24 July 2014

Polleney - Pati Ikan Haruan Amerika Ginseng

Alhamdulillah...pagi semalam ada rezeki utk berurut
bila tukang urut ada kelapangan sblm pukul 10 pagi

Sebaik pegang kaki saya yg sejuk

"Kak rasa masalah hang ni dah lama
urat dah bersimpul
darah tak jalan...
Tak pa..ari ni kak 'pukui' habis satu badan..
hang kena tahan sikit nooo.."

Ya..lps bersalin secara pembedahan  8 th lps
saya tak pernah berurut haha

Sakit..memang sakit..
krup krap krup krap bunyi tulang
dan si tukang urut asyik sendawa memanjang
(org kata angin dari badan saya ditransfer padanya)

Sambil mengurut..banyak petua di perturunkan..

"orang perempuan ni..lepas kawen..lepas bersalin
seeloknya 3,4 bln sekali berurut...
naikkan semula peranakan...
sbb peranakan mmg akan jatuh/ lari
terutama bila angkat benda2 berat.."

"segala sakit org perempuan berkaitan dgn rahim/ peranakan..
rasa malas,letih,sakit kepala,sakit pinggang,sakit urat
akibat rahim yg tak betul kedudukannya.."

Lepas sejam diurut...bagai 'reset' semula urat saraf,sendi2...
saya disuruh tunduk seperti rukuk
mcm tak percaya pulak
bila saya bukan saja boleh rukuk/ tunduk tanpa rasa sakit
malah tangan pun boleh mencecah lantai ketika tunduk

RM60..tapi berbaloi dan saya sangat2 puas hati

Selepas raya,
saya diminta datang lagi utk sekali dua sesi lagi



Tukang urut menyarankan saya amik minuman ni
(RM36 sekotak-ada 6 botol-1 free)

Pati Ikan Haruan Amerika cap Polleney digunakan secara tradisi untuk tenaga, 
kesihatan kulit, menguatkan otot, 
wanita selepas bersalin dan melegakan kesukaran untuk tidur.


Tapi..baru buka kotak ja
belum lagi buka penutup botolnya
dah 'semerbak' baunya..tak tahan wehhh..
so saya perahkan sedikit limau nipis
dan cepat2 minum minuman lain sebaik saja meminum pati ikan ni

Kata anak saya
dia sanggup tahan sakit dari minum benda ni..:)

30 comments:

  1. tue la macam mane la kalau anum kena minum

    ReplyDelete
  2. bestnya dpt manjakan diri cenggitu!naper pati ikn tu busuk ke baunya?

    ReplyDelete
  3. saya pun dh lama tak berurut..tapi orang kata anak dara tak payah berurut pun takpe.saja nak ngengade..hehe

    ReplyDelete
  4. saya sejak ada anak 3 ni memang 3 bulan sekali akan mengurut..mmg badan rasa segar dan bertenaga lepas urut..nasihat yg sama kalau pegi mengurut..camtula..

    saya pon sanggup sakit kalau kena minum yang bau2 tak tahan ni..hahaha..

    ReplyDelete
  5. Kalau akak panaskan dulu, lepas tu letak secubit garam.. dan minum.. tak lah bau hanyir tu Kamsiah..

    Selamat hari raya buat Kamsiah sekeluarga..
    Berhati-hati dijalan raya ^__^

    ReplyDelete
  6. Kalau dekat, saya pun nak berurut sama kak..
    Moga akak cepat sembuh hendakNYA..

    ReplyDelete
  7. Kakak masa bersalin setiap pagi dan petang lepas makan mesti minum ini tau... Moga lepas ini lebih sihatlah..

    Mengambil kesempatan ini kakak nak ucapkan selamat hari raya dan mohon maaf atas segala salah silap kakak..

    ReplyDelete
  8. ewwww..x sanggup membayangkan bau hanyir tersebut..uhuhu

    ReplyDelete
  9. Salam Kam,

    Sedapnya dapat berurut! Mak Aji dah agak lama tak kena urut ni! Kalau sempat kena sekali apabila balik raya nanti, cukuplah, dah suka sangat tu! Mak Aji kalau dapat sebulan sekali baru sedap badan. Cuma masalahnya nak cari tukang urut yang bagus agak sukar sikit kat sini.

    ReplyDelete
  10. acik pun tak sanggup tu kamsiah..bau kan

    ReplyDelete
  11. akak mengurut di mana yer....
    teringin pulak nak berurut...
    lepas gugur 3 thun lepas mmg tak pernah berurut...

    ReplyDelete
  12. Saya sangat suka minum pati haruan polleney ni hehe. Memang bagus untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  13. pati ikan memang hanyir ... alhamdulillah dah sembuh . dpt la bergembira raya ni .

    ReplyDelete
  14. eh kak... bagus ni ginseng ni, saya ritu sanggup pikul bawak balik sini dari malaysia, tapi takleh bawak banyak sebab berat. saya ni akak tau la bukan jenis suka ambik supplement semua ni kan, tapi untuk beranak hari tu, saya mmg gigih sediakan ginseng ni sebab terbukti bagus. wahh dah promote sakan ni kenapa, bukan berbayor pn hahaha.

    selamat hari raya kak, maaf salah silap selama ni yer.

    ReplyDelete
  15. Isteri saya juga suka berurut. Saya pula tak pernah berurut seumur hidup...hehehehe...

    ReplyDelete
  16. kmsiah, saya kalau lama tk berurut memang sakit habis satu bdn.kena luangkan masa berurut walau sibuk mana pun.hasilnya ..lega ,ringan satu bdn.

    ReplyDelete
  17. agaknya bau lebih kurang pati ikan haruan ke??? pitam nk menelannya kak kam...

    bessnya dah mengurut...noe pun dh lama x pergi berurut

    ReplyDelete
  18. Risau pasal diri sdiri pula lepas baca entry akak ni. Saya dua2 bersalin operate mmg tak berurut pun..mmg di usia 30an ni pun dah mula saya rasa lenguh2 dan sakit badan , lagi2 kalau di masa sibuk. Nak cuba pergi berurut jugalah. Tapi saya pun jenis tak tahan sakit berurut.. alahai.

    Selamat hari raya buat akak dan keluarga ya. Sekali ucap dalam entry ni takpe ya. Takut lain kli lagi sibuk jadinya.

    ReplyDelete
  19. Saya lebih rela makan ikan haruan tiap2 hari dari makan mende ni, huhu..

    Selamat hari raya Aidilfitri, kak.
    Saya mohon maaf jika ada komen2 sy atau entry kat blog sy yg tak sejiwa ngan akak, ye..

    ReplyDelete
  20. Memang best kalau dapat orang pandai mengurut ni...tambah2 area tengkok dan belakang...

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum...

    kalau saya pula...masalahnya geli....nak berurut jer geli....tukang urut pun payah...

    tapi berurut memang best

    ReplyDelete
  22. akk rela minum jamu dari minum pati ikan nie..huh

    ReplyDelete
  23. Berjumpa kembali kak kam,
    Sepanjang Ramadhan saya menumpu perhatian menjaga bonda yang kurang sihat.
    Wah tentu segar rasanya kalau lepas berurut kan kak kam.
    Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin..

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum,
    Dah nak raya ni...semoga cepat sembuh ye!

    Salam Lebaran buat Kak Kamsiah sekeluarga. Semoga Syawal ini disambut dengan gembira bersama insan2 tersayang. Mohon ampun dan maaf jika ada salah dan silap sepanjang perkenalan.
    Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir batin... :)

    ReplyDelete
  25. salam kamsiah ..
    singgah utk ucapkan,
    Selamat Menyambut Hari Lebaran utk Kamsiah sekeluarga ..
    maaf zahir batin sekiranya sepanjang berblog ni ada bahasa yg kurang menyenangkan

    ReplyDelete
  26. Salam lebaran Eidul Fitri buat Puan Kamsiah dan seisi keluarga dari PakMail. Semuga riang gembira hendaknya.

    Minal Aidin Wal Faizin....

    ReplyDelete
  27. Best jugak sekali-sekala berurut ni, ringan rasa badan kan.
    Ummi ni pun Kam.. Kalau ubat yang jenis cair ni payah skit nak telan, hihi

    ReplyDelete
  28. asalamualaikum...harap sihat..saya kembali menyapa awan maya..teman maya tak pernah dilupakan...salam ukuhuhuwa fillahi Islam

    ReplyDelete
  29. wah...bagusnya tukang urut macam ni, murah dan berbaloi

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.