24 April 2015

Larangan Ghibah, Berkhianat Dan Membuka Aib

Membicarakan keburukkan orang lain, apabila benar disebut Ghibah (gosip),
 apabila salah disebut mem-Fitnah 

 "Barang siapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, 
maka hendaknya ia berkata yang baik atau diam." (HR. Al-Bukhari) 

 QS.49-Al-Hujurat:12 
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari prasangka (kecurigaan), 
sesungguhnya sebagian dari prasangka itu dosa. 
 Dan janganlah kamu mencari-cari keburukan orang lain,
 dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing satu sama lain.
 Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? 
Tentu kamu merasa jijik. 
 Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima Tubat lagi Maha Penyayang.”

 QS.17-Al Israa':53
"Dan katakanlah kepada hamba² KU: "Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya syaitan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. 
Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.”

 QS.28 Al-Qashas:55 :
 “Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, 
mereka berpaling dari padanya. 
 Dan mereka berkata: "Bagi kami amal² kami dan bagimu amal² mu, 
semoga selamatlah kamu, kami tidak ingin bergaul dengan orang² yg jahil"


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
“Berhati-hatilah kalian dari tindakan berprasangka buruk,
 kerana prasangka buruk adalah sedusta-dusta ucapan. 
Janganlah kalian saling mencari berita kejelekan orang lain,
 saling mengata, saling mendengki, saling membelakangi, dan saling membenci.
 Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara” 

 [H.R. Al-Bukhari hadits no. 6064 dan Muslim hadits no. 2563]

20 comments:

  1. Mudah2an kita sentiasa memperbaiki diri saat syaitan tak jemu mengajak ke arah sebaliknya...

    ReplyDelete
  2. Zaman fitnah ni Kamsiah.. semoga kita semua beroleh keimanan yg kuat dalam taat pada perintah Nya..

    ReplyDelete
  3. Singgah pagi...
    mudah²an kita di jauhi dgn sifat² itu...Amin...

    ReplyDelete
  4. kita tahu tapi terlajak buat jugak..
    thank peringatan..
    :)

    ReplyDelete
  5. asalamualaikum...salam jumaat....

    nauzubillah ..moga dijauhkan sikap nie...

    ReplyDelete
  6. Bukan mudah nak mendidik hati selaras dgn mata dan mulut. Kena kuatkan iman...

    ReplyDelete
  7. Peringatan yg sangat baik..
    Salam Jumaat :)

    ReplyDelete
  8. syukran diatas perkongsian ilmu..sifat2 mazmumah, hindarkanlah...

    ReplyDelete
  9. Bagi orang politik nasihat ini tak terpakai. Kebanyakan mereka berjaya atas kegagalan orang lain, mereka berkuasa atas kehancuran pihak lain...

    ReplyDelete
  10. sekarang ni mengumpat bukan dengan mulut lagi dah..
    dengan jari, dok share aib orang..
    kalau menipu seorang pun berdosa...apatah lagi beribu2 orang..takutnya...

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas peringatan..

    Kita manusia ni memang selalu lalai..

    ReplyDelete
  12. salam kamsiah,
    klu gossip2 artis yg paper tu kira kisah yg benar yer ..
    hihi

    ReplyDelete
  13. bergosip tu yang sukar dihindarkan.....kalau mulut diam pun telinga tetap nak dengar juga ceritanya....

    ReplyDelete
  14. assalam akak...

    malangnye saya berdepan dgn manusia yg depannya nmpk elok, cakap dpn2 elok tp bile tulis jer, mcm2 yg buruk psl kite ni ditulisnya...pantang la nmpk salah sikit maka akan ade la nnt luahan2 yg mnyakitkn hati tu kluar..

    ReplyDelete
  15. sebagai manusia, tak dinafikan adakalanya saya terjebak dlm situasi macam ni. pernah apa yg terjadi buat diri ni rasa bersalah. kadang2 apa yg kita nak luahkan tu, samalah seperti kita terpaksa mengata tentang orang tersebut. entahlah, diluah mati mak, ditelan mati bapak. akhirnya, atas tikar sejadah sajalah; menangis. yg penting, kini saya telahpun menjauhi persekitaran tersebut dan alhamdulillah, hati ni rasa lega sangat.. happy ending. end.. ^_^

    ReplyDelete
  16. berat nih...ck benda baik jika benar ghibah jika salah fitnah..rasanya ramai yg buat tanpa sedar termasuklah JM...astaqfirullah

    ReplyDelete
  17. Sama2 kita muhasabah diri bersama..kdg2 apa yg kita buat bila berprasangka buruk pd seseorang adalah satu sikap yg sgt buruk..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.