14 April 2016

Koleksi Cerita Seram

Dibandingkan dengan jumlah makhluk makhluk lain,
 Jumlah manusia adalah terkecil. 
Nisbah manusia hanya 1%, bilangan jin 9% dan malaikat adalah 90% 
(Nisbah 1:9:90) seperti hadis Rasulullah s.a w : -

"Sesungguhnya Allah menciptakan malaikat dan jin juga manusia 10 bahagian . 
Kadar malaikat 9 bahagian, jin dan manusai satu bahagian. 
Allah ciptakan dari satu bahagian itu dipecahkan kepada sepuluh bahagian 9 bahagian
 adalah dari jin dan hanya satu bahagian sahaja bilangan manusia "

Apa yg ingin dikongsikan ini adalah pengalaman yg benar2 saya alami

Kisah 1:
Sewaktu sedang menunggu keputusan SPM dulu
makcik kantin sekolah rendah
yg jugak kawan baik arwah emak saya
meminta saya menolong beliau dikantin sekolah

Setelah dipaksa oleh emak dan ayah maka saya pun bersetuju

Lazimnya saya kena kesekolah lebih kurang jam 6.30 pagi
utk menyediakan RMT(rancangan makanan tambahan)
pada pelajar yg kurang mampu
kadang2 berbasikal,kadang2 berjalan kaki
jarak dari rumah kesekolah tak sampai setengah km  pun

tp terpaksa melalui kawasan kebun getah kepunyaan arwah nenek dan
jiran..so agak luas lah kawasan kebun getah tu

satu pagi...
dari jauh saya nampak makcik(dipanggil maksu Jarah-Zaharah kut namanya)
yg biasa menoreh getah tu sedang menoreh
pokok getah yg ditoreh tu betul2 berada ditepi jalan
yg bakal saya lalui
(hanya jalan kecik yg boleh dilalui motor/basikal ja)

bila menghampirinya saya dapat dengar dgn jelas bunyi torehan..zup zap zup zap..

beberapa hari lepas tu

satu petang makcik yg saya lihat sedang menoreh tu
berjalan pulang dari bendang

"maksu ni..pagi menoreh..
petang bersawah.."

saya cuba berbual dengannya

"dah lama maksu tak menoreh
pagi petang dok sibuk dgn bendang ja.."

Ya Allah..siapa yg saya lihat 2,3 hari lepas sedang menoreh..

bila saya ceritakan pada emak
selamba ja dia cakap

"ala..'dia' pun makhluk Tuhan jugak
kalau takut..baca selawat,baca ayat kursi.."

keeseokan paginya dgn perasaan yg seram sejuk
saya melalui kawasan tu semula dan lihat
takde kesan torehan pun pada pokok getah tu

Ya Allah..saya bersyukur sangat tak tergerak hati nak menegur 'maksu' tu
pada pagi tersebut..



Kisah 2:

Saya selalu diminta oleh emak utk kekedai runcit
kadang2 beli bawang..ehh lps  tu pulak beli tepung..
yalah org2 tua dulu2 mana reti nak buat list

Utk kekedai runcit tersebut
saya selalunya berbasikal
dan amik jalan pintas
melalui kebun buah2an disebelah kiri
dan disebelah kanan ada 'kubur kerbau"

dinamakan kubur kerbau kerana ada kerbau yg mati ditanam disitu
kawasannya penuh dgn pokok2 buluh yg tinggi
dan berdesir2 bunyi daunnya..

ketika melintasi keawasan tersebut
saya melihat serang pakcik(tuan punya kebun tu)
berkopiah putih,berbaju melayu putih dan berkain pelikat
sedang berdiri mendongak melihat pokok buah2annya
jaraknya beberapa meter dari   jalan yg saya lalui

pun mulut saya 'berat' utk menegurnya

sekembalinya dari kedai..tak sampai beberapa minit pun
saya mencari2 kelibatnya..dah tak ada...

Selang beberapa hari lps tu
saya terdengar perbualan antara emak dan ayah saya
yg mengatakan pakcik tuan kebun buah2an tu
telah meninggal di Mekah beberapa bln sebelum tu

Ya Allah..siapa yg saya lihat tu..


Cukuplah 2 kisah tu dulu

boleh jugak baca  Misteri Tasik  Banding

Hai anak Adam, 
janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan
 sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapamu dari surga,
 ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya `auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu
 dari suatu tempat yang kamu tidak bisa melihat mereka.
 Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan dan iblis
itu pemimpin-pemimpin bagi orang-orang yang tidak beriman. 
(Al A’raaf 27)




14 comments:

  1. Bukan semua orang boleh lihat makhluk begini...kalau terserempak tapi tidak diganggu tu kira syukur lah. Macam saya..dari kecil sampai sekarang masih ja ada 'cerita' tentang dia tu...dah boleh buat novel..kalau pi sembang dgn tok bomoh mesti dia tanya...ada pakai ilmu ka...ada saka tok nenek ka...sekarang anak2 pula dapat. Tapi buat tak tau ja..dulu2 memang takut..anak bongsu saya setiap malam tidur bertemankan rukyah. Baru2 ni pi berubat anak sulung sebab dia rasa rumah dia ada something. Kami ketawa kuat bila soalan yang rare ini ditanya.....ada darah ketutunan di raja tak...ahh..sudahhhh!!! Apa pun saya berserah pada Allah dan selalu pesan pada anak2..yang penting kuat semangat, lawan & dan jangan sesekali tinggal sembhayang...

    ReplyDelete
  2. Kata orang2 tua dulu2..
    Kalau yg masih hidup tu kita jumpa..
    tapi tempat lain. dikatakan KELIBAT..
    Tak tahulah sejauh mana benarnya Kamsiah..
    Tapi seram juga kan..

    ReplyDelete
  3. Saya la Kak....Rasa takut juga kalau lalu semula kawasan tu mesti ada...kalau ada jalan lain...jalan tu la yang saya pilih...

    ReplyDelete
  4. dana nih suke baca kisah2 seram tp jnji takde gambar seram udah la kak...
    tp movie seram tak berani nk tgk... penakut...

    yelah, kite tak blh kata besar tak percaya wujudnya makhluk lain di bumi ini... sbb kite mmg berkongsi ngn mereka di dunia ini

    ReplyDelete
  5. Masa itu kita tak seram kan tapi bila dah lepas tahu baru rasa seram. Kakak pernah kena belum lama. Office kakak berpindah tempat kawasan. Jadi kakak kena ikut laluan baru yg tak pernah kakak ikut. Boleh masa tu ada kereta volkswagen buruk lambat sangat jadi kakak over-take sebab jalan betul tak banyak kereta. Tapi tak lama kakak boleh jumpa lagi tau volkwagen itu dan kakak over-take lagi. Tak terlintas langsung rasa takut. Ada 3 kali kakak rasa. Tiba office baru kakak tahu jalan yg kakak lalu tu dah ramai yg kena. Bahkan ada yg kena tumpang lagi. Nasib kakak masih baik lagi.. lepas tahu tu baru kakak rasa seram haha...

    ReplyDelete
  6. kat tadika tempat ibu_suri kerja dulu, memang ada makhlok halus ini. siap tepuk punggung lagi...

    ReplyDelete
  7. pengalaman sendiri ya..mesti kamsiah seorang
    yg sgt tabah n dibuka hijab utk menyaksikan alam halus

    ReplyDelete
  8. nasib baik juga mula2 tu tak tahu so takdelah seram.lepas tu br rasa seramnya..syukurlah hanya nampak tapo tak diganggu..bukan semua org boleh nmpk..kira pengalaman berharga la jugak ni.hehe

    ReplyDelete
  9. Syukur yang 'makhluk' tu menjelma dalam bentuk manusia .. kalau wajah sebenar ngeri juga.

    ReplyDelete
  10. Hahaha penakut jika malam baca cerita seram ni ...tak apa ramai yg suka seram..

    ReplyDelete
  11. ada pengalaman ngeri tapi tak apa biarlah diri ini ja mengetahuinnya. Allah lebih tahu segala rahsia..seramnya

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.