07 December 2012

Daun Salang

Sejujurnya selama ni
saya cuma pernah mendengar daun salang
tp tak pernah lihat bagaimana rupanya

Setelah ditunjukkan inilah daun salang
terus membelinya


selain tu boleh dibuat ulam
atau digoreng spt sayur2 yg lain
rasanya lemak2 manis


goreng mi/bihun mengunakan daun salang
sbg penganti sawi
sedap...
(anak2 saya tak mkn sawi,pahit katanya)

boleh juga dimasukkan kedalam kari ayam/daging

17 comments:

  1. ooo..boleh try buat macam ni.. tak pernah sebelum ni goreng mee dengan daun ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cubalah...sedap rasanya..akak pun ada kawan yg ajarkan..

      Delete
  2. Kakcik pun tak pernah makan atau kenal daun salam! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ingatkan saya sorg ja...kita takleh masuk masterchef la kakcik hehe

      Delete
  3. salam akak...macam daun pokok sambung nyawa ja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya...tp daun salam lbh lebar,lbh lembut dan rasanya lemak2 manis..daun sambung nyawa tu pahit yg amat,kan..

      Delete
  4. kak...
    saya rasa, salah info ni. Daun akak tunjuk ni sebenarnya daun salang. Selalu tumbuh meliar dalam kebun getah dan dusun buah. Dalam dusun durian saya pun byk kak. Bunganya putih dan ada buah berjambak warna hijau. Daun mudanya memang sedap dimasak gulai lemak dengan labu.

    Daun salam pulak sejenis daun pengharum masakan. Selalu org Arab dan India masukkan dalam masakan diarang. Bubuh dalam nasi kasi harum pun ye juga.

    Kalau x silap yana le kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimakasih yana sbb bgtau...akka tak arif pasal daun2 ni...ni pun org yg cakap 'daun salam' hehe...

      Delete
    2. Entah2 yg tukang jual tu org ganu. Slangnya lain sikit. ekekeke...
      mmg confirm la daun salang kak. Yana dah makan berkilo2 daun ni sejak kecik. Macam2 jenis masakan arwah mak angkat masak menggunakan daun ni. memang lemak manis rasa daunnya.

      Daun salam tu keras kak. Selalu ada jual yang kering kat area bahan masakan kat supermarket. :)

      Delete
  5. nnasib baik bkn org kelantan yg jual..kalautak jadi 'daun salle'..

    ReplyDelete
  6. Salam jumaat , daun ni mcm penah tgk..huhuhuhu..

    ReplyDelete
  7. kat rumah opah saya ada....selalu jugak amek wat masak lemak,sedap.nama dia kalau tak salah dengar opah panggil pucuk salam(mungkin gak salang).kalau saya wat ulam pun je...:)

    ReplyDelete
  8. kak..nak promote blogger Kulim yang pernah tulis entri pasal ni jugak.

    http://darisudutdapurku.blogspot.com/2011/12/sayur-lemak-pucuk-salang.html

    ReplyDelete
  9. sy jarang sngt pegi dapur...n mcm belum pernah lg jumpa daun ni...=.=

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.