24 June 2014

Gulai Daging Tanpa Santan

Dah lama jugak saya
tak mengunakan santan dalam masakan
samada mengantikannya dgn susu cair atau yogurt

Ada yg kata ianya mahal
setin susu cair bkn digunakan sekaligus
petuanya..masukkan ia di akhir sekali
(beberapa minit sebelum api ditutup)

Supaya kuah menjadi pekat
blend bawang besar/ merah
bawang putih dan halia
tumis hingga naik bau

jika ianya dihiris nipis kemudian ditumis
kuah tidak menjadi pekat

juga masukkan tomato selepas bahan yg ditumis naik bau
biarkan tomato hancur
baru dimasukkan ayam/ daging/ ikan



roti ni dicicah gulai sangatlah mebeles..
ataupun dimakan dgn pulut kuning
jgn pulak guna susu cair utk buat pulut kuning
gunakan santan dlm kotak


30 comments:

  1. selalunya Farah kalau masak kari memang tak pernah pakai santan kak...

    ReplyDelete
  2. sedapnya kak kam...dah la nk sampai waktu lunch ni..

    ReplyDelete
  3. Kakak pun jarang guna santan betul dari kelapa utk masakan. Selain susah dpt tapi tak rajin.

    Kilat pulut kuningnya:)

    ReplyDelete
  4. wahhh...sedapnye..leleh air liuq ni..slurpppp....

    ReplyDelete
  5. ade orang guna tepung jagung tuk pekatkan kuah..tp kalo ngan santan tuh lagilah lemak kan kak..

    ReplyDelete
  6. Sedapnya...kena pula pulut kuning tu..

    ReplyDelete
  7. Sedapnya tengok lauk kari tu. Kalau saya ikut suka mana dapat. Kadang pakai susu cair, kadang pakai santan kotak.

    ReplyDelete
  8. bagus tu kamsiah...makanan sihat ,kalau selalu guna santan pun tak elok ,

    ReplyDelete
  9. Bestnyer...roti tu pun homemade jgk? mmg mabeles!!!

    ReplyDelete
  10. pandainya akak masak sedap2 plak tu...pulut kuning tu sgt mengancam!

    ReplyDelete
  11. Sedapnya gulai daging cecah roti..nak try lah tk nak letak santan ..ikut resipi kak Kham nih

    ReplyDelete
  12. haaa tu dia petua... sesuai sangat maklum la santan kat sini mahal huhuhu.

    ReplyDelete
  13. sy buat pulut kuning bujang aje..jarang letak santan.selalu letak air dan bubuh serbuk kunyit boh dlm periuk..
    lidah masih nakkan santan dlm gulai..xreti dgn susu atau yogurt..hehe

    ReplyDelete
  14. akak boleh saya tahu akak..
    pakai camera apa..suka tgok cara ankak ambik gambar maknan..cantik dan myelerakan bila tgok..
    nice sharing :P

    ReplyDelete
  15. Uncle beli santan pon tak pernah...

    (sebab aunty yg beli... hehe)

    ReplyDelete
  16. Di rumah saya dah lama juga tak makan gulai bersantan. Selalunya isteri masak gulai ala mamak yang tak ditaruh santan mau pun susu...

    ReplyDelete
  17. iyalah...ada yang kata pekatkan dengan air asam jawa kan..
    mak saudara sayale orang penang yg ajar..
    terliur dengan gulai kamsiah tu, kena dengan roti jala,lg marbeles, heee

    ReplyDelete
  18. salam kamsiah ..
    mcm ni punya menu,
    klu org TV3 tengok mesti dia minta kam jadi hos rancangan masak tu

    ReplyDelete
  19. saya pun kadang2 guna susu segar buat gulai... Ok jugak, tak rasa muak sgt

    ReplyDelete
  20. Sedapnya kari...dah lama tak makan kari. Saya masak kari fail la...selalu tak mau menjadi macam orang lain..

    ReplyDelete
  21. Piewww.. gulai daging & pulut... kombinasi yg menggetarkan jiwa.. mmg tak akan menolak... menyelerakan.. :)

    ReplyDelete
  22. Yummy....

    Ps...modelnye dalam gambar laen...bertudung litup menutup aurat pemiliknya...

    ReplyDelete
  23. adusss sedapnye kak..biasa pakai santan..boleh la cuba pakai susu cair pula kan..

    ReplyDelete
  24. salam k.kamsiah..
    hihihi..peberet jgk ni..hubby suka la makan kari2 berdaging..

    ReplyDelete
  25. Tak penah msak kari tanpa santan..boleh cuba lak lpas nie..tq

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.