13 January 2014

Limau Lempis..??

Ekspo pertanian dan keusahawanan
di Padang Awam Kulim

antara yg menarik perhatian ialah Limau Lempis ni
kacukan buah lemon dan limau nipis

 sayangnya tak ada buah yg dijual
utk dirasai bagaimana rasanya


limau kasturi yg sangat lebat ni
sangat2 'mengeramkan'...
kalaulah pokok kat rumah saya ni
berbuah lebat dan besar mcm ni
(mcm mana nak berbuah
tak pernah dijaga)
 orkid pun ada 

 





selain buah2an,bunga2an..
berbagai jenis barangan lain dijual
berbagai acara juga diadakan



mungkin kerana kerapnya berlangsung ekspo kat sini
atau org ramai berhati2 berbelanja
dek kenaikan harga barang2
kehadiran org ramai tak begitu meriah

36 comments:

  1. Oo ada pokok limau yang namanya macam tu ya.. agaknya rasa dia sedap tu.. serobokbya menjamu mata di expo macam tu...menenangkan hati..

    ReplyDelete
  2. limau lempis??baru tau..geramnya cheqna tengok limau kasturi tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita hehe..buahnya besar2 dan gemuk2...

      Delete
  3. Lebatnya buah limau kasturi tuh..jeles nengok..dahlahpokok renek jer..yg kat umah nie pokok besar..buah pun tinggi2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. okok2 dari nursery mmg membuatkan kita geram...

      Delete
  4. Lempis?apa la rasanya yea....itu la...nk berbelanja skank kna control...tpi kdg kdg tebabas juga....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum akak..
    menarik tu...hibrid baru limau

    ReplyDelete
  6. Rasanya dah pernah tengok tapi pertama kali tahu namanya lempis..kacukan rupanya...

    ReplyDelete
  7. seronok bela pokok limau yg macam tu yer. dalam pasu jer, dan berbuah dengan lebatnya.

    ReplyDelete
  8. geramnya tengok buah limau kasturi yg lebat tu kakk..

    ReplyDelete
  9. Lempis...kelakar pulak namanya. Kalau dikacuk dgn limau bali mesti besar buahnya... :)

    ReplyDelete
  10. salam. saya ni anak tani tp malas bertani spt ayah sy..

    ReplyDelete
  11. first time dengar ni kak...cantik-cantiknya gambar...kagum

    ReplyDelete
  12. limau lempis, bila makan perut kempis..kih3
    1st time saya tengok ni, menarik kan kak :)

    ReplyDelete
  13. Salam K.Kamsiah..
    ingatkan buah ape.. oo..rupenye kacukan,,eheh..

    ReplyDelete
  14. Hasil kacukan yang menarik.. patutnya diberi peluang untuk merasa.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Kamsiah

    belum pernah jumpa lagi limau lempis tu...

    baru buka sekolah ...itu yg pengunjung kurang

    ReplyDelete
  16. Macam-macam nama diberikan bila dah dikacukan ye Kamsiah... lebat betul buah limau kasturi .. geram pulak akak tengok :)

    ReplyDelete
  17. waaa bestnya.. limau tu yg best hehe. dulu tanam gak limau nipis ni tp tak terjaga.. berdosala pulak... dah tanam tp tak jaga huhuhu

    ReplyDelete
  18. Pertama kali dengar nama limau lempis ni, hehehehe...

    ReplyDelete
  19. sy follow balik sis..
    cantiknye bunga2 tu..lagi 1 cantik la pic2 yg sis snap

    ReplyDelete
  20. unik namanya.. saiznya pun lebih besar berbanding limau nipis biasa..
    bunga-bunga tu cantik semuanya.. :D

    ReplyDelete
  21. Tak pernah jumpa la pulak limau spesies kacukan ni

    ReplyDelete
  22. limau lempis...teruja nak rasa kemasamannya. lebih lawa dari tok nenek depa (lemon dan limau nipis)

    ReplyDelete
  23. Uikkk....benda baru ni...x pernah dgr pasal LEMPIS ni.....apa istimewana erkk

    ReplyDelete
  24. limau pon dikacukkan sekarang..
    betullah, naik harga sana sini orang pon berjimat nak membeli..

    ReplyDelete
  25. IM dapat tahu amalam meminum limau nipis+mintak zaitun baik untuk penghidap batu karang, betul?

    ReplyDelete
  26. uniknya...1st time dengan nama limau lempis...
    Kalau p expo mcm ni duit habis xsedar....

    ReplyDelete
  27. spesis limau baru ni..entah macammana rasanya kan. patutnya depa letak la sampel kat situ..hehe...habih la diangkut orang...

    ReplyDelete
  28. Pertama kali dgr nama limau lempis...
    Teruja jugak nak tahu rasanya mcm mana...

    ReplyDelete
  29. Berhati2 dgn buah limau ni yg telah disembur dgn banyak ubat supaya berbuah dgn lebat utk CNY,jgn cuba makan.

    ReplyDelete
  30. Buah Limau Lempis ni disarankan dibuat air minuman utk hidangan. Perahan separuh dari Buah Limau Lempis ni mencukupi utk satu jug hidangan. Sebaiknya gunapakai Gula Batu utk perisa. Sesuai utk hidangan sejuk atau panas suam. Saya meminumnya selepas makan tengahari. Sungguh niqmat👍

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.