21 December 2012

Bunga Telur Durian

Bunga telur
salah satu elemen penting
dalam adat istiadat perkahwinan melayu
walau ramai skrg
yg telah menukar bunga telur
kepada sesuatu yg lbh moden
bunga telur tetap ada 'nilai' tersendiri

ni bunga telur
pada majlis kawen dirumah abg pd suami saya

saya tak nak kongsi gambar pengantin
lauk pauk,pelamin
itu perkara biasa

tp bunga telur yg lain dari yg lain

bunga telur durian
riben dianyam berbentuk buah durian
bkn telur biasa didalamnya
tp telur masin yg telah direbus

tak 'cantik' jika diiisi
dgn telur ayam
kerana bekas ni agak besar
sakit jari2 ketika mengisi telur
kedalam bekas anyaman ni
kerana duri durain tu tajam hehe



hehe...agaknya berapa lama boleh simpan
kat rumah?
jika dikeluarkan telur
dah tak cantik dah...

35 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Salam perkenalan.... Kamisah.
    Sukanya tengok bunga telur buah durian tu. Memang kreatif sangat. Menarik....

    ReplyDelete
  2. Kalau bunga telur tu dimasukkan pewangi durian, pasti ia akan nampak lebih real....

    ReplyDelete
  3. Macam2 fesyen bunga telur sekarang...rajin betul org yg membuatnya...nampak macam rumit.

    ReplyDelete
  4. jarang2 leh jumpa sarung macam ni kak..nice color..
    i like green color;)

    ReplyDelete
  5. cantik!!1st tyme tgk bunga telur masin mcm ni...

    ReplyDelete
  6. kreatifnya pemilik tangan. tengah musim durian ni...

    ReplyDelete
  7. kak..masa saya kawin 13 tahun dulu ni la bunga telur yang saya buat..tapi masa tu guna kertas warna yang kedut2 tu..tak guna reben lagi masa tu..memang cantik...buat pun tak payah mana.. Rasanya sy ingat lagi cr nk anyam dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh x, share macam mana nak buat bunga telur durian ni? saya berminat nak belajar..

      Delete
  8. telor masin boleh betahan lama kan ..
    memang satu kerja tangan yg cantik

    ReplyDelete
  9. Kreatif!!nama pun bunga durian...mesti tajam ekk..:-)

    ReplyDelete
  10. kali pertama ummi tengok, cantik dan kreatif!

    ReplyDelete
  11. Oh... sangat kreatif. Kena tunjuk ni cara buat sarungnya. Kakak berminat sungguh ni. Kalau boleh tunjuk kakak amat berterima kasih.

    ReplyDelete
  12. menarik bekas telur durian ni kak. kamsiah..buat sendiri ke tempah?
    memang penyabar orang yang membuatnya

    ReplyDelete
  13. wah sungguh kreatif orang2 sana, pasti ambil masa hasilkan bunga telur ni. pasti ramai teruja menerimanya buah tangan ini...

    ReplyDelete
  14. Cantiknya....memang kreatif betul...pertama kali tengok...

    ReplyDelete
  15. cantek dan sangat kreatif... mmg kena dgn musim dorian skrg nie

    ReplyDelete
  16. ibu_suri ada banyak koleksi bunga telur. tapi belum ada koleksi ini...

    ReplyDelete
  17. gigih dan kreatif! Kuarkan telur, pastu sumbat tisu. Ok kot?

    ReplyDelete
  18. Nampak unik. Belum pernah jumpa sebelum ni. Kreatif sungguh orang yg membuatnya.

    ReplyDelete
  19. mungkin kalau nak simpan juga boleh ganti dgn bola golf!

    ReplyDelete
  20. zaman sekarang x ramai nak belek2 buat sndiri bunga telur ni..tunjuk2 kat kedai jerr...

    ReplyDelete
  21. wah! cantek, 1st time tengok ni..kreatif..

    ReplyDelete
  22. cutenyaa kebetulan pula skrg ni musim durian seswai sngt

    ReplyDelete
  23. Kreatifnya! K.ani x prnh jumpa lg bunga telur cm ni......tp bunga telur mmg dh jd kemestian dlm mjls kahwin kn.....tq kongsi idea ni! Mmg sdg skodeng jugk ni idea bunga2 telur ni.....hehehe....

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Kamsiah

    pertama kali tengok
    jadi rebutan tak....

    ReplyDelete
  25. Wah cantik sungguh. satu idea yg sangat kreatif.

    ReplyDelete
  26. Sy dh penah tgk mende ni tp lain sket ler rupa dia. Mgkn yg sy tengok tu anyaman cara dulu. Ni mgkn ada cara baru..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.