08 December 2014

Semerah Biji Saga

Yang kurik itu kundi, Yang merah itu saga; 
Yang baik itu budi, Yang indah itu bahasa..

Saga (Indonesia),
 Saga telik/manis (Jawa),
 Thaga (Aceh),
Saga areuy, saga leutik (Sunda), 
Walipopo (Gorontalo),
 Piling-piling (Bali),
 Seugeu (Gayo),
 Ailalu pacar (Ambon), 
Saga buncik, Saga ketek (Minangkabau),
 Kaca (Bugis)


Kata kawan kepada suami saya (org Indonesia)
dinegara depa biji saga boleh dimakan
caranya..goreng tanpa minyak
rasaya..mcm makan kacang..

43 comments:

  1. Tak pernah dengar pulak boleh makan saga ni kan kamsiah

    ReplyDelete
  2. biji saga ni keras..so kalau digoreng, jadi lembut/ rangup ke? hihihih

    ReplyDelete
  3. selamat pagi kak..

    mil pun betau die pnah tgk org zaman dulu makan saga goreng dlm pasir.tp die sendiri x pernah cube..hihi

    ReplyDelete
  4. Pernah dengar bahawa saga ini memang boleh dimakan, tapi mesti isinya sangat 'kecil', kan? :)

    ReplyDelete
  5. Salam Kam,
    Thank you sharing this. Lama sangat dah tak tengok buah saga ni. Dah berpuluh-puluh tahun rasanya.kampung lama kakak dulu ada pokok ni. Suka kutip dan main atur2 biji dia.Memang sesetengah orang goreng dan makan bijinya. Pernah makan sekali tapi dah lupa bagaimana rasanya. Sebut saga teringat kawan baik saya masa remaja..dia suka sangat dekat satu novel tajuk SAGA...

    ReplyDelete
  6. o boleh dimakan ya baru tahu...kecik2 buat mainan

    ReplyDelete
  7. Mmg bole dimakan, ingat kecik-kecik dulu tak goreng, gigit kasi pecah, isinya rasa maung, masa kecik kt kampung bole makan petai belalang, buah ara sungai, jambu air...

    ReplyDelete
  8. Mmg bole dimakan, ingat kecik-kecik dulu tak goreng, gigit kasi pecah, isinya rasa maung, masa kecik kt kampung bole makan petai belalang, buah ara sungai, jambu air...

    ReplyDelete
  9. 1st time saya dengar biji saga ni boleh dimakan kak :)

    ReplyDelete
  10. Kakak tahu biji saga ni boleh makan. Mereka goring tanpa minyak/sagai. Nantai dia macam meletup dan boleh dikopek. Isinya kecik aje - putih. Org Indonesia memang makan sebab kakak dah nampak live...

    ReplyDelete
  11. Betul memang boleh makan isi biji saga ni...rasanya macam kacang dhal, sedap! Bila goreng tanpa minyak,biji saga tu akan meletup-letup, terkopek sendiri & boleh amik isinya utk makan. (Ini projek 'eksperimen' main masak2 masa kecik2 dulu..).

    Memang nostalgia biji saga ni sebab masa kecik2 dulu saya belajar mengira campur-tolak pun guna biji saga ni..hehe..

    Sapa ada anak pokok, saya nak beli...

    ReplyDelete
  12. oo..kita dulu2 buat alat mengira matematik dlm kelas je. Kalau tau boleh mkn, habis dah kena mkn dulu. :)

    ReplyDelete
  13. Pokok biji saga ni dulu banyak kat kampung.. kami budak budak suka kutip buat main (tak ingat nama mainan tu) .. tapi tunggu bawah pokok masa dia meletup gugur tu best!

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum
    singgah isnin
    sory hr nie bz sangat
    x sempat nak komen ya

    ReplyDelete
  15. Guna untuk belajar mengira masa sekolah rendah dulu..

    ReplyDelete
  16. memang boleh makan... zaman saya kecik2 dulu suka p carik buah saga nih pastu pakat2 dgn kwn2 goreng sampai buah 2 pecah maksudnya nampak terbuka kulitnya..pastu mkn ramai2.. memang rasa dia mcm kacang tpi sedap lg.. hehehe

    ReplyDelete
  17. memang boleh makan... zaman saya kecik2 dulu suka p carik buah saga nih pastu pakat2 dgn kwn2 goreng sampai buah 2 pecah maksudnya nampak terbuka kulitnya..pastu mkn ramai2.. memang rasa dia mcm kacang tpi sedap lg.. hehehe

    ReplyDelete
  18. teringin nk rasa sebab mak kata blh mkn, tapi kecik2 dulu sibuk main je

    ReplyDelete
  19. owhh bleh mkn ke biji saga ni keras kan..

    ReplyDelete
  20. salams kak

    baru tau buah saga nie boleh makan, zaman kecik2 suka sangat buat main...:)

    ReplyDelete
  21. Asalam Tak pernah nampak di Sabah ni..biji saga tu dari rotan saga ke..macam ballbering lah kelihatan..berkilat warna merah tu

    ReplyDelete
  22. buah saga ni mmg cantik kerana warnanya tapi sekarang dh lama x jumpa buah ni..

    ReplyDelete
  23. Dulu kat depan sekolah sanggup kutip banyak2 lepas tu simpan.. nampak cantik je.. ;) tapi sekadar simpan jelah..

    ReplyDelete
  24. merah macam proton saga merah tak? hahahaha tapi best kan pantun lama2.. sedap sangat dengar.

    ReplyDelete
  25. Masa kecik2 dulu apa saja yang boleh masuk mulut semuanya kami baham termasuk buah saga. Belalang pun kami makan, kalau goreng memang sedap...

    ReplyDelete
  26. oh yer ker?? boleh makan biji saga ni... hmmm mungkian lah kan... kalau diorang makan tak mati makna kita boleh makan... hehehe...

    ReplyDelete
  27. ingat2 lupa buah saga ni, lama dah tak jumpa

    ReplyDelete
  28. Errr, Bugis panggil kaca? Haha kalau kita dengar mesti salah faham pulak dah jadinya

    ReplyDelete
  29. dulu proton saga bukan ada buat keychain dari biji saga ka?

    ReplyDelete
  30. Byknya nama biji saga nie.. baru lah saya tau.. tq Akk.. :)

    ReplyDelete
  31. Masa kecik dulu saya suka kutip biji saga yang ada bintik hitam tu. Tapi mak selalu marah takut saya masukkan biji saga dalam hidung atau telinga hehe.

    ReplyDelete
  32. Tidak kira dimana pun, saga tetap merah tapi lain bangsa lain namanya...

    ReplyDelete
  33. saya buat main congkak

    eh..
    saya ada baca
    beracun kalau dimakan biji saga ni!!

    ReplyDelete
  34. owh baru tahu.. pantun ini sering dibaca oleh guru bahasa melayu saya

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.