26 January 2014

Kailan Ikan Masin

 Ada beberapa cara memasak sayur kailan bersama ikan masin ni
ada yg mencelur kailan
kemudian dituang ikan masin yg digoreng bersama bawang putih 
dan sos tiram keatasnya

ada jugak yg mengorengnya spt sayuran lain
saya pulak..ikut mood dan tahap kerajinan la

bahan2nya pun ada yg menambah tepung jagung
ada yg menambah sos ikan

apapun..kailan mmg tinngi nilai khasiatnya
Kajian menunjukkan bahawa orang yang kerap makan kalian
dan sayur krusifer jenis lain akan kurang risiko mendapat kanser kolon,
paru-paru dan payudara.
 Selain itu, sayur kailan juga mengandungi Vitamin C
 yang diperlukan untuk tumbesaran dan perkembangan tisu,
 kesihatan kulit , menjaga kesihatan system penghadaman
dan perkembangan mata dengan baik.

bahan2:
-5 tangkai sayur kailan
(semasa menyiangnya,asingkan daun dan batangnya)
kalau kailan yg dibeli
pastikan direndam 10-15 minit

-ikan masin yg sesuai digunakan ialah
ikan tengiiri atau isi ikan talang

-3 ulas bawang putih-diketuk
-5 biji cili padi
(saya gunakan cili padi mengantikan cili merah)

-sos tiram atau sos ikan/nampla

goreng ikan masin dgn sedikit minyak hingga masak 
- kemudian  hancurkan isi dlm kuali tu jgk 
-masukkan bwg besar, dan putih dlm kuali tadi....
- kacau hgga layu kemudian masukkan batang kailan serta sos ikan dan sos tiram.... 
gaul sebati hingga batang lembut sedikit masukkan air,....
- kemdian sayur kailandan bolehlah dihidangkan

**jgn sesekali ditambah garam
kerana ikan masin dan sos tiram tu dah sememangnya masin**

30 comments:

  1. sayur rasmi di rumah saya ni. masa sblm kawin lagi saya dah diingatkan supaya pandai masak kalian ikan masin. tapi dah lama kawin ni, saya makin pandai, tukar pula masak kalian celur gitu je lepas tu tuangkan soso tiram dan bawang goreng, mkn gitu je sedap juga. tak adalah hari2 kami mkn kalian ikn masin je sekarang

    ReplyDelete
  2. Sedapnya, biasa sy letak tepung jagung skit.

    ReplyDelete
  3. Saya memang suka kailan, tapi jangan rebus lama sangat dalam kuali....

    ReplyDelete
  4. saya da terasa lapar da nie... huhu.. :)

    ReplyDelete
  5. Tok juppo kailan plok musim panas2 nie..sy suko goreng direct tanpa rebus dulu..ike kering banyok lg, takdok kailan jah ..kalo dok buat jgk terliur nih..:)

    ReplyDelete
  6. saya favoret sayur ni, tapi sayang tanam x berapa menjad,i dapatla tiga empat pokok dr banyak benih yang disemai...+ cili api tu yang best

    ReplyDelete
  7. masakan feberet zura nih..kalu order tomyam, kompom order kailan ikan masin sekali...

    ReplyDelete
  8. Akak Suka dua2 masak kailan ni kamsiah.. emm sedapnya ;)

    ReplyDelete
  9. sedap...feberet kalu makan kat luar ni....

    ReplyDelete
  10. Saya x berapa suke kailan ni,tp suami suke..hihii..
    Tq kak..saya follow sini jugak ^_^

    ReplyDelete
  11. my farvorite ni..
    kawankan kailan ni dengan tomyam kung...
    kompom berpeluh2 makan

    ReplyDelete
  12. Membuka selera.. Mkan ngan nasi panas2...

    ReplyDelete
  13. Okje mmg suka sayur ni ...tp dah lama tak beli kailan....mcm teringin pulak hehe

    ReplyDelete
  14. saya pon suka kailan ikan masin..selalunya goreng boh sos tiram dan bwg putih ketuk..kadang2 kailan ni sy boh kat nasi goreng :)
    nmpak sedap kailan akak tuu..timakasih share recipe...

    ReplyDelete
  15. saya suka makan sayur
    next time nak cuba resipi ni =)

    ReplyDelete
  16. selain kangkung belacan, kailan ikan masin juga menu yg wajib saya order kalau makan kat kedai tauu.. kat rumah at least mesti ada salah satu.. heee.. :)

    ReplyDelete
  17. Antara menu pilihan kalau makan di restoren... Membuka dan menambah selera pabila makan.

    ReplyDelete
  18. sayur paberet saya nihh...tapi jarang saya makan..

    ReplyDelete
  19. noe baru plan nak tanam pokok kailan ni...nampak sedap kailan ikan masin kak kam ni...

    ReplyDelete
  20. Salam K.kamsiah...

    ooo..peberet cma ni..
    nyum3... :)

    ReplyDelete
  21. Sy dh jarang beli kailan jenis ni. Bkn apa...kekadang nampak mcm daun muda tp bila dh masak rasa dia pahit pulak..
    Tu yg suka guna baby kailan aje...huhu.

    ReplyDelete
  22. sayur peberet saya… tapi kat sini takde kailan :(

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.