21 May 2013

Kutu Kepala

Kanak2 sekarang ramai yg tak kenal kutu kepala
Anak bongsu saya,Tasha...
guna google utk tgk mcm mana rupa kutu kepala
bila dah tgk macam mana...terus menjerit...

zaman dulu2,kepala berkutu adalah biasa..sangat2 biasa
bila tidur beramai2...sepupu sepapat
jika salah sorg mempunyai kutu di kepala
maka yg lain berisiko dijangkiti kutu

zaman 70an dulu
ramai yg tidak bertudung masa bersekolah rendah
risiko dijangkiti jugak tinggi
bila bermain bersama kawan2 yg berkutu

bila jururawat datang kesekolah
kepala setiap murid diperiksa 
dan ubat pembasmi kutu akan dilumur dikepala

namun aktiviti yg paling  best
acara 'mencari kutu diatas tangga'

biasanya dilakukan diwaktu ptg
sambil bermain dilaman rumah
kakak2 atau yg lbh dewasa
akan memanggil sesapa yg berkutu
duduk  diatas tangga

org yg paling atas sekali
mencari kutu org yg duduk ditangga kedua

yg ditangga kedua akan mencari kutu 
org yg duduk ditangga ketiga
begitulah seterusnya..


sikat kutu
susah nak jumpa skrg ni
yg ni dirakam di kuala kangsar


  1. Kutu adalah serangga parasit yang kecil, tanpa kepak yang menghisap darah.
  2. Serangan kutu rambut adalah biasa. Kanak-kanak berusia 3-10 tahun di prasekolah atau pusat jagaan harian lebih terdedah kepada serangan ini. Ia mudah merebak, terutama di kalangan kanak-kanak sekolah, melalui sentuhan terus dan perkongsian barangan peribadi.
  3. Kutu rambut akan mati jika terpisah dari kepala manusia selama lebih dari 2 hari.
  4. Gejala & Tanda
    • Rasa gatal yang keterlaluan.
    • Kutu pada kulit kepala dan telur kutu pada pangkal rambut mudah dilihat pada bahagian tengkuk dan pada belakang telinga.
    • Ia dilihat sebagai bonjolan kecil berwarna merah pada kulit kepala, leher dan bahu.
    Rawatan
    • Jika kanak-kanak yang dijangkiti berusia kurang dari 2 tahun, gunakan sikat untuk mengalihkan kutu dan telur kutu tetapi jangan gunakan ubat kutu.
    • Periksa semua ahli keluarga dan rawat mereka jika didapati terdapat kutu atau telur kutu.
    • Perapi rambut mungkin menutup atau melindungi kutu rambut, jadi perapi rambut tidak harus digunakan sebelum menyapu ubat pembasmi kutu.
    • Gunakan air panas untuk membasuh cadar dan pakaian yang telah digunakan oleh mereka yang dijangkiti kutu rambut sejak 2 hari lepas.
    • Semua perkara yang tidak boleh dibasuh seperti permainan yang dibuat dari kain harus diisi dalam beg plastik selama 2 minggu. Beg tersebut hanya boleh dibuka di luar rumah. Pilihan lain yang boleh dibuat ialah dengan melakukan cucian kering.
    • Sikat dan berus perlu dinyahkuman dalam air panas atau alkohol. Rendam selama 5 minit atau lebih di dalam air yang betul-betul panas.
    • Lantai dan perabut, terutama sekali sofa dan kawasan yang kerap digunakan oleh kanak-kanak harus dibersihkan dengan pencuci hampagas. Beg hampagas harus dibuang serta-merta selepas itu.
    • Jika kutu didapati pada kanak-kanak yang bersekolah, maklumkan pada jururawat sekolah atau guru supaya kutu dapat dihalang daripada merebak. Kanak-kanak dinasihatkan supaya jangan berkongsi topi, sikat dan lain-lain barangan peribadi di sekolah.


31 comments:

  1. dulu masa nampak jer nurse dtg sekolah terus gelabah. hehe takut ada kutu di kepala. Malu. nanti kawan2 ejek. yang jadi mangsa pelajar india selalunya.. hehhe

    ReplyDelete
  2. hehehe paling suka bila letup2kan kutu tu .. best ler pulak !

    ReplyDelete
  3. heheh..betul kak ..terima kenangan dizaman kutu banyak..sekolah menengah kot..hiiii..asyik menggaru jer jwbnya...

    ReplyDelete
  4. seksa bila ada kutu..kalu ada sekor pun terasa nak tanggal tudung...mmg dok selesa

    ReplyDelete
  5. Kutu selalunya banyak dijumpai di asrama2 sekolah je..hehe

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Kamsiah..
    Cma mase kecik2 ada Kutu Kepala.. Bejangkit dgn sepupu..time sekolah menengah pun ada jgk coz berjangkit dgn kwn2..pernah sekali punya geram dgn kutu, beli ubat MB 5 bijik..tumbuk2 bagi hancur,letak minyak masak,sapu kat rambut sampai lenjun.semalaman ikat rambut ngan plastik..

    esoknya bangun bersihkan rambut,alhamdulillah.kutu & telurnya2 mati.. punyalah suka.. sampai sekarang berjaga2 jgn ada kutu rambut lg... :)

    ReplyDelete
  7. Saya pun terfikir juga, zaman sekarang ini anak² buah saya tak de pula yang dijangkiti kutu. Tak pernah dengar pun. Kenapa ya?

    Masa sekolah dulu kalau kawan yang ada kutu dan tidak pakai tudung, boleh nampak kutu tu merayap di rambut. Oh sungguh geli nya.

    Duduk atas tangga cari kutu dan anyam ketupat. Mwahahah.

    ReplyDelete
  8. assalam kamsiah..dulu2 kalau berkumpul..sambil borak2 tu..mesti ada xtvt mencari kutu dikepala

    ReplyDelete
  9. pernah kena kutu kepala...sampai x tahan umi Qi botakkan kepala sendiri gunting dan cukur smapi licin...pastu gan adik2 pun dibotakkan sekali jemaah...hasilnya seronok...pi sekolah pakai tudung selamat

    ReplyDelete
  10. he he he.... setakat ni belum pernah mengalami masalah kepala berkutu...anak buah pernah ler... shampookan dengan shampoo kutu yang dibeli kat pharmacy lepas tu settle...

    ReplyDelete
  11. Kakak masih ingat lagi masa kecik dulu kakak ada kutu tau. Tak beli pun ubat bila nurse dtg sekolah baru bagi - dulu kan tak pakai tudung tak macam sekarang... Eh... kesian kalau ingat zaman kakak kecik dulu dahlah miskin naif betul...

    ReplyDelete
  12. huhuhu...kutu adalah sebahagian dari nostalgia semasa zaman kanak-kanak dahlu

    ReplyDelete
  13. haah, masa kecik dulu kena juga kutu, yekk geli plak bila teringat :)

    ReplyDelete
  14. masa kecik dulu pernah juga kena kutu..yekk geli bila teringat
    :)

    ReplyDelete
  15. Tapi kan, kutu ni jangkit kat pelajar perempuan je kan? Pelajar laki rasanya tak pernah dengar pulak? :D

    ReplyDelete
  16. tasha siap google..bagusnya..hehe..sikat tu antik kan.. T__T
    huhu..kelakar jga kenangan cari kutu sampai kat tangga..huhu..selamat tak ada..hehe

    btw nice info too :)

    ReplyDelete
  17. Paling seronok masa kecik2 dulu tengok adik2 perempuan tenyeh kutu dgn ibu jari atas kertas buku latihan sekolah. Nampak banyaknya darah atas kertas, mcm dracula pula kutu tu....

    ReplyDelete
  18. Anak saya pernah kena jangkit kutu Di tadika sebab dia org tido dekat2 kan.... Mujur ADA lagi jual sikat kutu tu... habis saya kerjakan hari2, takut menjangkit jer....

    ReplyDelete
  19. hehehe, bertingkat-tingkat aktiviti mencari kut, tu yang jadi ralit tu.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Kamsiah

    sekarang ni tak pernah dengar lagi....

    ReplyDelete
  21. Ada orang suruh monyet cari kutu. Bila dapat kutu, monyet terus ngap...

    ReplyDelete
  22. nasib baik x pernah kena.. kalau x..nanges!!!
    ^^

    ReplyDelete
  23. sekarang masih ada lagi pemeriksaan kutu oleh nurse di sekolah. cuma tak sebanyak dulu. gambar sikat kutu tu nostalgia, hee. yg baru ni plastik, rapat2 lebih moden.

    ReplyDelete
  24. Dah lama tak dengar kesah kutu dikepala... Hehe....

    ReplyDelete
  25. cukuplah kalu salah sorang dalam keluarga yg kene pasti berjangkit...pelagi berkongsi bantal dan sikat..

    ReplyDelete
  26. kutu..?? eiii cikda geli.. naik bulu roma.. huhu.. memang abis kena keja kutu atas kepala kalau dia berani nak berumahtangga..

    ReplyDelete
  27. lawa la gmbar sikat kutu tu kak..hehe..ambik guna lens apa??

    ReplyDelete
  28. masa kt asrama dulu pernah kena...dah sek menengah lak tu...ish..tension ngan sape yg pembawak kutu tu...

    skang ni ada gak sikat kutu tapi jenis plastik...x bes mcm sikat kutu dulu..yg dulu jenis kayu..

    ReplyDelete
  29. hahaha..pernah tumpang tangan memegang, benar tu kanak2 perempuan biasa berkutu..panjang rambut,...masih ada sebenarnya sikat ni...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.