05 April 2014

8 Fakta Tentang Bunga Mawar Dan Bunga Ros

8 Fakta tentang bunga mawar dan bunga ros 

1-Dikenali juga dengan nama ros.

2-Saiz bunga mawar di Malaysia dan di Eropah tidak sama kerana perbezaan cuaca.
Saiznya lebih besar di negara beriklim sejuk.

3- Ros dan Mawar ada pelbagai warna termasuk biru, hijau lembut dan hitam.
Di Malaysia, mawar yang biasanya dijumpai berwarna merah jambu lembut.
 Namun mawar berwarna merah, kuning dan putih menjadi pilihan ramai.

4-Ada pelbagai jenis mawar di dunia namun,
ia dikategorikan dalam tiga jenis utama iaitu Mawar Liar,
 Mawar Taman Tradisi dan Mawar Taman Moden.

5-Pokok mawar boleh dikacukkan dan menghasilkan warna
yang pelbagai seperti ungu merah jambu, mawar merah kuning dan mawar kuning jingga.

6-Mawar disukai ramai dan sangat cantik untuk penyeri.
Selain baunya yang harum, mawar menjadi pilihan kerana sering
digambarkan sebagai lambang kasih sayang. 

7-Satu masa dulu, di Eropah, bunga mawar menjadi bunga penting untuk taman larangan istana.

8-Setiap warna bunga mawar membawa makna atau lambang yang berbeza













33 comments:

  1. cantik2 ler ros ni..kat umh kecik2 je..xckup baja kot!hihi..

    ReplyDelete
  2. salam singgah, info menarik..cantiknya cuci mata lihat bunga ros..suka sgt

    ReplyDelete
  3. Ya Allah cantiknya ciptaan tuhan.
    Dah lama tak singgah sini sebab busy...hehehehe

    ReplyDelete
  4. eh gambar header dah tukar :D:D
    mawar saya suka jugak... especially mawar putih. Tapi tangan saya tak ngam la tanam bunga ni, tak pernah survive.

    ReplyDelete
  5. Bunga ros ni memang cantik. Masa beli bukan main lebat berbunga tapi masuk minggu kedua habis bunga dan terus xberbunga...memang xserasi lah bela pokok bunga ros ni.

    ReplyDelete
  6. Cantik sungguh bunga mawar tu kamsiah.. segar Mata akak menengoknya ;)

    ReplyDelete
  7. ooo bunga mawar sama dengan bunga ros yer...

    cantiknya kak kam...

    ReplyDelete
  8. Suka tengok bila bunga2 tu kembang mekar.. cantik sangat..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum...

    cantik2 bunga mawar dan rose nie.. kan.

    mselim3

    ReplyDelete
  10. Berbanding orkid yang jangka hayatnya lebih lama, Mawar selalu menjadi pujaan walaupun jangka hayat bunganya tidaklah lama.
    Pelukis terkenal Pierre-Joseph Redote menjadikan bunga mawar ini sebagai objek utama dalam penghasilan karya seninya.

    ReplyDelete
  11. ros memang comel..
    mawar bau dia halus je..

    ReplyDelete
  12. Menariknya.. saya mmg penggemar ros.. mmg ada beberapa pokok ros ditanam di rumah.. mmg suka tp saya bukanlah "mat bunga" hehee.. Perkongsian yg sgt menarik kak Kam.. :)

    ReplyDelete
  13. cantiknya..
    wah byak juga ya fakta bunga mawar ni...
    itu akak tanam sndiri ke?
    klikx3

    ReplyDelete
  14. subur gemok sihat2 besar bunganya...dilaman sendiri?

    ReplyDelete
  15. Cantiknye...semuanya akak tanam sndiri ke! Rietta paling suka roses kat kampung..kecik, tapi wangi....

    ReplyDelete
  16. cantik dan berduri...sukar untuk dimiliki.

    ReplyDelete
  17. Bila tengok bunga ros selalu teringat kawan lama yang bernama Ros. Niat untuk bersamanya tak kesampaian kerana dia lebih disayangi Tuhan...

    ReplyDelete
  18. oo baru tau pasai mawar nih..tp mawar cantik kan?

    ReplyDelete
  19. saya ada juga tanam pokok bunga ros ... suka dengan baunya .

    ReplyDelete
  20. Salam sis. Thanks for sharing. Memang suka bunga ros, especially yg color pink.

    ReplyDelete
  21. sekumtum mawar merah, sebuah puisi,
    utk gadis pilihan ..
    ha.ha.. tu la yg tau pun ..

    ReplyDelete
  22. kalu dana sume jenis bunga ros dana suke, sume warna dana suke... kalu pg cameron highland mmg gile tgk bunga ros kt sana...

    ReplyDelete
  23. cantiknya kak..akak punyer kat laman ker tuh?

    ReplyDelete
  24. suka tengok bunga mawar. cantik2 semuanya.

    ReplyDelete
  25. salam k.kamsiah..

    fakta2 yg menarik..
    cma suka kalo ade mawar kaler biruuu :)

    ReplyDelete
  26. rose cantik... suka jugak.. tanam malas... hehe.. dtg dri blog etuza.. ^_^

    ReplyDelete
  27. Demi Alah baru aku tahu kalau Bunga Mawar itu bunga Ros.....

    Selama ini, aku pikir Dua bunga yang berbeza...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.