01 December 2012

Bubur Asyura


Hari ni balik kampung suami
utk buat bubur asyura ni
ni utara punya style
lain negeri..lain rupa,rasa serta bahan2nya kan...

yg utara punya ni
bahan2 utama
-tepung beras
-santan
-ubi2
-kekacang
-gula pasir/ gula merah


ni peringkat awal
campuran santan,tepung beras dan jagung

 setelah dimasukkan semua bahan2


hampir masak
 ianya pekat dan berkilat


dah masak
sila tadahkan tupperware masing2


 




dah boleh nyum nyum...

14 comments:

Aishah Jahirah said...

lain tmpt mmg lain sikit resepi dia...ada yg jenis pedas pun ada.

Qasey Honey said...

slm..
byknya akak buat..bubur asyura ni hb QH yg suka..kdg kalau dia tringin mula mgodeh sdri kt dpr..tp wt sikit aje la..

Tihara said...

as salam

kalau belah kelantan dia berempah kan..kadang2 ada isi ayam...dua2 sedap:)

afisya afida said...

kite dah ready dgn tupperware ni akak...hehe

ALoNa CintamaniszLite said...

Dari kecik2 dulu bubur asyura ni (resepi pahang) maupun resepi kat taiping ni....mmg takleh nk terima sgt laa dek tekak sy ni, hehe. Kalo makan sket2 tu leh ler.

Bubur asyura ni spesel dia bkn per....nama bubur tp makan masa dh keras, hehe..

aby said...

mmmm ...pasti sedap tu.
yg tk tahan masa mengacau bubur ni adalah percikan yg melekat kt tangan .. panaz, pekat melekat kt kulit ..
pedih sanpai ke kepala tuh ..

khairul hassan said...

ada lebih huloq mai :)

paripariputih said...

wah sedap tuuu ^^ hari tu abag ipar baru bawak balik..

syiela said...

sedapnya kak.. saya suka yg kacau dalam kawah :)

kak nora said...

sedap nyer ..dah lama tak buat..

Chic Na said...

thanks kak singgah blog sy. lainnya bubur asyura kedah. akak tgk kelantan punya kat blog sy. :) http://thecoklatblog.blogspot.com/2012/11/bubur-asyura.html

9n0L4 said...

muharam kali ni, saya masih belum rase lagi bubur asyura ni.

Hanis Azla said...

salam..

MasyaAllah.. sedapnya bubur asyura.. suka sangat makan bubur ni bila dia sejuk.. rasa sejuk aja masuk dalam tekak.. Alhamdulillah..

Kasih Salina said...

sedap kak bubur asyura..saya suka makan..

Pengomen Hebat