10 July 2014

Kisah Bazar Ramadhan

Sabtu lepas suami saya membeli air kelapa dibazar
Ketika berbuka,anak saya yg 2 org tu tak minum
sbb depa kata berbau masam
dan rasa pun masam

oleh sbb saya memasukkan perahan limau nipis
bersama kulitnya sekali kedalam gelas saya
so bau dan rasa masam tu dicover oleh limau nipis tersebut

Lagi pun suami cakap
air kelapa tu baru dibuat..!!

Akibatnya..hari ahad dan isnin saya bermarathon ke toilet
sakit perut ..cuma tak termuntah2 ja
2 hari sakit perut sampai lembik badan

Ni pulak murtabak
yg dibeli suami ptg semalam

Sekali rasa...mak oiiii...
mcm sekilo garam dibubuhnya


bg kat Alex pun dia tak mau makan
last2 masuk tong sampah
"baik aku tido dari mkn murtabak masin tu.."kata Alex


Kepada peniaga2 bazar ramadhan tu
jgn marah jika ada yg mengelarkan sbg Bazar Sampah
kalau ada makanan / minuman yg tak habis tu
jangan la dok recycle
sedekah lah kat jiran2 atau kat masjid
dapat jugak pahala
dari dapat murka pembeli makanan anda

46 comments:

  1. nasib baik budak2 tu tak minum kan kamsiah ...
    akak yang masak kat rumah ni sejak puasa selalu sngt masak tak bubuh garam...terlupa memanjang.

    ReplyDelete
  2. Betul tu kamsiah.. jangan fikir keuntungan sahaja.. tanpa memikirkan kesihatan pembeli..
    Sedekah saja ke masjid atau surau boleh dijadikan moreh selepas tarawih kan kamsiah..

    ReplyDelete
  3. aduhla... sbb kes gini lah dana tak minat lg nk pg bzr, sbb nyer bile pg bzr sume rasa nk beli dh beli kt umah sume rasa tak sedap... camne

    bkn tak blh nk merasa masa msk, boleh kan rasa kt lidah pastu ludah la balik, sbb kite nk msk bg org mkn nk jual... tp bile pakai hentam je jual kt org, mcm menganiaya pulak...

    sian akak sampai sakit perut cir bir...

    ReplyDelete
  4. aiyo...kes mcm ni la yg takut...x pasal2 kena sakit...org berniaga ni...klu nak untung sgt pun jgn la aniaya pembeli....tak berkat duit yg diterima tu

    ReplyDelete
  5. kadang2 memang rasa sakit hati jugak bila kena camni..2 hari lepas pon suami beli air kelapa..bila buka puasa minum..perghh..rasa air gula jer lebih..rasa air kelapa sikit jer..betul tak puas hati..sekarang ni sura memang rajinkan diri memasak walopon terkejar2..walopon simple tapi puas hati..kalau malas sangat baru beli kat bazar..:)

    ReplyDelete
  6. tu la kadang2 malas nak pi bazar ramadhan..kadang2 dok terkena yang dah tak elok nak dimakan..huwaa..

    selamat berpuasa kak..

    ReplyDelete
  7. dapat yang tak elok gini la rasa nak marah kak..kita beli pon bukannya murah..
    takat ni baru dua kali gi bazar beli kuih..so far okey la cuma harga mahal..tepung pelita 6ketol 3hengget..adoii..takde tanda harga pulak tu..

    ReplyDelete
  8. salam ramadhan kak, betul kak.. kita ni kira macam trial n error je kalau membeli di bazar, harga boleh tahan..rasanya belum tentu..paling takut pencemaran la bawak mudarat. so sy mmg kurangkan beli di bazar..masak sendiri

    ReplyDelete
  9. ramai yg terkena gini..kena beringat selalu xpayal nk cari sakit...

    ReplyDelete
  10. setuju sangat-sangat kak.nasib baik anak akak ambil langkah yang bijak.

    ReplyDelete
  11. sedangkan alex pun pandai memilih, inikan pulak kita yang tahu nilai duit tu tak berbaloi dengan rasa dan kualiti...

    ReplyDelete
  12. Memang benar kata Puan itu. Lebih baik disedekahkan kepada jiran atau masjid daripada terbuang ke tong sampah...

    Berniaga juga mesti ikhlas.

    ReplyDelete
  13. salam k.kamsiah..
    huhu..sbb tu jugak cma jaraaaannng sangat beli kat param.. kalo beli pun, beli dgn org2 yg kenal aje..

    ReplyDelete
  14. Hmm..seekor kerbau membawa lumpur, habis semuanya terpalit..

    saya sanggup memasak dr pergi ke bazar..kesian diorg, dh hilang sorg lagi pelanggan..

    Syukurla akak x apa2..

    ReplyDelete
  15. Lebih selesa memasak di rumah walau agak terkejar.. dan lebih menguntungkan lauk2 tu boleh dipanaskan waktu sahur, kalau dah malas sangat nak masak waktu sahur.. hehehe..

    ReplyDelete
  16. banyak kes keracunan, sampai yang masuk hospital pun ada.
    Peniaga kena ada sikap tangggungjawab, nampak kecik tapi boleh melibatkan nyawa orang jugak kan..

    ReplyDelete
  17. Sebelah taman kakak ada makaji yg jual kuih (kalau tak ramdhan pun dia memang jual); kalau makanan apa pun yg tak habis jual mesti dihantar ke surau tak kira ramadhan atau hari-hari biasa.

    ReplyDelete
  18. Dah takut nk membeli kt pasar ramadhan..

    Kalau x sedap en hubby selalu kata.."diaorg puasa ni.." Sebab takleh rasa...kalau yg sedap tu mesti x puasa...haha...memujuk hati sendiri...padahal mmg x sedap pon..

    Kita pon pernah beli pasembor...sekali mkn kuah masin smpi sakit kepala mkn..hihi..

    ReplyDelete
  19. Kesian Alex, haha...

    Tapi itulah, perangai sesetengah peniaga yang suka kitar semula makanan tu banyak merosakkan reputasi golongan peniaga, sampai peniaga yang bagus dan jaga kualiti makanan pun terjejas bisnes mereka. Disebabkan setitik nila, rosak susu sebelanga. Alhamdulillah, setakat ni saya tak pernah dapat komplen dari pelanggan selama hampir 20 tahun ini tentang kualiti makanan yang saya jual. Tetapi dulu pernah kena sabotaj oleh peniaga lain berhati busuk yang mengupah orang datang ke kedai buat bising-bising cerita kononnya saya dan keluarga letak clorox dalam makanan. Nasib baik ramai orang tak percaya fitnahnya sebab kadang-kadang hotel pun tempah dari kami untuk bufet ramadhan.

    Jemput datang ke gerai bazaar ramadhan saya di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur ^_^

    ReplyDelete
  20. dah la kadang tu harganya mahal kan kak...better masak sndri je la..

    ReplyDelete
  21. Kalau Alex pun tak teruja nak makan, inikan pulak kita manusia :)

    Itulah yang buat saya berazam tak mahu membeli di bazar Ramadhan. Walaupun masa memasak begitu singkat, tak kiralah. Apa ada itulah saya sediakan.

    Kalau dah macam ni, buat orang tambah dosa je dok marah penjual yang sambil lewakan!

    ReplyDelete
  22. setakat ni tak permah terkena lagi,kamsiah. saya memang pengunjung tegar. nak memasak pun tak berbaloi makan berdua. memanjang tak habis.
    kadang2 nak membeli kena tengok orang, tengok "instinct".. memanglah don;t judge a book by its cover. kadang2 terpaksa. mudah2an..tak ada apa2 berlaku..

    ReplyDelete
  23. Huhu... Tahun ni, tak pergi lg bazaar Ramadhan... Sebab tula, sebab selalu kecewa... Baik buat je dari beli... Puas hati...

    ReplyDelete
  24. Semlm nor beli martabak pun busuk..sblum yg lain mkn..lbih baik msuk tong..tak ada rezeki.

    alhamdulillah nor yg mkn..tkpe klu sakit perut, klu anak2 yg mkn..mmg kesianlh..

    ReplyDelete
  25. Saya dah bertahun tak pernah lagi mengunjungi bazar ramadah... sebabnya benda2 macam nilah... Dulu beli sata ikan... bila waktu berbuka tengok berlendir dan busuk... 2 kali terkena... tak hingin lagi saya membeli di bazar... susah2 pun saya buat sendiri di rumah... puas hati kebersihanpun terjamin... sendiri bikin.

    ReplyDelete
  26. Hati hati buat para peniaga bazar Ramadan..

    Boleh dpt dosa/ kurangkan pahala puasa kalau menipu dlm jual beli...

    Boleh juga dpt pahala berganda kalau di niatkan sedekahkan sikit hasil jualan, contohnya melebihkan rencah2, walaupun dijual dgn harga yg sama.

    ReplyDelete
  27. Salam perkenalan..ya allah..mungkin betul ada yg recycle..tp xbaik wat mcm tu kan..kasihan..lagi2 yg berpuasa..

    ReplyDelete
  28. Kawan Jm beli ikan bakar d bazar ramadhan ada ulat eeeeee yekkkk

    ReplyDelete
  29. Hari tu saya beli air soya. Lepas berbuk sakit perut sampai termuntah2...

    ReplyDelete
  30. sbb dulu kalau dulu2 hari pertama jer berani beli kat pasar ramadhan.... lepas tu dah tak berani sbb takut kena yg recycle...

    ReplyDelete
  31. Kita sangka baiklah. Murtabak tu mungkin peniaga tu tak tahu terlebih garam. Maklumlah, sedang berpuasa.

    Yang air kelapa tu, saya tak nak komen...

    ReplyDelete
  32. tak jejak kaki bazaar ramadhan lagi setakat ni.harap tak jejak smpai ke habis.reason:entah.

    ReplyDelete
  33. Stakat ni lya.mmg x jejak lg kaki ke bazar.. mmg x rsa nk pegi pom. Rata2 y ju mcari untung dunia semata.. sini pon ada kes bli ayam pusing y siap dh berulat lagi..

    ReplyDelete
  34. Alahai kak.. siannya. Moga tak berulang lagi ya. Setakat ni saya pun tak jejak laagi param ..mmg tak nak makan beli sgt kalau boleh sebab takut jadi macam tulah.

    ReplyDelete
  35. elok buat sendiri je,makanan luar dah teruk,tak jaga kebersihan cuma jaga keuntungan je.

    ReplyDelete
  36. tu yg si AA duk hangin tu..
    kita pun rasa x best dah bazar sekrng..
    ptut sebelm bg izin buka bazar kena buat food tester dulu.

    ReplyDelete
  37. alemak... hopefully not too bad la sakit perut uols. memang kena extra careful kan beli makanan kat bazar ni, tingat dulu saya pernah beli murtabak kat satu bazar ni, pelik sangat inti dicampur kelapa parut, more like hampas actually. sangat tak sedap.

    ReplyDelete
  38. Ola, vim conhecer o seu blog e adorei e j estou te seguindo, venha seguir o meu tbm
    eliana-ferreira.blogspot.com.br
    bjks

    ReplyDelete
  39. saya sangat jarang membeli dekat bazaar ramadan coz jadi benda2 macam ni la. tapi tak bermakna saya tak pergi langsung, ada jugak singgah sekali 2 :)

    ReplyDelete
  40. mmg ada yg recycle . bila beli kena pandai tgk .

    ReplyDelete
  41. org yg menipu tuh agaknya nak meniaga sehari jer kot....

    ReplyDelete
  42. dulu sy tlg pakcik sy berniaga kt bazar ramadhan..kalo air dan lauk x abis kitorg jual murah..pastu yg lebih kitorg sedekah kt sedara mara n jiran....soknye buat baru

    ReplyDelete
  43. belum pernah lagi membeli di pasar ramadan pose ni. hari ni beli kfc take away utk berbuka guna voucher dapat dari marjerin daisy dan tesco. saja2 belanja wife mkn mknn luar. dapatlah wife rest memasak hari ni.

    ReplyDelete
  44. betul tu kak.
    baru ni blk kg abg ipar ada beli karipap.inti karipap masam. huhuhu
    sedey sangat bila peniaga buat begini pd pelanggan..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.