08 January 2014

Rajin2 lah Belajar

(Pesan Abang-Sudirman)

Adikku muda remaja 
Awasi bila melangkah 
Wajahmu manis bak bunga
 Pasti ramai yang tergoda

 Tidak dilarang kau bersuka 
Asal tahu kan batasnya
 Jangan sampai adik terlupa
Harapan dan cita-cita

Ibu dan ayah 
Menaruh harapan
Agar kau berjaya
 Di hari kemudian

 Bila tiba waktu petang
 Dari sekolah kau pulang 
Bergalas buku di pinggang 
Siapa lihat pasti tertawan

Adik masih bersekolah 
 Awas segala dugaan 
Adik kan ambil ambil periksa
 Agar senang masa depan

Tumpukan perhatian dgn sepenuhnya
Serahkan selainnya kpd yg ESA
Bila adik telah berjaya
Abg kan turut gembira

Tapi andai sebaliknya
Jgn kau rasa kecewa
Sekali adik terkandas
Bkn utk selamanya
Dihati sematkan pesanan
Ingat Abg tetap sayang


Tasha tahun 2 & Eleena Ting 3


Sekolah menengah dan sekolah rendah bersebelahan
jarak dari rumah hanya lbh kurang 200m
kalau sekolah menengah tu
tingkat 3 ,blok yg mengadap rumah
boleh nampak rumah
so jalan kaki sajalah..sambil bersenam..
cuma Tasha yg naik van kesekolah
mungkin darjah 4,5 nanti..jalan kaki jugak

dek kerana dekatnya rumah dgn sekolah
kawan2 anak2 saya sering
menjadikan rumah ni sbg tempat persinggahan

ada yg tumpang letak motor kat rumah saya
bila ada kegiatan ko-ku
rumah jauh..tak sempat nak balik
tumpang mandi,solat dan makan kat rumah saya
semuanya saya kenal..


51 comments:

  1. bagus sangat rumah dekat dengan sekolah.. tak adalah tergesa2 sebab takut jalan jam.... akak pun boleh kenal kawan anak2, bonus tu..

    ReplyDelete
  2. Banyak kelebihan bila rumah dekat dgn sekolah. Value rumah pun tinggi kan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tertinggal buku,tertinggal duit poket...sempat balik rumah semula

      Delete
  3. Senang la anak akak pg skolah ya...dekat btul...

    Jimat duit..! Skrng tambang bas pun mhal juga...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah....jalan kaki bersama kawan2 ja ..

      Delete
  4. Salam Kamsiah, rumah kakpb pun dekat dgn sekolah anak tapi kalau jalan kaki takut dikejar anjing. Hari tu dia kena kejar 2 ekor anjing, kesian dia. Jadinya balik sekolah kalau van tak dtg atau ayah tak sempat ambil, barulah dia jalan kaki.
    Bagus kalau kita kenal kwn2 anak kita. Jadi mereka segan atau takut nak ambil kesempatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sini kdg2 ada jugak anjing..kdg2 ja..biasanya cepat2 dihalau oleh yg dewasa..

      Delete
  5. selamat memulakan sesi sekolah 2014.. belajar rajin rajin ya.. dengar cakap cikgu..

    ReplyDelete
  6. 200 meter? Wah, dekat sungguh. Cantik2 anak dara akak. Belajar rajin2 yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg dekat..kalau hari perhimpunan tu,boleh dgr ucapan pengetua atau guru

      Delete
  7. Bestnyer dapat sekolah dekat ngan rumah...jalan kaki jersampai takyah susah2 naik bs sekolah..tasha sebaya ngan abang uwais..

    ReplyDelete
  8. seronok tengok budak2 sekolah sekarang, Alhamdulillah, pakai baju kurung, bertudung, dulu saya sekolah rendah, pakai skirt..

    ReplyDelete
  9. Comel2nya anak Kam, sweet je.

    Alhamdulillah, hati tak risau kan bila sekolah dekat, besar pula pahala membantu memudahkan kawan-kawan anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab makan tu yg kelakarnya...apa ja yg dihidang..licin..

      Delete
  10. yang penting kita kenal kawan-kawan anak kita..Lagu sudirman memang banyak yang mempunyai mesej

    ReplyDelete
  11. Dekatnya rumah dengan sekolah... boleh nampak... kalau saya pun suka juga kawan2 anak dtg ramai2 ke rumah... jadi kita 'kenal' mereka.

    ReplyDelete
  12. senangkan akak kalau rumah dekat dengan sekolah anak2..boleh pantau sekali sekala :)
    tak payah nak dok pikir cost transpot kan akak ! :)

    ReplyDelete
  13. comel2 anak dara depa...sekolah dekat tak risau.

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah dah besar anak kak..semoga menjadi anak yang berjaya di dunia dan akhirat..tahun ni ada periksa PPMR utk si kakak tu ye..(^_^)

    ReplyDelete
  15. Bagusnya....semoga murah rezeki sebab beri org menuntut ilmu menumpang....

    ReplyDelete
  16. Dah kira macam homestay anak-anak menumpang. Banyak ganjaran tanpa sedar di situ. Syukurlah..

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Kamsiah

    comel2 belako
    moga menjadi anak yg solehah

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah rumah dekat dengan sekolah.. boleh jalan kaki jer kot :D
    moga berjaya di alam persekolahan :D

    ReplyDelete
  19. satu kelebihan sebab kenal semua kawan2 anak.. ;)

    ReplyDelete
  20. Untung sangat tu kak..
    Jimat...tak perlu kos bas sekolah..
    Dan tak perlu risau...sekolah nampak depan mata

    ReplyDelete
  21. aida sgt suka if rumah aida kawan2 anak suka dtg. aida rela diorang main dlm rumah dgn kawan-kawan daripada diorang gi rumah kawan :-) boleh gitu hi hi hi...

    ReplyDelete
  22. Rumah saya juga dekat dgn sekolah, tak sampai 1 km. Tapi nak ke sekolah ambik masa sebab pagi2 simpang hala ke sekolah sesak sangat...

    ReplyDelete
  23. Wahhhh bestnya klau sekolah dekat dgn rumah...tak payah terkejar2..

    ReplyDelete
  24. GUd luck adik n kakak...Belajar rajin2 ye....muka adik dan kakak seiras la...sweet!!!!
    Senangkan kalau rumah dkt dgn sk..kalau trdesak xperlu risau sebab mrk boleh jln kaki je.

    ReplyDelete
  25. bila ada ko - ko jadi lbh mudah . klu lambat balik pun ibunya tahu si anak masih kat sekolah .

    ReplyDelete
  26. Rindu zaman sekolah2 dulu kak.. Hurmm.. (':

    ReplyDelete
  27. yg tingkatan 3 tu sama dengan anak aby yg Jee tu ..
    thn ni dia tukar sekolah ..
    dulu sama2 anak kita UPSR ..
    sekarang dah besar depa tu kan

    ReplyDelete
  28. kawan anak2 pun boleh jadi kawan kita,..itu yang best!

    ReplyDelete
  29. Moga depa ikut jejak langkah abang depa ke universiti.

    ReplyDelete
  30. chantekk umah mak tukk., sejuk je nampakk., ahHKks

    ReplyDelete
  31. salam k.kamsiah...
    alhamdulillah..rajin2 belajar tau adik2 yg tersayang ni,..
    dekat la sekolah dgn rumah.. tak berpeluh jalan kaki ke sekolah :)

    ReplyDelete
  32. Ek ehh...senangnye rumah dekat dgn skola...tak pening kepala nak hantar, tempuh jam setiap hari...beruntungnya kamsiah..

    ReplyDelete
  33. salam akak..
    dah besar2 anak2 akak.. alhamdulillah..
    bestnye sekolah dekat.. leh jalan kaki same2 kakak nanti ek dik.. naik van x best.. hihi

    ReplyDelete
  34. Fiquei feliz em conhecer o seu blog, achei maravilhoso.Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah..moga murah rezki akak tumpangkan kawan anak2 :)

    ReplyDelete

  36. Olá amiga,vim retribuir sua carinhosa visita ao meu cantinho.
    Fiquei feliz por seguir-me!!!
    Obrigada,volte sempre e pegue o meu selinho de agradecimento!

    Beijos Marie.

    ReplyDelete
  37. Dah lamer xdgr lagu nie...dlu masa rietta kecik kecik, rtm selalu maen lagu nie...

    Psss....bagus kenali rakan anak anak...lebih mudah pemantauan kata org...

    ReplyDelete
  38. Bestnya kan rumah dekat ngan sekolah..jimat duit bas gitu..mungkin mcm terasa nak balik makan kat umah masa rehat kan...heheh..
    yg kakak paling besar tingkatan berapa kak?

    ReplyDelete
  39. Sekolah kat tempat bunda ni pun dekat jer...budak berjalan jer naik bukit sikit sampai depan sekolah..

    Tapi pagi2 dan petang memang sesaklah..apa lagi hari jumaat...sebab masjid pun bersebelahan sekolah jer...

    ReplyDelete
  40. Hampir sama dgn anak saya ,darjah 3,tingkatan 3 dan Foundation

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.