu..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.