14 June 2014

Pasar Kemboja,Parit Buntar,Perak

Selama ni saya hanya mendengar cerita tentangnya saja
cerita tentang betapa murahnya
kain baju dan tudung kat sana

Dan saya fikirkan walaupun ia bkn premis perniagaan yg hebat
sekurang2nya ia berbumbung kekal dan selesa

so sempena cuti YDA 7 hb lepas
kebetulan ada kenduri kawen
beberapa km dari situ
suami membawa saya kesana

Nahhh..amik...
mungkin kerana cuti sekolah dan cuti agung
beberapa km sblm sampai lagi
jalan dah sesak...mega punya jem..
adakalanya kereta langsung tak bergerak

bila dah sampai...tu diaaaa aihhh...
dgn beberapa buah bas membawa rombongan
bayi yg baru lepas pantang
dan makcik2 yg bertongkat..semua ada..


 Terletak di Permatang Tok Mahat,
Seberang Prai Selatan yang bersempadan dengan Parit Buntar,
ia hanya kira-kira enam kilometer (km) dari bandar Nibong Tebal, Pulau Pinang
dan tiga km dari pekan Bandar Baharu, Kedah.

SEMUA GAMBAR DIAMBIL DARI DALAM KERETA
(dan kami tak berenti langsung atau turun dari kereta)
rupanya hanya mcm ni
berbumbungkan kanvas
sesetengahnya tiada meja

Jualan yang dijalankan sebahagian besarnya adalah secara borong,
 namun terdapat juga jualan secara runcit.


saya tak membeli apa2
so tak tau benar2 murah atau sebaliknya

so antara keselesaan membeli belah di mall atau butik
dgn harga yg 2,3 kali ganda mahalnya

atau dgn harga murah
tp menempuh kesesakan manusia
panas dan tak selesa
mana satu plihan anda..??

30 comments:

  1. Pasar kemboja? Org kemboja ke yg menjualnya kak. Alaaa dh sampai kenapa x turun tgk ke sbb ramai org jd x sekesa :-)

    ReplyDelete
  2. Ramai kata murah kak...sy blik kg di bagan serai hari tu tak berkesempatan nak pginya...mungkin lain kali la...

    ReplyDelete
  3. Sesekali cuci mata kat tempat macam tu biasanya lebih kepada nak tengok gelagat orang.. :)

    ReplyDelete
  4. klu 'poket tebal', leez pilih mall & butik. ;)

    ReplyDelete
  5. sangat suka dengan psar kemboja nie..murah murah

    ReplyDelete
  6. skrg mmng tgh musim panas nk shopng pon murah la mcm mana mood ttp ke lautttt.....

    ReplyDelete
  7. brg2 kat sini memang berkualiti cam yg kita belikat mall ker kak..kalau bagus mmg berbaloi berasak2...

    ReplyDelete
  8. saya pun teruja ke pasar kemboja. kebetulan hari tu singgah di bandar lama parit buntar dekat sungai . tapi di situ pada hari jumaat. mmg murah . berbaloi singgah.

    ReplyDelete
  9. kamsiah, really murah katanya. geng bas sekolah saya berkonvoi beberapa kereta. kena p awal pagi untuk dapat parking dekat. 6.30 pagi depa bertolak dari SP, hee. tapi betul kata kamsih, kesian yg bawa anak kecil. tapi saya mampu dengar sebab setakat untuk diri saya saja, sure 3 abdul saya merungut kerana kebanyakan barangan dan pakaian adalah untuk kaum wanita:-))

    ReplyDelete
  10. Blom pernah smpai....teringin nk ke sana...tpi bila bca entry akk nie...err...hold dlu larr keinginannya...

    ReplyDelete
  11. Lama dah tak di Parit Buntar...Parit Tok Ngah... Rinduuu

    ReplyDelete
  12. Salam kak kam... tun mmg xleh shopping tempat2 camnih.. bila dh crowded pastu panas pulak, mmg xde mood nk shopping.

    ReplyDelete
  13. Dulu masa mula2 kerja, kerja pertama saya ialah di Nibong Tebal, 4 km saja dari Parit Buntar. Tapi masa tu belum ada pasar Kemboja. Bila sebut Parit Buntar memang rasa nostalgia... sebab ada sesuatu kenangan manis di sana....

    ReplyDelete
  14. Estou passando para semear amor
    é tudo que sei fazer ,
    e tudo que posso fazer de melhor na minha vida.
    È semeando amor que cultivo amizade ..
    È semeando amor que encontraremos
    a paz tão sonhada
    Deus abençoe seu Domingo
    beijos e meu eterno carinho.
    Evanir.

    ReplyDelete
  15. mmg murah akak..kain pasang 5 helai boleh dpt rm 150..beli borong lagi berbaloi..lagi murah..dekat je ngan umah kita ni..hihi..nak raya ni mmg la jem kat situ..

    ReplyDelete
  16. salam kamsiah ..
    tepuk handbag tanya selera kan ..
    tp kt mana2 pasar kemboja ni memang jadi tumpuan org ..
    kt kulim ada juga kan, pasar kemboja ni

    ReplyDelete
  17. Pada saya berbaloi, murah. Bagi yang suka berniaga memang di sini tempatnya untuk memborong. Saya pernah ikut kawan datang sini beli pakaian secara borong untuk jualan online dia...Seronok jugak tengok gelagat penjual dan pembeli yang pelbagai ragam.

    ReplyDelete
  18. selalunya memang jem kak.... saya biasa pegi kak...berpeluh-peluh sambil sopin....

    ReplyDelete
  19. Saya yang dekat pun tak pergi lagi, tak sanggup dengan kesesakan dan kesukaran untuk parking..

    ReplyDelete
  20. Dua2 saya suka.. klu di shopping mall suka cari inspirasi je, tp klu kat pasar mlm mmg ada brg2 yg menarik & berkualiti yg boleh di beli.. :)

    ReplyDelete
  21. salam kak..
    saya pernah p..teman kak shoping..
    memng murah kalau kita beliborong tambah2
    kalau nak bniaga online.. bleh cari suplier kat sini..
    tapi kat bandar parit buntar pun ada satu komplek dkat
    kwasan kilang...econsave..
    kat situ mcm bagunan.. siap ada econ..
    diorg jual jugak..kalau dpa x p
    bniaga kat tmpat akka ckap tu la :P

    ReplyDelete
  22. Pasar kemboja ni dekat je dgn USM Nibong Tebal. Nanti mak cik bawak Alia Laila mai sekali, heeee *kawan ALIA LAILA*

    ReplyDelete
  23. Saya duduk di sini. :) Sebenarnya Pasar Kemboja ni besar, ambil dua sempadan negeri. Dulu jumaat dan isnin, sekrang cuma sabtu dari pagi sampai petang.

    Tempat parkir ada, cuma orang luar tak tahu je. Ada laluan belakang ke pasar kemboja ni.

    Tempat parkir pun luas dan percuma.

    ReplyDelete
  24. Memang meriah pasar kemboja ni..sy tgal area cni la...sabtu lepas pegi..mmg ramai ..tp hrga runcit lebih kurang je tmpt lain..klu beli borong mmg murah.. :)

    ReplyDelete
  25. Maslah la ni susah nak jumpa kemboja yang jual...melayu serata negeri datanv berjual..kl alorsetar pun ada..saya suka beli di pekan parit buntar...pun banyak pilihan....lebih selesa nak try baju.

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum wbt

    Kami menjemput tuan2 dan puan2 untuk datang ke tapak Pasar Kemboja Kg Kedah.

    Hari : Sabtu.
    Masa : 7am - 12pm
    Lokasi : Kg Kedah

    Bagi yg ingin ke Pasar Kemboja Ptg Tok Mahat,hanya 50 meter sahaja dari tapak ini (blh jalan ikut Taman Kerian Permai)

    Blh mai parking disini PERCUMA !!! (tp kena masuk dari jalan besar Kg Kedah).

    Bagi yg nak menjana pendapatan sampingan, sedang mencari tapak niaga, blh datang ke tapak kami......selagi ada kekosongan.....Promosi bln NOV : tapak PERCUMA !!!

    https://www.facebook.com/assouqi

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.