13 September 2013

Rendang Ayam Istimewa

Memenuhi permintaan suami lagi
yg nak bawak pulut kuning dan rendang ayam ke opis pagi ni
so dgn gigihnya saya bgn jam 3 pagi
menyediakan segalanya
(dah macam org nak berniaga pagi2 pulak)


Bahan A:- 

1 ekor ayam (dipotong kecil) 
2 cawan santan pekat
 1/2 cawan kerisik
 3 helai daun kunyit (disiat) 
2 keping asam gelugor 
 Gula
 Garam secukup rasa 

 Bahan B (Dikisar):

 3 labu bawang besar
 5 ulas bawang putih
 5 batang serai 
3 inci halia 
1 inci lengkuas 
 kunyit hidup 
15 tangkai cili kering
(jika mahu lbh pedas,tambahkan cili padi
masukkan sebiji2 kedalam rendang)


Cara Memasak:-
Ayam dibuang kulit, dibersihkan dan toskan.
 Masukkan kesemua bahan (kecuali kerisik, daun kunyit, garam dan gula)
 ke dalam kuali besar dan kacau sebati atas api perlahan.

Masak hingga ayam lembut dan kuahnya sebati.
 Masukkan santan,garam, gula dan kerisik, daun kunyit
(saya tambahkan daun limau purut)

Sesuaikan rasa.
Masak hingga kuah agak pekat atau terpulang pada kegemaran masing masing.

sedap dimakan dgn ketupat,lemang atau roti

saya letak lbh kunyit hidup
utk lbh kuning kalernya
dan lbh wangi aromanya



2 kg beras pulut utk dijadikan pulut kuning
kata suami,nak makan utrk 20 org
harap2 mencukupi



37 comments:

  1. waa..sdapnya..terliur pulak tengok tu..hihi

    ReplyDelete
  2. salam Jumaat ye kak.wah dua2 tu fav kami sekeluarga.owh masak rendang pun ada macam2 cara,kan.satu macam kat atas.satu lagi ada yang suka tumis dulu bahan kisar.dua2 cara sedap :)

    ReplyDelete
  3. tiba2 teringin nak makan pulut kuning.. ada baki lg tak?

    ReplyDelete
  4. As salam... ermmm sedapnya dah terliur dah nie... :P

    ReplyDelete
  5. Kam..rasa nak terbang ke Kedah ni, nak breakfast pulut kuning dengan rendang ayam tu.

    ReplyDelete
  6. alahai sedapnyer kak oi.... awal betul akak bangun... kalu dana nk bwk opis dr mlm sblum tuh dana dh msk... rendang kn kene lama skit msk kan...

    ReplyDelete
  7. Salam K.Kamsiah..

    oo..cara masak rendang akak dgn resepidr mak cma lebih kurang sama.. tapi kaler je lain..hihi..

    sedapnye rendanggg...tetibe nk mkn rendang pepagi..acaner tu..? :p

    ReplyDelete
  8. zanif-datang le..kan kita berjiran je,setaman hehe

    Lea-yup..terpulang pada selera masing2...yg pasti asas buat rendang adalah sama..

    Umi Alya..ada sikit lagi ni hehe

    Ratu Hatiku-balik nanti masak sendiri..leh makan puas2..

    ummi..bila la kita boleh jumpa yea hehe

    Hidana--masak mlm semalam lagi rendang tu,cuma pagi tadi dikeringkan sikit kuahnya

    ChIema-akak letak byk kunyit hidup utk lbh kaler kuning dan lbh aromanya

    ReplyDelete
  9. sedapnya.. rasa nak wat rendang pulak. hehe. sy dah polow blik.. tq..

    ReplyDelete
  10. Kak sedapnya rendang + pulut..
    nak nak salin recipe tu..nak try cara Kak Kamsiah masak rendang.. mudah2an sedap mcm akak buat lah hendaknya hehe

    ReplyDelete
  11. wah nampak pun dah sedap, belum rasa lagi ni...he he he...

    ReplyDelete
  12. sedap nyoh rendang nge pulut kuning...nok keno wat pulok rayo aji nie napok gayo..hehe

    ReplyDelete
  13. assalam kamsiah..sedapnya pulut kuning..lama dah acik tak buat pulut kucing

    ReplyDelete
  14. sedapnya kekuningan...

    isi tabung nescafe



    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete
  15. wah besonyer gambo..rasa dah boleh cubit cubit rendang ngan pulut kuning tuu

    ReplyDelete
  16. Rajinnya akak bangun kul 3 pagi untuk siapkan bekal suami. Untung suami akak.

    ReplyDelete
  17. selalunya org masak sebelum tidur , nk bangun pepagi x ramai yg rajin ... saya suka sgt dgn pulut ...

    ReplyDelete
  18. Sedapnya..asyik makan lemang je masa raya..

    ReplyDelete
  19. sedapnye rendang akak warna kuning,
    nanti raya haji nak buat gini..
    time kasih kakak cayang :)

    ReplyDelete
  20. ish sedapnya kak Kam...macam mak noe masak jer...ish menguji keimanan betul...

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum,
    Salam kenal..
    Terima kasih singgah ke blog saya.
    Sebelum ni saya pernah sekali datang sini. Insyaallah saya selalu ke sini..

    ReplyDelete
  22. sedapnyeee..terigin sangat rasa nak makan..tapi kat jepun mana nak cari bahan2 ni kan..adess

    ReplyDelete
  23. bila tengok menu rendang ni.. tetiba rasa nak buat tapi nantilah bukan hari ni.. ;)

    ReplyDelete
  24. aduh kecur liur..sy mmg suka pulut kuning,tp tak pernah buat sendiri..malas boleh?hehe

    ReplyDelete
  25. Gandingan yg mantap..fuhhhhhh telan air liur jer lah.

    ReplyDelete
  26. Sedapnya kak. Nak try buat rendang akk wiken ni.

    ReplyDelete
  27. wawa pulut kuning mkn ngn rendang daging sedap betol !!!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.