28 December 2012

Resepi Nasi Kerabu


Permintaan seorg kawan blog

yg mahukan saya memberi resepi nasi kerabu kelantan
ok...biasanya nasi kerabu berwarna putih
biru atau kuning
utk mendapatkan nasi kaler biru
masak nasi mcm biasa
semasa mendidih tu
masukkan beberapa kuntum bunga telang





utk membuat sambal ni pulak
blend cili padi
seeloknya yg dah masak,kaler merah
blend bersama cuka,garam dan gula
jgn masukkan air..
nanti berkulat jadinya

utk mengurangkan rasa pedas yg melampau
buat sambal ni beberapa hari sebelum dimakan

sambal ni boleh disimpan berbulan2 lamanya
tanpa dimasukkan dalam peti sejuk


ulam2an...terpulang pada selera masing
kalau yg ori..daun kesum dihiris bersama
daun serai kayu

utk sambal kelapa

-goreng sebiji kelapa yg diparut
tanpa minyak sehingga kekuningan
mcm nak buat kerisik tu
lepas tu tumbuk

-beberapa ulas bawang merah
-2,3 batang serai
-sedikit halia
-sedikit gula melaka
-sedikit gula dan garam

semua bahan2 ni ditumbuk
dan digaul bersama kelapa tadi

-sekilo ikan direbus
kemudian diasingkan isi dari tulangnya

-kemudian isi ikan tu digoreng sekejap
goreng tanpa minyak
hingga kering ikan tersebut

kemudian gaul ikan tu
bersama kelapa tadi

haha banyak kerja nak kena buat,kan

sebab tu nasi kerabu ni ramai yg suka membelinya ja
(tapi jarang2 yg sedap)

kalau ramai ahli keluarga yg makan
mmg berbaloi membuatnya

utk budu pulak

ketuk sebatang serai,halia dan bawang merah
masak bersama budu
yg dicampurkan sedikit air

sedap dimakan bersama telur masin,keropok,daging bakar
atau ayam percik,atau ikan grg bersalut tepung
nak lbh terangkat
sediakan solok lada ni...

33 comments:

  1. sedap tu kak...ada nasi kerabu n solok lada pg2 ni mmg seronoklah..
    bunga tu nama dia gitu ke...hehe, sy pun selama ni ppgil bunga nasi kerabu ye..

    ReplyDelete
  2. Haiii sedapnya nasi kerabu ..tambah2 ade solok ngan telur masin..terangkat

    ReplyDelete
  3. Salam Jumaat
    dan selamat pagi
    semoga hari-hari yang dilalui akan ceria

    ReplyDelete
  4. Salam kak kamsiah,
    Tenang saya melihat nasi kerabu ni. Lengkap.. dengan bunga telang, ulaman, telur masin..
    Teringat zaman masukkan bunga telang masa menanak nasi. :)

    Nasi kerabu yang dijual kat kampung saya, di besut, pun diaorang jual cincai jer, kak..
    Memangla masih murah harganya, tetapi rasa dah tak sama macam dulu. Cut cost agaknya. :)

    ReplyDelete
  5. timakasih byk2 kak...
    Simple tp byk kerje jgk laa, ye..
    Tapi takpe...sy nk try buat jgk. Nk copy & paste tak boleh ler pulak, kan..hhe..Demi nk amek resepi, takpe sy rela menyalinnya kat dalam buku ni, hehe.
    Semua barang senang nk cari tp bab bunga tu yg payah sket, hehe. Bunga seri pagi (morning glory) takleh ye kak?? hehe..
    Takpe laa..guna pewarna biru pn orait kot, ek...cuma biru dia tak secantek kaler bunga ori laa..

    ReplyDelete
  6. susah juga nak buat tapi suka komplen mahal, hehehehe

    ReplyDelete
  7. Kakak nak simpan resepi ini sebab kakak penggemar nasi kerabu. Kalau bulan ramadhan kakak kalau tak beli nasi kerabu, laksam. Walaupun kakak org johor tapi kakak suka dua nie..

    ReplyDelete
  8. Kam..bestnya tengok nasi yang sepinggan tu, rasa nak makan terus ni. Terima kasih kongsi resepi, ummi memang xtau sambal tu tak payah campur air dan buat beberpa hari sebelum, tips yang sangat bagus!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nenek kite ade cakap nak buat sambal guna cuka bukan air :)

      Delete
  9. daun serai kayu tu memang wojek ado..
    saya suka sgt solok tapi susah nk cari yg betui2 sedap..dia mmg kena guna lada mcm akak tunjuk ni..kalau lada lain keras sgt :)

    ReplyDelete
  10. Aduhaiiiii.........sedapnye....terima kasih resepi ni. Aspen dapat buat sambal kelapa tu cukup aaa....da lama carik

    ReplyDelete
  11. terasa mcm bulan ramadan plak ..
    sbb bila dalam ramadan aby suka juga beli nasi kerabu kt bazar2 ramadan tu ..
    tp klu luar ramadan agak kurang ..
    pasti sedap tu ..

    ReplyDelete
  12. Sedapnya!!!

    Mmg feveret saya nasi kerabu ni..mmg at least sebulan sekali mesti cari..cma kat Shah Alam ni susah nak cari yg betul2 sedap...

    Nak minta wife saya cuba buat la ikit resepi ni...Cuma nak tanya, mmg susah ke nak dapatkan cili hijau utk buat solok lada tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni akak cuma jumpa cili spesis tu kat kelantan dan tganu ja

      Delete
  13. Nasi kerabu!!Favourite saya nie...sedapnya...

    ReplyDelete
  14. sedap nasi ni.. tapi kalau kat rumah.. gamaknya.. sy sorg je la yg makan.. huhuhu

    ReplyDelete
  15. tak pernah lagi makan nasi kerabu :(

    ReplyDelete
  16. Tengok pada bahan dan cara membuatnya tak susah sangat ya... Hmm! nak cuba nanti... Kalau dah jadi nanti akan saya link - kan ke blog you ni!

    SELAMAT menanti ketibaan TAHUN BARU 2013.

    ReplyDelete
  17. best nasi kerabu...
    bunga biru tu dulu saya panggil bungan itik...hehe

    ReplyDelete
  18. masa IM sedang makan disatu kedai tengah pekan ipoh bebaru ni, sekumpulan Cina pun singgah dan bertanya pada pelayan kedai;

    "ada nasi dagang ka?"

    "hari ini tak ada. taukeh balik kampung."

    "bila mereka balik semula ke sini?"

    "Tak tahu."

    Wah, IM respek la sebab orang Cina pun ketagih makan nasi dagang.

    ReplyDelete
  19. Suka mkn nasi kerabu, cuma kat sini (Alor Setar) payah sikit nak cari yg betul2 rasa mcm nasi kerabu ori Pantai Timur..bukan tak ada, cuma susah nak cari..

    ReplyDelete
  20. MEMANG MENARIK HATI ..suka tengok, boleh lah mencuba resipi ni. Nasi kerabu ni, kalau di tempat etuza orang kelantan hari tu yg selalu hidangkan time raya..

    ReplyDelete
  21. Nasi kerabu mmng sedap..lagiiii sedap kalau cukup setnya...Seronok kalau buat nasi kerabu..licin dikerjakan anak2... Cuma saya tak berapa rajin nak buat...hihihi...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Yong Kam,

    Cantik gambor. Tapi nasi kerabu antara menu yg akak kurang pandai makan. Akak amik nasi dagang, amik kerabu togeh tu, amik kuah nasi daging, amik daging hiris, cam tulah akak makan kalau beli kat gerai menu Kelantan!

    ReplyDelete
  23. mmg feveret family KA ni. lagi2 dgn solok lada tu

    ReplyDelete
  24. Tak pernah cuba kerabu ni,
    kalau nasi dagang selalu sangatlah.

    ReplyDelete
  25. memang twrbaik lah kak...nati nk copy resepi...beli selalu je dapat yg x best

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.