16 June 2014

Belalang Kunyit

Betul ke namanya belalang kunyit??
saiznya agak besar
dan suka bertenggek pada pokok bunga
kalau kt kampung
sah belalang ni jadi mangsa mainan budak2
ditangkap / dikurung
(mcm saya pernah buat masa kanak2 dulu)

 sedap kut rasa bunga kenanga dan cempaka ni

tak apa lah..itu rezeki awak belalang
mencari rezeki dilaman saya
makanlah sebanyak mana yg awak mau..:)

20 comments:

  1. a ah la..mase kecik2 dulu suka tangkap belalang..

    ReplyDelete
  2. Subhanallah.. rezeki belalang kunyit...

    ReplyDelete
  3. murah hati tuan tanah kedaung ni.. he3..

    ReplyDelete
  4. Saya selalu tangkap tapi lepaskan kat tempat lain... Kalau tidak boleh togel pokok limau nipis dibuatnya!

    ReplyDelete
  5. belalang kunyit?....cantiklah..pertama kali tengok ni

    ReplyDelete
  6. Acik pun panggil belalang kunyit ni kamsiah

    ReplyDelete
  7. Belalang ni ke yg orang goreng tu kak? :P

    ReplyDelete
  8. Memang kecil2 dulu pantang jumpa. Kesian kat binatang tu. Ada yang bakar dan makan. Sekarang kat rumah berlambak pun tapi anak2 jiran tak pula berminat kat belalang ni. Mungkin belalang ni fikir manusia sekarang dah bertamadun kut...tak kacau depa dah.

    ReplyDelete
  9. Saya tak pandai bab ni. Sebab masa kecik dimomokkan dgn belalang langsuyor. Saya penakut jadi fobia skit dgn belalang.

    ReplyDelete
  10. Masa budak2 dulu kadang2 kami tangkap belalang untuk digoreng...rangup dan sedap!!

    ReplyDelete
  11. Kalau belalabg kunyit, rasanya saya pernah makan masa kecil dulu. Haha. Pelik2 ya..

    ReplyDelete
  12. Mak akak ckp dulu masa kecik mak mkn belalang ni.. dipanggang.. skrg kalau beri tak lalu nak mkn katanya..

    ReplyDelete
  13. Un insecto que no conozco.
    Saludos-Costa Rica

    ReplyDelete
  14. teringat mak selalu cite zmn dia kecik2 belalang kunyit nih di goreng ....

    ReplyDelete
  15. ms kecik2 dulu slalu jumpa la ni rs mcm dakrg

    ReplyDelete
  16. klo org kelate..dia mkn blalang knyit ni

    ReplyDelete
  17. salam k.kamsiah..
    oo..cma ingatkan belalang makan daun je.. rupenye bunga pun dia tibai jgk yer..
    hihi.. cma suka bau kenanga..sedapp :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.