02 November 2012

Nasi Hujan Panas



 ayam  masak merah



6 pot kecil Beras biasa (brasmathi lg cantik) 
1 sudu minyak sapi
 1/2 tin susu cair Rempah 
4 sekawan (bg lawang, kayu manis, buah pelaga, bunga cengkeh) 
Garam secukup rasa 
1 Bawang besar dihiris
 Minyak untuk menumis 
2 helai daun pandan
 1 Sudu sos tomato 
1 inci halia diketuk 
Pewarna ikut suka, 
saya guna hijau, kuning n merah

 Cara-cara 

 Basuh beras & sukat air macam masak nasi biasa 
Panaskan minyak untuk menumis 
Masukkan bawang & rempah & halia & daun pandan.
Tumis sampai naik bau 
Kemudian masukkan sos tomato, susu, minyak sapi & garam.
 Sudah menggelegak masukkan bahan tadi dalam periuk nasi n kacau sebati 
Setelah nasi agak kering cucukkan lidi bersama pewarna td ke dalam nasi. 
 Biar sehingga setengah jam baru di kacau.

14 comments:

  1. dari dulu teringin nak buat coz suka tengok kaler nasi tu...tapi nak sediakan bahan2 tu maleh betul...

    ReplyDelete
  2. sedapnyaaaaa,, lg2 bile ade acar tu,,memg mantap =)

    ReplyDelete
  3. teringin juga lak nk mcubanya...nmpk sedap...

    ReplyDelete
  4. Sedap tu,,,,saya kat sini makan mlm susana hujan.

    Makan tengahari je panas huhuuu

    ReplyDelete
  5. Wah..sdpnya!!

    Saya pernah mkn sekali masa knduri kawin kat perlis. Kat sana nasinya dikukus..rasanya mmg sdp.

    ReplyDelete
  6. Wah..sdpnya!!

    Saya pernah mkn sekali masa knduri kawin kat perlis. Kat sana nasinya dikukus..rasanya mmg sdp.

    ReplyDelete
  7. gulpppp!! kak saya terliur sebenarnya..hahaha

    ReplyDelete
  8. wahhhh sedap nya bla tuan blog nk pos kt pakjoe hahaha

    ReplyDelete
  9. sy mmg tak penah wat nasik ujan panas ni. Timakasih share resepi. Senang jer tgk sukatan dia pakai pot, hehe

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.