03 October 2014

Resepi Kuih Siput

Kuih siput
yang sedap dimakan
tp amat seksa membuatnya
Jika membuatnya berseorangan
Sekilo tepung gandum mau amik masa 2 jam

(sebelum digoreng
-pastikan sedikit minyak disapu atas permukaan pinggan/tudung periuk/talam
supaya 'siput' senang mengelusur turun kedalam kuali)

Bahan-Bahan:
 1kg tepung gandum
Jintan manis
 2 biji telur
Udang kering-dikisar
Cili kering-dikisar(untuk yg suka pedas)
 1 senduk margerin (dicairkan dlm periuk)
 Daun kari
Garam secukup rasa

Cara membuatnya:
1.Masukkan kesemua bahan tadi kecuali margerin,gaul hingga semuanya sebati.
 2.Kemudian masukan marjerin tadi,uli hingga ianya menjadi doh yang lembut.
3.Cubit sedikit dan gelekan pada acuan kuih siput hingga terbentuk seperti siput.
4.Panaskan minyak dan goreng bersama daun kari hingga kekuningan.

Lain org..lain bahan2nya
ada yg campur serbuk kari
terpulang pada selera masing2..

makin lama..saiz siput makin besar(makin malas le tu..)

33 comments:

  1. noe mmg suka kuih siput...cuma bab nk membuat tu leceh sikit..sbbnya nk menggentelnya noe sorang je... :)

    ReplyDelete
  2. kuih siput ni terkenal musim raya, dikomersilkan dan dijual bukan ikut musim tetapi sentiasa ada di pasaran masa kini,,hebatnya kuis siput ni...sedap

    ReplyDelete
  3. Masa kecik2 dulu suka makan kuih siput ni.. bila dah besar ni jarang nampak kuih siput esp. hari raya. Dgn adanya resipi kakak ni boleh lah saya cuba buat sendiri. Kak acuan kuih siput ni mcm mana rupanya?

    ReplyDelete
  4. Masa saya kecik dulu tiap kali Raya jer mesti buat Kuih Siput dgn kakak-kakak. Sekarang ni, nak cari acuan tu pun saya tak tahu kat mana ada jual. hehehe

    Saya suka!

    ReplyDelete
  5. COMELNYA SIPUT...RAJIN MENGGETELNYA.

    ReplyDelete
  6. wahhhh sedapnyer.... lagi2 makan sambil tengok tv..

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum..

    nampak sedap kuih siput nie.. sedap kuih siput nie , kuih kesukaan mselim3 nie...

    mselim3

    ReplyDelete
  8. Salam kenal.. Rajinnye buat kuih siput..mesti sedap kan.. Terima kasih sudi jengah ke blog sy & follow sy.. I follow u back ye kamsiah..
    ~khamsiyah~ www.teratakjernih.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. wowwweee.. bleh buat stok raya haji ni...

    ReplyDelete
  13. Isteri saya kata petang ini dia nak buat kuih siput sempena Raya Haji. Sejak 2 hari lepas Puan Isteri saja ambik cuti untuk buat beberapa jenis kuih...

    ReplyDelete
  14. Assalmualaiku..salam perkenalan..khaty pon suka kuih nie..buat makan depan tv lagi la ghalit..ngeee

    ReplyDelete
  15. cantik la kuih siput kamsiah ni..sama je saiznya!hehe..

    ReplyDelete
  16. buat kuih siput ni memang bercinta tau, kam. tiba2 teringin pulak nak buat:-))

    biasanya saya akan bawa turun dapur gas saya tu kat lantai. tenyeh sambil duduk. tak larat nak berdiri..haha

    ReplyDelete
  17. huhu..nmpk sedap la kuih siput ni... ok kak.. kite dh follow back akk ye...thanks sudi berkunjung..

    http://iambintanghati.blogspot.com/2014/10/blogger-area-mega-giveaway.html

    ReplyDelete
  18. wahh bestnya kuih siput
    memangkuih raya feveret ni :)

    ReplyDelete
  19. wah, kuih siput, bestnya!! >.< ummi saya lagi suka buat kek and biskut. kalau macam tradisional ni, x reti sikit... saya lgi x reti. hee

    ReplyDelete
  20. ha, dah 44 tahun ke? alamak, ummi saya 45 tahun. so, kena panggil auntie ke apa ni? heeeee

    ReplyDelete
  21. kuih ni memang sedap
    padanlah dengan jerih payah tukang buat =)

    ReplyDelete
  22. My feveret ni....dari dulu kala duk buat..dari keras kong ( dulu2 kuih siput ni org buat keras..masa bebudak )sampai la ni dah boleh kerap kerup dalam mulut..

    ReplyDelete
  23. Dah lama cari resepi kuih ni. Thanks for sharing. :)

    ReplyDelete
  24. Kuih siput kakak yg aidilfitri punya baru habis minggu lepas rasanya, budak ngaji yg makan tiap hari...

    Kakak buat tak letak cili.

    Selamat Hari Raya Haji dari kakak..

    ReplyDelete
  25. Klu musim raya terutamanya aidilfitri, kuih ni kena beli banyak sbb sebelum raya lagi dah boleh abis sebungkus makan sendiri setiap kali balik terawih.. :D

    ReplyDelete
  26. Espero que pases un fin de semana muy pura vida.

    ReplyDelete
  27. ada yang saya beli je nanti. nak buat leceh. haha

    ReplyDelete
  28. Masa kecik2 dulu, selalu tolong mak saya buat.. tapi sekarang dah tak de buat dah.. beli ja..

    bila tengok gambar kuih siput kat sini.. nak jugalah try buat lagi.. kuih siput sempena raya aidil adha eh kak? Selamat Hari Raya Aidil Adha... =)

    ReplyDelete
  29. masa kecik , my bonda rajin buat . adakalanya rangup, adakalanya keras sedikit ...

    ReplyDelete
  30. lama teringin nak buat kuih siput nie..cuma acuan jer takdek tuh yg patah angin tuh..

    ReplyDelete
  31. waa lama dh x tgk kuih siput ni ..
    #visit me on shukranzahari.blogspot.com

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.