22 May 2013

Malam Pertama Di Alam Kubur


Aku telah dilamar malaikat maut,
 Aku bakal bernikah dengan kematian,
 Aku bercerai dengan dunia yg aku kejar 
Maharku adalah nazak dan kain kafan, 
Pelaminku diwangikan dgn gaharu cendana 
Disitu aku akan diarak dgn laungan azan 
Berakadkan talkin,berwalikan liang lahad,
 bersaksikan nisan.. 
Dan malam pertamaku akan diserikan dgn Munkar Nakir..

Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?
Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?

Pernahkah engkau membayangkan kengerian 
dan kedahsyatan alam kubur?
Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu

 dan untuk orang-orang selain darimu?




                                                 Bukankah telah silih berganti engkau melihat
teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu 
diusung dari dunia fana ini ke kuburan?


Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti
 Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara?"
 Wahai anak Adam,
 apa yang telah engkau persiapkan 
saat malam pertamamu nanti di alam kubur?



"Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), 

dan ketenangan pun menghilang darimu.
Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, 

demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan

 apa yang akan terjadi padamu di sana?"









Kematian itu pasti.
 Ia tidak meleset meski hanya sedetik.
 Ia biasa datang menyerap dengan tiba-tiba.
 Ia misteri.

 Kerananya setiap orang semestinya selalu siap. 
Dan tentu, husnul khatimah harus menjadi pilihan.
 Untuk mencapai itu, 
harus melalui jalan syari'at dengan menjalankan 
segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah Ta'ala.






41 comments:

Nurzakiah Hanum said...

thanks for sharing

Makbed Journal said...

suka entry ni. terima kasih.

kasihredha said...

Pasti datang...

ummuaidan said...

Terima kasih kak kerana mengingatkan akan kematian dan alam kubur ini..berdiri bulu roma melihat melihatnya...tp persediaan...wallahua'lam...

mamawana said...

Assalamualaikum my lovely Kamsiah

Bagus perkongsian ini. Tadi pagi terpercik sedikit minyak panas ketika mengoreng ikan..terasa panas pedihnya jari jemari apalagi siksaan panas di kuburan yg sempit tanpa aircond. masya allah. Istigfar berkali2...

Nieyl said...

Salam kenal kembali...:)

nea lopah said...

Perkara yg paling dekatadalah kematian...dan yg paling jauh adalah masa lalu. nice sharing kak. Suka n3 ni.

With Julia said...

Sgt menyedarkan :)

Kakcik said...

sesungguhnya mati itu adalah bagi setiap yang bernyawa...

Kesuma Angsana said...

gd sharing, ingatan untuk diri sendiri juga ni !

Kakzakie said...

Sangat menginsafkan betapa diri kakak ini terlalu kerdil dan perlu banyak bekalan sebelum ke alam itu..

Masya said...

entry akak langkah demi langkah ni .. bua sy terkedu sekejap .. saat kematian adalah tidak diketahui kan..

@na said...

saat ini pasti..tapi kita ni sering lupakan kak...

Angah said...

kematian ada di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja, cuma kita yang tidak mengetahuinya...oleh itu perlu bersedia sentiasa....

Cikda said...

selalu bila bersembang dgn husband cikda .. dia selalu tanya cikda.."apa yang pasti dalam hidup kita ni..??" .. jawapannya - MATI..dia selalu pesan kat cikda, siapkan bekalan pada benda yang pasti, jgn asik mengejar perkara yg tak pasti.. bila baca n3 ni.. takut mengenang amalan sendiri

HeNRieTTa JoSe said...

Al Fatihah pd semua yg pergi....sendu seketika teringatkan arwah....

Ayu azmir said...

ya saat itu memang pasti.... bersediakah kita..

mama3heroo said...

Sesungguhnya mati itu adalah pasti..tq kak sharing

Jay Ar said...

Alangkah indahnya jika keinsafan selepas membaca bait kata2 ini berterusan selama...Kadang2 keinsafan cuma timbul seketika, kemudian hilang bersama bayu semalam.....

makchaq said...

Terima kasih Kam..
Ingatan buat Makchaq yang kerap terleka dengan dunia..

pijut said...

terima kasih kongsi post ni kak..sekurang2nya bila baca terus mengingati mati..kerana mati itu pasti..org yg cerdik adalah org yg slalu mengingati mati.. :-)

Daddy Ziyyad said...

Ya Allah..

Ampunilah dosa dosa ibu bapa kami..
Ampunilah dosa dosa kami

Lapangkan lah kubur kami, terangkan lah kubur kami..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam Kak Kamsiah...
Alhamdulillah.. terima kasih kerana mengingatkan cma tentang kematian..
muhasabah diri kak... bila lah turn kita pula yg menyusul....
cukup ke amal ibadat yg nk dibawa ke sana nnti..??? :(

Ummiarissa Mahdi said...

salam kak.
ingat mengingati tentang kematian ni sangat bagus...bila ingat mati dpat pahala,bila ingat mati takut nak buat dosa...kita selalu lihat orang mati,tapi tak ambil pengajaran,yang kita juga akan mati akhirnya...saya mengingatkan diri saya juga...

Yana Halim said...

terima kasih..
good sharing kak...
Sabtu pegi Kulim insha Allah.... :)

ummiross said...

Allahuakbar..makin tua ni sebenarnya semakin teringat akan kematian, takut 'bekal' ke sana tidak mencukupi. InsyaAllah masih memperbaiki kekurangan diri.

BUNDA a.k.a KN said...

mati itu pasti, yang masih hidup ni bersiap sedialah...

Murni Alfathunnisa said...

assalam kak kamsiah,

terima kasih berkongsi.
saling ingat-mengingati.

Gee GTG said...

salam kak kamsiah..
termenung saya seketika..
bilalah tiba masa saya pula..
asyik sangat dengan dunia...
ya Allah..

jeBateja said...

Alamak.....seram plak......

Kamariah Awang said...

Subhanallah... terima kasih atas ingatan. Bila sampai masanya tidak sedetikpun ditunda.... Perbanyakkan salawat istighfar dan zikir...

MulutPayau said...

terima kasih atas prkongsian...
Mati itu pasti.....

izan mama mia said...

insaf....

aTieYusof Family said...

TQ sharing Kak..
sentiasa mengingati mati itu di tuntut...

ieda immi said...

subhanallahh
good sharing kak
meremang bulu roma kerana mengigatkan betapa daifnya saya nie
banyak lagi yg perlu saya dalami dan persiapkan diri
insyaallahh sama2 kita perbaiki ..

suke dgn entry nie ;)

TiranaAduka said...

salam sis kamsiah
Mati itu pasti,-

izzah said...

ya Allah..insaf baca entry ni..thanks for the reminder...

rinduan citarasa said...

Assalamualaikum kak.
thanks berkongsi, seram sejuk membaca.namun tahu mati itu pasti

n O e s u h a i m i said...

tima kasih atas ingatan ni kak Kam...amat menginsafkan...

thomas said...

thanks for reminding,selalunya manusia terlupa,
asyik dgn kesenangan di alam ini.

Etuza Ezawarna said...

alam kubur itu pasti, semoga kita tergolong dikalangan orang2 yang tak rugi..rebutlah peluang mencari sinar syurga. Insha Allah.terima kasih