21 September 2013

Resepi Singgang Ikan Tongkol

Resepi orang yg paling malas
kalau di Kelantan
ikan tongkol/kayu/aya
paling glemer dimasak singgang
(selain dibuat gulai utk lauk nasi dagang)
takde nyer nak masak kari
atau lemak cili api..

bahan2nya...sangat simple
-asam keping
-lengkuas
-bawang putih
-garam
-ajinomoto atau sedikit gula melaka
-cili hijau

masukkan semuanya kedalam periuk dan biarkan mendidih dgn api yg perlahan

20 comments:

  1. Assalam kak sham
    Simple gini sedappp, arwah tok sy dulu suka masak ni
    Mak ayah sy pun suka nk lg bila takada selera nk mkn dpt hirup kuah emmmm besttt

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...Wah..sedap ni. Resepi orang dalam pantang. Tak pantang pun makan juga.

    ReplyDelete
  3. ini resepi wajib kalau beli ikan tongkol..anak2 memang suka..
    *pakai aya hitam lg sedap dan lembut*

    ReplyDelete
  4. kalu ike ayo singge meme sedap..wat gu budu..celluk idung...:)

    ReplyDelete
  5. owh yang ni saya behi cecah budu..sedak sengoti :)

    ReplyDelete
  6. Sedap kamsiah wlpn simple tapi akak suka masak lemak cili api ikan tongkol ni ;-

    ReplyDelete
  7. Suka makan singgang.... kalau perangat lagilah sedap

    ReplyDelete
  8. kuah kena banyak,anak-anak suka menghirup...saya pun kenal lauk ni bila berkahwin dengan orang kelate,tapi saya tengok macam sama dengan lauk pindang mak saya,cuma guna ikan tenggiri dan buh kunyit serbuk sikit..

    ReplyDelete
  9. Sesekali buat masak ni pun ok kak..tiap2 hari masak..tak tahu dah nak mask apa..hehehe

    ReplyDelete
  10. sayapun suka ikan singgang tp anak2? jadi jrg2 le masak demi memenuhi selera semua

    ReplyDelete
  11. singgang mmg masakan utk org plg malas . klu nak cepat , dan dah sgt lapar , tu ler plg senang ...

    ReplyDelete
  12. Ya Allah Kam..peberet ummi ni, kalau ada sambal belacan, ulam sikit, tak cukup sepinggan nasi.

    ReplyDelete
  13. Kamsiah, sejak dulu lidah saya memang makan bnda2 simple mcm ni saja.sedap.western food memang tk minat lgsung.tengok anak2 semua suka western, saya sorang masih macam hidup di zaman hang tuah..

    ReplyDelete
  14. kite memang suke ikan singgang..tapi ambik kuah je....ikan tak makan

    ReplyDelete
  15. Arwah tok n nenek sy dulu pun suka masak ikan singgang ni

    ReplyDelete
  16. anak2 kurang suka...tp klu dah buat terpaksa gak diaorg makan..hehehe...senang nk buat kan..

    ReplyDelete
  17. salam sham, kak ruby memang suka masak mcm ni, kak ruby x suka lemak2, sdp singgang ni......

    ReplyDelete
  18. Salam K.Kam..

    oo..ikan tongkol cma selalu goreng jer..kalu tak pun buat karo @ sambal..

    ermm...nmpk sedap..leh la try versi singgang ni...
    nyum3.. :)

    ReplyDelete
  19. kalu yang semalaman punye, esok panaskan lg mantap kuah nya kan kak...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.