06 January 2014

Sambal Peranakan (Baba Nyonya)

Saya bukan org Melaka
malah kaki ni belum pernah jejak Melaka lagi..:(

tapi menu mereka mengoda citarasa
seperti asam pedas
dan sambal yg authentic ni

sambal ni boleh dibuat dalam kuantiti yg banyak
dan simpan dalam peti sejuk
boleh digunakan sbg perencah nasi goreng
atau dicicah dgn ikan/ ayam bakar
sedap jugak dimakan dgn ulam2an.

Bahan2:
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
10 biji cili merah
5 biji cili padi (saya tambahkan)
5 biji buah keras
udang kering-rendam dan toskan
sedikit belacan
garam dan sedikit gula
pes asam jawa

Cara2:
samada nak tumbuk atau blend
-blend belacan,bawang putih dan buah keras bersama sedikit air
-masukkan bawang merah dan udang kering
-masukkan cili merah dan cili padi (jgn terlalu hancur)

-panaskan minyak dan goreng
bahan yg diblend tadi
-tambahkan pes asam jawa,gula dan garam
-goreng hingga pecah minyak

tadaaaa...
(sepatutnya sambal ni merah menyala
tp dek saya tambahkan cili padi kaler hijau
warnanya sikit keperangan)

33 comments:

  1. saya pernah buat jugak sambal macam ni, tapi khas utk goreng nasik jer... :)

    ReplyDelete
  2. salam..wah mengoda betul sambal akak ni...mtk izin ye kak utk di cuba...time kasih...

    ReplyDelete
  3. sedapnya... bakal sy cuba.. insyaallah

    ReplyDelete
  4. Pembuka selera...tmbah ikan sepat kering di goreng...perhhhhh.....makan xhinggat....

    ReplyDelete
  5. baca bahan bahan pun saya dah rasa terliur ni kak..

    ReplyDelete
  6. terliur plak tengok..buah keras tuh hok lagu mano kak..? kalu ado sini bulih buat jgk nie..

    ReplyDelete
  7. baru nengok sambal tuh dh rasa kecur air liur... msti sedap rasanyer nih

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Kamsiah

    memang mables kena dgn bendi

    ReplyDelete
  9. Camsedap je..hahahah...KY tak pernah rasa lagi ni, blah Cuba nanti....

    ReplyDelete
  10. Waa buat untuk berbuka nanti best juga ni, tq Kam kongsi resepi.

    ReplyDelete
  11. yesssss! saya akan minta wife saya baca entry akak ni...sebab saya jenis yg makan nasi goreng, mesti nak ada sambal!

    ReplyDelete
  12. yummy...nmpak sedap plak dengan bendi...

    ReplyDelete
  13. Bila kakak perhati satu-satu bahan diguna memang best. Kakak tak pernah buat lagi sambal macam ini. Boleh cuba!!

    ReplyDelete
  14. sedapnyer nak cuba buat la sambal nih...

    ReplyDelete
  15. cheqna wat sambal belacan biasa pun failed..huhuhu

    ReplyDelete
  16. tengok blog akak, makanan, tengok blog kak nor makanan..Aduh..laparnya..sungguh menyelerakan, walaupun hanya sambal.

    ReplyDelete
  17. biar betik Kak Kam tak pernah jejak kaki ke Melaka... macam tak percaya ajerrr...

    sambal tu nampak power!!!

    ReplyDelete
  18. Share resepinya ya kak...
    saya pun mesti kena tambah cili padi

    ReplyDelete
  19. Masakan orang Melaka memang sedap! Terpikat dgn masakan mereka semasa tinggal dirumah mak angkat semasa bujang. Memang kena dgn selera saya terutama kepedasannya!

    ReplyDelete
  20. wah ..
    dipadankan dengan bendi..
    naik selera ..

    ReplyDelete
  21. terliur tengok.. lapar tetiba.. haha.. padahal baru lepas makan.. tenkiu kak kamsiah for the recipe.. ^^

    ReplyDelete
  22. salam sis kamsiah.
    Nak try tengahari nanti.

    ReplyDelete
  23. sambal goreng...teringat ikan bakar Portugis..banyak sambalnya..

    ReplyDelete
  24. Sambal tu memang nampak sangat menggoda, apa lagi utk org2 yg jika makan mesti ada sambal macam saya...heheheh..

    ReplyDelete
  25. Mcm sambal che'y....cuma ada tambah ikan bilis tumbuk jer.
    Sy kalo sambal2 penyicah cenggini...wat sementara waktu ni mmg takleh nak wat lagi...nanti makan akan bertambah2 nasik ni. phew!!!

    ReplyDelete
  26. salam k.kamsiah..

    tada.... mmg mengiurkan selera cma.. ehehe.. nk cikit!

    ReplyDelete
  27. Sy ank jati melaka ...sdapkn makanan melaka ni...tp tgok jugak ada org xleh trima mkanan melaka ni...

    ReplyDelete
  28. Nampak pun dah sedap...
    Nak buatlah...
    Terima kasih...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.