09 June 2014

Buah Sentul

Buah sentul ak.a setoi antara buah2an yg makin sukar ditemui
kat kampung2 pun kebanyakan pokoknya telah ditebang 
sbb tak komersial

pokok sentul dulu2 sangat tinggi
dan terpaksa mengait
                                                              buahnya mengunakan galah

sekarang ada sentul kacukan/kawen
pokonya kecik
buahnya lebih besar
isinya tebal,gebu dan manis


 
jangan telan biji sentul pulak
menempah maut namanya tu

sedap dimakan bersama kuah rojak
tp lbh sedap adalah dibuat jeruk
Rendamkan dalam air garam sehingga tenggelam selama 1 malam.
- Toskan sehinga kering.
- Masakkan air dan gula  dan sejukkan.
- Masukkan buah yg telah ditoskan.
-. Biarkan 1 malam dan boleh dimakan.

35 comments:

  1. Dah lama xmkn buah sentul. Bestnya.. klau buat jeruk pahtu jadikan ais krim pun sedap juga..

    ReplyDelete
  2. Pertama kali tengok buah Sentul.

    Yang saya tahu, Sentul tu nama tempat, kat KL. Setul pula kat Negeri Sembilan. Tak tahu pula ada buah yang namanya Sentul.

    ReplyDelete
  3. masa mula sampai utara, ingatkan buah duku. sekali makan...huhu.
    geng bas sekolah saya selalu cicah garam bekacan je buah sentul ni..

    ReplyDelete
  4. serius, saya tak tau pun pasal buah ni. tapi kenapa buah ni tak dianggap ada nilai komersial ye...

    ReplyDelete
  5. mcm xpernh mkn jer..penah dgr je..huhu..

    ReplyDelete
  6. No conozco este alimento, pero suena muy interesante.
    Feliz domingo.
    Ale-Costa Rica

    ReplyDelete
  7. sedap buah sentul ada yang masam rasanya,,,

    ReplyDelete
  8. buah setoi..mmg tengah banyak kat kampung saya sekarang ni..sedap buat menyicah ni..hehe

    ReplyDelete
  9. skrg susah nak jumpa buah sentul ni kat kl.. kat kampung mungkin ada lagi kan kak Kamsiah..

    ReplyDelete
  10. assalam kamsiah ....akak pun tak pernah makan buah sentul ni ,cuma tahu nama je.lagipun kat tempat akak pokok ni memang tak ramai yang kenal,apa lagi generasi baru.

    ReplyDelete
  11. pernah makan sekali dua saja, dah lama tak jumpa...cuma sekarang ni duduk kat Sentul, KL..

    ReplyDelete
  12. sedap cicah garam belacan,, orang kedah panggil buah setoi......

    ReplyDelete
  13. Di kampung saya di panggil buah setoi atau buah sete.

    ReplyDelete
  14. dah lamer xmakan....ssah dah nk jumpa...

    ReplyDelete
  15. sedaknyoh kalu make colek nge jeruk...eeee telan liur jah...mano nok dpt lg lo nie errr..

    ReplyDelete
  16. Masa kecik-kecik dulu pernah tengok pokok ni di kampung, sekarang dah tak de.

    ReplyDelete
  17. Akak pernah mkn buah ni sekali jer.. tu pun kwn dr Kedah yg beri.. smpi dah lupa mcm mana rasanya..

    ReplyDelete
  18. Assalam kak..

    tak pernah makan buah nih..1st time lak tgk..
    x tau kat Swk ade ker tak.. heheh

    ReplyDelete
  19. org ganu pangil buoh stor..
    belakang rumah ada. tapi jiran punya. masa nak kait, baling dengan selipar atau batu sampai luruh.. betul-betul kenangan

    ReplyDelete
  20. Laaaa....so nama Sentul tu, diambil sempena nama buah ni lah ye kak? Saya igt kan kat JB aja ada nama tempat ambik nama buah ( Tampoi)..hahaha

    ReplyDelete
  21. saya suka bau buah ni
    wangi kan kak :)

    ReplyDelete
  22. lama dah tak mkn buah sentol. susah nak dapat buah ni..

    ReplyDelete
  23. Salam K.kamsiah..
    huuh..pertama kali melihatnya...

    ReplyDelete
  24. Makchaq panggil buah setiai. Makchaq suka sebab masam manis, tapi lama dah tak makan. Kat kl tak pernah nampak... nak suruh pakchaq tolong beli la..

    ReplyDelete
  25. dah lama tak mkn buah ni....rindu masam nya...

    ReplyDelete
  26. Di Kedah ia dipanggil buah setoi....

    ReplyDelete
  27. peberet saya ni.. Kat rumah MIL ada lagi pokok ni..
    MIL pun pandai jeruk buar setoi ni… Argh, teringinnya nak makan buah ni :(

    ReplyDelete
  28. kecuq ayaq liuq tgk garam belacan dgn buah setoi tu kak..lama dh tak makan ni..

    ReplyDelete
  29. zaman budak2 dulu pernah saya baling buah ni dgn kayu sebab pokoknya tinggi.

    ReplyDelete
  30. Dapnye buah tu kak.. nostalgia sungguh bila teringatkannya.. selagi tak habis kicap dalam piring selagi itulah dok makan buahnya..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.