09 October 2014

Khasiat Lemon

  Sapa sanggup minum
hirisan lemon dan timun
rasa pahit,payau,masam semua ada

tp sangat2 bagus utk membuang toksin dari badan kita
tanpa perlu mengeluarkan RM yg banyak
Baik untuk mengelakkan selsema dan demam,
lelah, anti dan rawatan diabetes, batuk dan kahak etc
lemon sangat baik untuk anti diabetes dan rawatan diabetes.
 Sebiji sehari dimakan dengan kulit2nya.
Buat ulam.
Atau jika tidak biasa buat air jus lemon sebiji sehari.

* Lemon adalah buah sitrus, yang boleh melawan jangkitan.
Lemon membantu dalam pengeluaran WBC dan antibodi-antibodi dalam darah yang melawan mikroorganisma dan mencegah jangkitan. 

 * Lemon adalah antioksidan yang akan mematikan radikal bebas, 
mencegah berbagai penyakit berbahaya seperti stroke, penyakit jantung dan kanser.

 * Lemon boleh menurunkan tekanan darah dan meningkatkan kadar HDL (kolesterol baik).

 * Jus lemon dikatakan mampu memberikan cahaya untuk kulit.

 * Beberapa titisan jus Lemon dalam air panas dipercayai dapat membersihkan
 sistem penghadaman dan hati . 

 * Jus Lemon boleh digunakan untuk mengeringkan jerawat supaya tidak merebak. 

* Jus limau dapat melegakan gingivitis, stomatitis , dan keradangan lidah. 

* Jus lemon diberikan untuk mence
gah selesema biasa.

 * Jus limau digunakan pada gigitan dan sengatan serangga-serangga tertentu
 untuk melegakan racun dan kesakitannya.

 * Lemon jus membantu mencegah dan menyembuhkan osteoarthritis. 

* Lemon jus dapat mengurangkan rasa sakit kolik dan masalah gastrik.. 

* Jus limau dapat melegakan chilblains dan kulit gatal.

 * Jus limau ialah satu rawatan yang baik untuk kelemumur dan rambut berminyak.

44 comments:

  1. Sis gabungan lemon ngan timun ye...fuh senang yer...ish tak pernah beli buah lemon...cm nak cuba la sebab timun dlm peti ais banyak...syokkk yer :)

    ReplyDelete
  2. InsyaaAllah tiap2 hari saya amalkan minum air rendaman hirisan sebiji lemon ..

    ReplyDelete
  3. Haha.. saya pernah buat tapi tak teruskan. Malas ...

    ReplyDelete
  4. Assalam kak..

    Selamat Hari Raya Haji..

    byk dpt daging korban kak..? hehehe... saya byk lemon kat rumah ..lebihan buat kek cheese ari tu... tp x buat pun lagi air nih... baru baik dari keracunan mknn...

    ReplyDelete
  5. TU ARI GIGIH GAK MINUM AIR LEMON NI
    TP HOT HOT CHICKEN SHIT JE
    HEHE

    ReplyDelete
  6. infused water kan kak.. saya pun suka.. with a few resipi plus tambah daun pudina

    ReplyDelete
  7. banyak khasiat kalau diamalkan ya...tq info

    ReplyDelete
  8. byk khasiat lemon nie..cuma hari2 nak wat jus tuh yg tak rajinnyer..:)

    ReplyDelete
  9. bnyak betul khasiat lemon ni kan kak.... aritu ada jgk lah dana bt air detox tuh tp sbb terbatuk2 teruk itu berenti, ni tak mule2 lg bt air detox

    ReplyDelete
  10. Saya juga suka lemon. Sedap dan berkhasiat...

    ReplyDelete
  11. boleh cuba ni kak kam...

    RHB + proton tuk kak kam :)

    ReplyDelete
  12. sangat menarik..dah lama nak cuba minum ni tp macam tak sanggup je..huhu

    ReplyDelete
  13. asalam..ni nak amalkan ni ..angkat tangan Etuza terawal membaca info kesihatan ni...nak amalkan ni Tq

    ReplyDelete
  14. http://madey09.blogspot.com/2014/10/riadah-sosial-maya-blog.html sila datang ke blog Etuza..tq

    ReplyDelete
  15. Thank you for sharing . Very interesting & good info. Tak sangka banyaknya khasiat lemon ini..

    ReplyDelete
  16. tp kalau sejuk2 sedap ni...
    hehehe dulu je lyn air ni..

    ReplyDelete
  17. untuk sakit tekak memang bagus lemon atau halia,dah pernah cuba insha Allah :)

    ReplyDelete
  18. La ni hrg lemon melambung sbb org malaysia dh pandai makan nasi arab, kamsiah..heee

    ReplyDelete
  19. Sedapnya.. tengok pun rasa kesegarannya.. :)

    ReplyDelete
  20. nak 'siksa'kan diri untuk sihatkan badan tu yang IM serendar..

    ReplyDelete
  21. dah makin popular infused water macam ni kan? skrg pun masih baru berjinak2 =)

    ReplyDelete
  22. Saya tak gigih minum mcm kak kamsiah..huhu..

    ReplyDelete
  23. byk nye khasiat lemon..no wonder lah 2-3 hari ni JM asyik batuk tak henti-henti member opis pesan minum air lemon. Pasti g kedai harga sebiji lemon RM2.50. No wonderlah mahal!!!

    ReplyDelete
  24. Salam. Hee sungguh segar rasanya melihat air lemon itu.

    ReplyDelete
  25. lemon dan timun? xde gula? err....sedap ke?

    ReplyDelete
  26. wauu..bestnya air lemon ne klu diminum ketika panas di siang hari hihi :)

    ReplyDelete
  27. Banyak ghupernya kahsiat lemon ni...

    ReplyDelete
  28. Saya dah mula cuba utk mengamalkannya Kamsiah sebab mahu menurunkan berat badan.

    ReplyDelete
  29. Skrg mmg amalkan lemon campo madu dan air suam kak

    ReplyDelete
  30. bestnye..lagi best kalau dapat minum masa cuaca panas..:)

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum
    pertama kali jejak ke sini : )
    Info yang sangat menarik.
    selalu tengok jer lemon jual kat pasaraya tapi x pernah beli pun sebab tak tau nak buat aper
    Lepas nie boleh laa beli lemon dan cuba buat air macm nie : )

    ReplyDelete
  32. Asalamualaiukm..semoga sihat ..nanti kunjung ke blog Etuza ya...telah tersenaRAI DALAM BLOGGER iKON gartify

    ReplyDelete
  33. Salam kak...memang lemon banyak khasiatnyer...saya kalo minum air masak perah lemon memang fresh sangat..tapi tak suka kalo rendam ngan kulit dia pahit....

    ReplyDelete
  34. Oooo...patut le harga lemon sekarang ni mahal sungguh! Permintaan tinggi sbb buat air ni lah...

    ReplyDelete
  35. saya pun suka lemon ni! mmg antara yg mesti ada dlm peti ..

    ReplyDelete
  36. Klu cikna tambah daun pudina bg wangi sikit... agak2 jemu tmbh saderi rasa cam sup....>_<

    ReplyDelete
  37. CT ada kawan yang makan kulit lemon skali hihi.. but actually not bad kan..

    ReplyDelete
  38. niesa pun tgh cuba utk amalkan minum air rendaman lemon ni..tp x campur sekali timun lah..hihi...bykkan khasiat dia kak..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.