27 May 2013

Embun

Dalam perubatan tradisi org2 melayu
embun merupakan air yg berkat lagi mujarab
kerana diturunkan dari langit secara perlahan2 dan lembut.

Embun jantan pula turun dikala lewat
malam dgn butiran agak kasar sedikit..

 "Dan Kami menurunkan air dari langit yg berkat"
(Surah Qaaf ayat ke 9)


Embun-embun ini dikala paginya,

 kita dapat saksikan masih berada di daun-daun pokok

 dan dihujung-hujung rumput 


Semasa matahari sedang memancarkan cahayanya, 

kelihatan cahayanya bersinar-sinar seperti permata berlian..



Menurut ilham yang diperolehi orang-orang tua yang soleh,

 air embun merupakan sejenis penawar dan mempunyai daya (energi). 

 orang tua dulu-dulu akan  menyapukan muka, 

lengan, siku dan betis mereka supaya segar dan kuat bertenaga. 

Didalam hukum Fiqh Islam,

 air embun adalah antara jenis-jenis air 

yang boleh dan harus digunakan untuk berwuduk.







kalau nak tgk embun
kena la bgn awal ya


26 comments:

  1. selamat pagi kak

    embun elok sgt utk anak2 bertatih jalan .. paling bisa kalau terkena kpd kenderaan kita kan ;)

    ReplyDelete
  2. salam kak..
    teringat zaman dok kampung..bangun pagi2 kena embun..nyamannyer kan...

    ReplyDelete
  3. Ramai budak2 sekarang yg dah tak kenal embun. Maklumlah, pagi2 lagi dah ke sekolah. Musim2 cuti sekolah ni pula buat tahi mata sampai pukul 11.00, embun pun dah diserap matahari...

    ReplyDelete
  4. sgt suka...rietta suka pg pg pdg agak basah...jln kaki ayam, ataw pkai slipar jepun jerr...terasa embun dikaki...membasahi...nyaman....rindunye kampung.....huhuhu....akak dan buat rietta rindu kampung...huhuhu....

    ReplyDelete
  5. bestnya...

    tgk pic pun segar je rasa......

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak.. betul tu, kena bangun awal pagi kalau nak tengok embun.. dulu masa kat kampung suka juga usik daun yang berembun.. hihihi

    ReplyDelete
  7. Selamat pagi...cantik sungguh shot2 nye! Terkenang masa dulu2 kalau kesekolah...berembun sampai titisan embun melekat di muka...segar dan nyaman sekali

    ReplyDelete
  8. assalam kamsiah..dulu masa dikampung tak rasa risau untuk bermadi embun..dah dok sendiri rumah teres..tak de rumput dah..kot ada pun ditepi2 jalan..risau..selalu nampak anjing berkeliaran

    ReplyDelete
  9. salam K.Kamsiah..
    arwah tokwan cma dulu ade pesan, klu nk bdn cergas.air ermbun tu,lumur kat setiap sendi anggota berserta selawat..

    ReplyDelete
  10. zaman kecik2 dulu memang prnah tengok org tua2 bangun awal and ambik air embun ketuk2 sapu kat lutut..hilang lenguh2 katanya.anak lmbat brjalan pun sama remedynya..and satu yg saya tk prnah cuba,teringin tapi tak berani..org kata air embun boleh digunakan sebagai penyeri wajah,sapu di muka tiap pagi.betui ke? besa dengar dak petua ni ?

    ReplyDelete
  11. embun menitik di waktu pagi..terasa nyaman sekali


    ReplyDelete
  12. petua nk berseri, cari embun n sapu ke muka..betul ke x ni? hehehe

    ReplyDelete
  13. Salam Kam,

    Kata org tua2, embun kalau disapu ke muka berserta selawat bagus untuk awet muda!

    ReplyDelete
  14. Dah lama tak jumpa embun di subuh hari...

    ReplyDelete
  15. Salam kamsiah,
    Kt tmpt aby dh susah jumpa embun. Klu ada titik air pun, tu adalah titikan baki air hujan yg turun belah malam nya

    ReplyDelete
  16. duduk bandar mana mau nak nengok embun kan..kalau kat kampung, pagi2 dah boleh tengok sambil embunkan muka..hehe

    ReplyDelete
  17. salam kak..
    terima kasih sudi follow ya. baru tau khasiat embun :)
    embun jantan tak pernah pulak tgk

    ReplyDelete
  18. Kat kpg leh la jumpa en embun ni. Kat bandar mn nak cr.

    ReplyDelete
  19. ni yg bersemaangat nak teruskan blog lagi ni, dapat semangat dan suntikan ilmu yang luar biasa dari family KAMSIAH..terpegun melihat embun suci tu..terima kasih ..aura berblog bagaikan nak normal dah ke jiwa etuza.hehehe....harap tak pelik ya..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.