05 November 2012

Roti Dalam Tin..

Di tempat kelahiran saya,Kelantan
roti merujuk pada 'roti'
yg dibuat dari tepung gandum
tak kisah la kaler apa pun
coklat ke,kuning ke,hijau ke
ianya dipanggil roti



Ketika mula2 kawen
pertama kali diminta mertua
ambik roti dalam tin

hahhh?? muka saya blur
roti disimpan dalam tin...hati berkata..peliknya

saya ke dapur...tercari2...
nasib baik ada kakak ipar di situ

lalu di berikan setin biskut pada saya

"mak mintak roti.." kata saya

"ni la roti..."

lalu belajarlah saya
semua biskut disebut roti

roti empat segi la...
roti ada gula la...
kata suami..kat rumah saya ni
bahasa antarabangsa
suami dgn loghat kedahnya
saya pulak,dah hilang slang kelantannya
anak2...tak berbahasa kedah
tak jugak bercakap kelantan...

26 comments:

  1. Best dapat belajar banyak loghat kan, kalau tak biasa memang banyak yang buat kita confuse pada mulanya.

    ReplyDelete
  2. hahaha..ye ke? baru saya tau org kedah panggil bsikut tu, roti!

    ReplyDelete
  3. feveret saya tu. hehe...
    hujan2, cicah dlam kopi panas. sedapnya... :)

    ReplyDelete
  4. Untung kalau kahiwn lain2 negeri..Boleh belajar lohgat org kan

    ReplyDelete
  5. arwah nenek dulu sebut biskut plk roti kering ^_^

    ReplyDelete
  6. betul.. kat kedah biskut dipanggil roti.. roti pun dipanggil roti gak hehehhe

    ReplyDelete
  7. ha'ah..diorang mmg panggil biskut sbg roti
    anak2 saya paham kecek kelate tapi x reti nak cakap
    salah saya sbb tak ajar ;(

    ReplyDelete
  8. masa duk KL dulu, bila saya cakap 'Roti' ada jugak kawan2 yg tak faham, tapi lama2 depa tau la roti yg saya maksudkan tu...hehehe

    ReplyDelete
  9. Masa sy mula2 kawen cenggitu gak, kak..
    Roti tu biskut...roti pun roti jgk..
    Pastu, kat Tepen ni kalo sebut gosok baju....jd gosot baju. urup K ditukar jadi T...
    Mcm2 ler nk kena bg paham, huhu..

    Pastu...dorang gelakkan bila sy cakap perkataan 'lemau'. Dorang sebut 'masuk angin'...adeii

    ReplyDelete
  10. seyes?maera xtau pun..hehe.kt johor,roti still roti.takde nama lain.hehehe

    ReplyDelete
  11. Hi K..
    Saya pun pernah terkedu bila anak angkat Dari Kedah menggelar biskut itu roti.. Hehe

    ReplyDelete
  12. tergelak saya baca...sy orang kedah..yeeaaa..roti empat segi...roti masin....semua biskut jadi roti...

    ReplyDelete
  13. dok menyorok roti 4 segi cicah ayaq kopi pagi2.....hiihih dulu saya heran kenapa nak makan pun kena menyorok..rupanya menyorok tu,..sarapan...memang seronok belajar loghat kedah...

    ReplyDelete
  14. as salam

    haah, mak saya panggil roti tapi saya dah biasa dari kecik..kalo dgn org luar saya pangil la biskut..:)

    ReplyDelete
  15. kira dalam bab roti vs biskut ni, loghat perak sama dengan kelantan la ya!

    ReplyDelete
  16. Assalam,

    Bila ke kedai runcit sekitar KL cuba mintak anak ikan, semua kedai ckp takdak sebab bukan kedai akuarium. Anak ikan buat masak tumis air buat sambal anak ikan... heeee

    ReplyDelete
  17. Salam kak...singgah umah akak jugak...orghe kelate yer..wah masakan2 akak begitu menyelerekan sekali...

    ReplyDelete
  18. Seronok kalau boleh bercakap dan memahami berbagai loghat.

    ReplyDelete
  19. Ha ah. Betul2. Org kedah panggil biskut = roti. Mula-mula rasa pelik je. Pastu kalau sedara mara derang panggil 'adik-beradik'.

    ReplyDelete
  20. roti tue cicah ngan ayaq milo panaih2 sedap khen kaka...
    owh ai mmg ckp loghat kedah..x blh buang hikhik

    ReplyDelete
  21. Biskut panggil roti so roti panggil apa agaknya. Mesti ada bahasa yg tersendiri jugakan.

    Tapi sayang kalau loghat tidak diamalkan. Kakak suka bila ada yg pandai bercakap loghat masing-masing walau ada yg kakak tak faham.

    ReplyDelete
  22. Hehe...roti daam tin ye.....

    Akak...suami sy kelahiran kelantan..tapi dah tak bunyi kelantan....bah kan lbih kpd loghat pahang...kekeke....:-)

    ReplyDelete
  23. Hehe..tu duk tgk tjuk post ni..roti dlm tin?ada ka..oo..biskut rupanya..:D

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِÙŠْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.