16 September 2013

Resepi Kacang Bendi Goreng

kacang bendi
selain sedap dimasukkan kedalam kari ikan
sedap jugak dibuat ulam
samada mentah atau celur

di Kelantan,bendi jugak dibuat singgang

tp saya suka bendi yg digoreng

sebelum dipotong
basuh dan toskan dahulu bendi
kemudian baru dipotong

bendi yg telah dipotong tak boleh terkena air
kerana ia akan menambahkan lendirnya

jangan goreng terlalu lama
sekadar 2,3 minit ja


petua org cina utk mengubat diabetis
mengunakan kacang bendi

ambil 2 biji bendi
dan potong3,4
rendam dalam cawan berisi air panas...tutup cawan tersebut..

minum air rendaman bendi ketika air menjadi suam..


21 comments:

  1. kalau masak kari kena letak lebih sebab anak2 cukup suka.. tapi kalau dah potong kecik2, dorang xnak makan pulak..

    ReplyDelete
  2. Saya suka bendi rebus cicah sambal belacan, makan dengan nasi panas!

    ReplyDelete
  3. Salam pagi Kam..ummi singgah kejap sebab terbau aroma kacang bendi goreng yang harum sampai ke Putrajaya.Ummi pun suka bendi yang digoreng.
    Thank you juga berkongsi petua yang bagus.

    ReplyDelete
  4. mintak sket buat lunch nanti ..
    apapun selamat hari Malaysia dan selamat berehat

    ReplyDelete
  5. sedapnya tengok lauk ni kak, menyerlah pic nya n menyelerakan akak cayang :)

    ReplyDelete
  6. baru je semalam buat bendi goreng
    anak pun suka
    jemput singgah
    www.freevitamin.my

    ReplyDelete
  7. Tak suka dengan rasa buah bendi...tekak tidak dapat menerimanya. Itulah...terasa rugi sgt!

    ReplyDelete
  8. Suka jugak makan kacang bendi goreng. Makan dgn nasi yang masih panas,perghhh tambah nasi jab lagi =D

    ReplyDelete
  9. Baru habis makan dengan ibu_suri berlaukkan kari kepala ikan dengan bendi.

    Ada orang kata bendi bagus untuk lelaki yang berkahwin... betul ka? he.. he..

    ReplyDelete
  10. Salam Kam
    Rasa mcm tak lengkap masak asam pedas kalau tk letak bendi..sy suka juga letak terung..

    ReplyDelete
  11. bagusnya..boleh jadi ubat utk diabetes,..mcmanalah rasanya air rendaman bendi tu ye..

    ReplyDelete
  12. Petua tu minum masa pagi atau petang .. berapa kali sehari.

    ReplyDelete
  13. Dah lama tak masak bendi kat rumah ni. Saya suka tapi suami saya kurang gemar... tu yang kalau beli akan makan berkali kali...tak nak membazir

    ReplyDelete
  14. Di Utara kacang bendi juga disebut kacang lendir. Ada satu metos bahawa kacang bendi (bahagian lendirnya) sangat baik utk lelaki bagi menyuburkan zuriatnya....

    ReplyDelete
  15. owh! ada petua sekali..terima kasih kamsiah..

    ReplyDelete
  16. salam k.kamsiah..

    cma suka bendi masak kari..dap dap dap.. klu goreng,kene pedas2,, baru ngam!
    hihih..

    tq share petua tu..hmm..apela agaknye rasa air rendaman bendi tu..?

    ReplyDelete
  17. feberet zura ni...rebus cicah budu ataupun buh banyak2 dlm kuah kari ikan...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.