19 December 2014

Cara Mengatasi Rasa Bosan..

Hidup itu kurniaan Tuhan, jadi sudah sepatutnya kita hargai
 dan gunakan untuk sesuatu yang positif. 
Dengan demikian, kita tidak perlu lagi merasa bosan dalam hidup ini.


.1) PERLU CARI PUNCA KEBOSANAN YANG KITA HADAPI 

 2. CARI APA YANG BOLEH KITA LAKUKAN
 BILA KEBOSANAN MELANDA HIDUP KITA. 

3. PERLU TUKAR RUTIN HIDUP KITA SEHARI-HARI 
DAN SUSUN SEMULA CARA HIDUP KITA. 

4. MEREKA YANG HIDUP DALAM "WELL ORGANISE
BOLEH MENGHINDARI RASA BOSAN.

 5. BILA RASA BOSAN TIMBUL, KITA MUDAH MELUAT DENGAN ORANG LAIN,
 KITA RASA BOSAN, KITA SEBENARNYA BOSAN DENGAN DIRI KITA SENDIRI. 

6. GAYA HIDUP KENA UBAH, GAYA HIDUP YANG TERLALU MUDAH
 DAN LEMBAB BOLEH MENYEBABKAN KEBOSANAN.
 TIDAK ADA CABARAN DALAM HIDUP JUGA 
MENYEBABKAN KITA RASA TIDAK SERONOK.
 TIDAK SERONOK INI MENYEBABKAN KITA BOSAN.
 OLEH ITU, CUBA CIPTA SENDIRI KESERONOKAN DALAM HIDUP.

 7. KENA BERKAWAN DENGAN ORANG YANG CERIA. 
KALAU KITA BERKAWAN DENGAN ORANG YANG MURUNG,
 KITA AKAN JADI MURUNG. KEMURUNGAN INI MENJURUSKAN
 KEBOSANAN DALAM HIDUP. 


Ada beberapa tips apabila anda merasa bosan ni. 

1) Jika anda bosan dengan seseorang cuba bersabar dengan seseorang itu. 
Kalau tak boleh juga jauhilah dia jika itu lebih baik untuk anda. 
Cuba cari kebaikan pada dirinya. Mana tahu ada banyak kebaikan pada dirinya.
 Nasihatilah dia secara perlahan-lahan.

2) Cari kawan yang boleh membantu. 
Kita akan merasa bosan bila hidup ini ada banyak masalah. 
Jika masalah itu boleh dikongsi dengan kawan-kawan
 maka carilah kawan yang boleh membantu anda.


3) Buatlah perkara yang anda suka. 
Anda sudah tentu bosan melakukan perkara yang anda tidak suka kan? 
Saya pun bosan kalau buat benda yang saya tidak minat. 

4) Cuba cari benda yang anda minat untuk dilakukan
sudah tentu rasa bosan anda akan hilang. 
Kita akan merasa bosan belajar jika tiada motivasi dalam diri.
 Mungkin susah nak memotivasikan diri untuk belajar ni. 
Tapi anggaplah belajar dan menuntut ilmu itu satu kewajipan. 
Dan rasa bosan atau malas ni datang dari syaitan

5)  Menunggu membuatkan akan anda merasa bosan. 
Contohnya menunggu bas ke, tunggu kawan ke, tunggu cikgu masuk kelas ke.
 Banyak cara biasanya boleh buat untuk hilangkan bosan semasa menunggu ni 
contohnya mesej kawan, kalau ada kredit lebih telefon, dengar lagu mp3,



Kita tidak dapat lari dari merasa bosan ni tapi kita 
boleh cuba elak atau kurangkan rasa bosan yang ada dalam diri kita ni. 
Kalau anda bosan dengan apa yang anda buat maka anda 
perlu lakukan sesuatu untuk hilangkan rasa bosan anda 
dengan melakukan apa saja yang anda suka. 


Hidup ni mesti ceria selalu.


Diingatkan bahawa diri kita adalah titipan Tuhan.
 Untuk itu, kita wajib mencintaiNya.
 Bukan, malah mensiakannya dengan penuh rasa bosan..

24 comments:

  1. Sangat2 berguna ..tips yang amat bermakna bagi Etuza.Kalau kita ada saja aktiviti hidup akan ceria tiada istilah bosan..serius betul..kalau ibubapa merasa bosan ..alamak mintalah dijuahkan ..just anak2 remaja kena baca tips ni..semoga ramai yang membaca dan sampaikan..ada baca blog safirul amar best sana..

    ReplyDelete
  2. terimakasih tips nya mba hehehe siapa tau nanti kalo saya bosan saya bisa menggunakan cara di atas hehe

    ReplyDelete
  3. perkara yang say apaling bosan ialah menunggu orang hihi,,, lepas ni boleh buat apa yang kak kamsiah cadangkan it,, tq kak,,

    ReplyDelete
  4. pepatah orang putih..only boring people get bored..hihi

    ReplyDelete
  5. acik memang cepat bosan bila menunggu dan yang ditunggu tidak menepati masa

    ReplyDelete
  6. inilah cara saya menghilangkan kebosanan...dgn membaca entry2 kamsiah,hehe..

    ReplyDelete
  7. best info ni.. Kalau kita bosan ngan org tu kena jauhkan diri..hurm bahaya ni klu bosan ngan pasangan.. hihi.. Tak ada lah sampai macam tu kan..
    -saya follow sis. first kunjungan-

    http://syidamenulis.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Banyak sebenarnya cara nak hilangkan bosan hehe

    ReplyDelete
  9. Bila bosan dengan perkara A kita cuba buat perkara B.. kalau bosan jugak.. masuk bilik tidur.. ;)

    ReplyDelete
  10. Saya pilih dengan siapa saya nk rapat sebab takut bosanlah. Kalau orang asyik merungut...komplen... sedih... negative thinking... cepat je saya naik bosan. Bukan la semestinya kena selalu yg baik baikk je.. tapi biar la seimbang. Baru ada drama dan tak bosan. Huu

    ReplyDelete
  11. salams kak:)
    suka baca entry akak:):)
    saya pon jenis tak sempat nak bohsan kerja banyak...uhukkkkkk

    ReplyDelete
  12. Bagi saya, salah satu cara hilangkan bosan ialah dgn ubah rutin/lari sebentar dari rutin kehidupan seharian...Ada juga yg mencabar diri dgn buat aktiviti2 lasak..

    ReplyDelete
  13. klu sy stress biasanye mentido kan dri klu stress kt opis biasanya sy diam je takut bckap ada tersakitkan hti org plak kan...

    ReplyDelete
  14. salam jumaat kak kam...dah lama x singgah sini...

    terima kasih atas perkongsian...nanti boleh cuba...kadang2 mmg akan terasa bosan...

    ReplyDelete
  15. Kak dulu2 kalau bosan mesti nak pi gunting rambut kat salun.Sekarang ni kalau bosan..tengok pokok bunga ja...

    ReplyDelete
  16. Setuju sangat... selalu bosan mesti makan jer hahaha.. makan boleh hilang kan bosan.. :D

    ReplyDelete
  17. Senyum2 selalu dan ceria2 selalu... :)
    Bersyukur dapat menjadikan kita lebih bahagia.

    ReplyDelete
  18. JM kalau osan mesti akan baca blog kawan2..akan hilang rasa bosan :-)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.