16 May 2013

Guru-Guru ku

Hari  ini-16 Mei...setiap tahun
diiisytiharkan sbg hari guru
pada setiap tahun
tarikh keramat ini diraikan pelajar
dgn memberi hadiah
atau paling kurang pun
kad ucapan utk guru2 mereka..

Percayalah..zaman persekolahan adalah zaman paling manis
dlm hidup kita

Sekolah Rendah

Dari Darjah 1-6
saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Keting
berhampiran dgn rumah

Ustaz yg mengajar subjek Agama
adalah kawan baik ayah saya
setiap kali dia mengajar
saya 'didera' oleh beliau

"diam semua..kita nak dgr anak tok guru quran mengaji ni.."

pantang tersilap sedikit
saya akan disond kaw2 punya

"mcm ni ke anak tok guru mengaji..tunggang langgang.."

jika balik mengadu pada ayah
lagi teruk kena sound...
(ayah yg menyebelahi anak2 jika buat salah)

Sekolah Menengah

Dari Tingkatan 1-5
saya bersekolah di Sekolah Menengah Sri Gunong




dan disebalik sijil ini
punya cerita tersendiri
Al kisahnya
nama saya diberikan sbg peserta kuiz tanpa pengetahuan saya
oleh kawan baik saya sendiri

tau2 nama dipanggil pada hari pertandingan
rasa mcm nak cekik2 ja dia

tp ianya bertukar manis
bila berjaya mengalahkan peserta kelas Sains
(yg tak pernah mesra alam dgn kelas kami)

Gangguan Seksual

saya berbasikal kesekolah
biasanya dalam 4,5 orang
jarak lbh kurang 3,4 km

melalui hutan dikawasan kuari
kami beberapa kali terserempak
dgn sorg lelaki
yg akan menunjukkan 'anunya'

dia tiba2 muncul dari dalam semak
dan tunjuk kps pelajar2 perempuan anunya tu

kami menjerit dan memecut basikal
mengalahkan pelumba F1

akhirnya kes tersebut sampai ke pengetahuan sekolah
dan kami diminta sentiasa berbasikal
dalam kumpulan..
seeloknya ada pelajar2 lelaki sama

2,3 th lps saya meninggalkan sekolah tersebut
terjadi kes pelajar dirogol dikawasan itu

namun tak pasti pelakunya adalah lelaki gila seks tersebut
atau org lain

Sekolah Menengah Atas

Tingkatan 6 rendah & atas

peristiwa yg saya tak boleh lupa adalah
ketika bulan puasa
kami tak dibenarkan membawa makanan kedalam dorm

tp kerana kekenyangan
ada kawan yg sembunyi2 bawak tupperware
utk isi makanan

maka beberapa org telah 'menumpang' bubur kacang kedalam tupperware
kawan tersebut

namun kerana tergesa2
kakinya tersadung kasut yg berselerak dipintu dorm
tertumpahlah bubur kacang kami

cepat2 kami cari penyapu
dan menyapu bubur tersebut ketepi koridor
yg mempunyai lubang sebesar batang paip
(kegunaannya supaya air tak bertakung)

ketika menyapu bubur itulah
kebetulan  guru merangkap warden asrama
lalu dibawah
(dorm kami ditingkat 3)

riuh rendah lah satu hostel
hujan bubur...kena kepala cikgu...  


Juga yg diingati guru Ekonomi yg hensem
kata Pengetua
"ramai yg fail subjek Ekonomi,
saya tak pasti adakah kerana ianya terlalu susah
atau kerana budak2 perempuan
ralit tgk Cikgu Yahya"

Cikgu Yahya yg hensem bagaikan angkasawan negara hehe

Ramai kawan saya yg menjadi pendidik
itu rezeki masing2 lah

dan terimakasih pada Facebook
 yg menemukan semula saya dgn mereka semua



                                                      


30 comments:

  1. Alam persekolahan yg paling indah sekali kan kak kamsiah ;-)

    ReplyDelete
  2. Salam Kam,

    Seronok mengenangkan pelbagai pengalaman pahit manis zaman persekolah dulu!

    ReplyDelete
  3. senyum saya baca kenangan akak ni.. ;) terutama part hujan bubur tu.. hahaha.. ;)

    ReplyDelete
  4. Selamat Hari Guru. Tanpa mereka siapalah kita....

    ReplyDelete
  5. 1986 cikgu baru masuk sekolah darjah 1 :)..... tetiba teringat kat cikgu kelas yg sangat sporting

    ReplyDelete
  6. Salam K.Kam..
    seribu satu pengalaman baca story akak ni..
    paling mencuit hati kisah bubur jatuh atas kepala cikgu tu..mesti kantoi dah.. :p
    dan pasal kes gangguan seksual tu.. alahai..cma pun pernah kena mcm tu jugak..seriau btl la..

    tahun 1985 cma baru je jenguk dunia.. lama dah sijil akak tu.. masih baru!

    selamat hari guru buat semua pendidik! :)

    ReplyDelete
  7. masa alam persekolahanlah..banyak pengalaman manisnya kan..=)

    ReplyDelete
  8. selamat hari guru..
    kak kam nie super super senior sy..ghajin sek keting jgk 3 thn..pahtuh sek gunung sapa tkt3..heheh

    ReplyDelete
  9. Wah, ada sijil lagi? Nanti Tedi nak mintak dengan Cikgu Pogy la. :)

    ReplyDelete
  10. Macam2 kenangan zaman persekolahan dulu.

    ReplyDelete
  11. seronok baca pengalaman akak ni..macam2 cite..hehe

    ReplyDelete
  12. salam kak kam,

    hehehe.. tersengih bacn n3 ni.. cikda kalau part cikgu hensem..kompom score paper tu kak.. hahaha..almaklum nak tambat hati cikgu hensem.. hahahha..

    kisah kat asrama tu memang best kan.. mcm2 hal kita bikin..kih3x..

    ReplyDelete
  13. mmg pun kaka zaman sek paling best
    dulu if salah mmg parents salahkan kiter but now dah terbalik theyols sound cikgu plak ekkk

    ReplyDelete
  14. Zaman persekolahan paling bestkan.....

    ReplyDelete
  15. Selamat hari guru...bila sambutan hari guru ni teringat guru yang pernah mengajar kiterkan...

    ReplyDelete
  16. kenangan masa sekolah antara kenangan pahitmanis yang tak boleh dilupa..kan kamsiah

    ReplyDelete
  17. byk btl kenangan pahit dan manis semasa zaman persekolahan..rasa nk kembali semula ke zaman tu

    ReplyDelete
  18. Saya dulu masa tingkatan 1 sampai 2 bersekolah disekolah perempuan semua. Cikgu2 pun ramai perempuan. Kalau ada pun cikgu lelaki semua dah tua2, peringkat abah-abah. Satu hari tu dtg sorang guru pelatih lelaki... mak ai handsomenya.. satu fenomena kat sekolah kami... ada yg berani sanggup tunggu cikgu tu depan bilik guru... kalau dia lalu depan kelas... jadi histeria satu kelas tu... hehehe... hebat betul tarikkan cikgu tu.

    ReplyDelete
  19. sungguh menarik cerita zaman sekolah akak..

    ReplyDelete
  20. hari ni nama aje hari guru..
    tp 3-3 anak2 sy tak sambut lagi sbb dorang sambut hari lain..minggu depan katanya, huhu.
    skang tengah exam..

    ReplyDelete
  21. Selamat hari guru kepada semua pendidik anak bangsa.
    Tanpa mereka siapalah kita!!

    ReplyDelete
  22. Hai, selalunya bila cikgu hensem, mesti subjek yg diajar semua passed...ni terbalik ke kamsiah, heee

    ReplyDelete
  23. semoga terus berjaya dalam kehidupan...dan berjaya mendidik anak2..aamiin

    ReplyDelete
  24. salam kamsiah ..
    agaknya mcm mana lajunya memecut basikal selaju pelumba F1 tuh ..
    apa seronok baca kisah2 kam ...
    p/s .. kelmarin ada buat reply ..
    tp tk kuar ... ada problem kot ..

    ReplyDelete
  25. menarik kisah persekolahan akak dulu..
    rali saya membacanya :)

    ReplyDelete
  26. Hahahaha..gelak saya baca kisah Hujan Bubur tu!

    Cikgu Yahya tu sekarang umur berapa? Hensem lagi tak? Takde gambar ke kak? :)

    ReplyDelete
  27. mmg paling bset zaman sekolah2 dulukan !

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.