16 March 2014

Pesona Jambatan Kedua Pulau Pinang (JK2PP)



Jambatan Kedua Pulau Pinang, dirasmikan oleh Datuk Seri Najib Razak pada 1 Mac lalu, 
 Kerajaan bersetuju untuk menamakan Jambatan Kedua Pulau Pinang 
sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
Tol percuma sehingga akhir bulan ni



Jambatan sepanjang 24 kilometer
17 kilometer daripadanya merentasi laut dan tujuh kilometer di daratan

Gelugor atau Glugor??


Selain dibina dengan reka bentuk bersifat lestari alam sekitar,
jambatan tersebut mempunyai kelebihan
 kerana menggunakan sistem galas getah redaman tinggi (HDRB)
yang mampu menahan kesan gegaran gempa bumi sehingga 8.2 pada skala Richter
 pada jarak 300 kilometer daripada punca gempa bumi.
batu asas JKPP ni kalau tak diperatikan betul2 mmg tak perasan

Jambatan itu turut mencatat sejarah sebagai jambatan terpanjang di Asia.
 Projek mega itu yang menelan kos RM4.5 bilion
dikendalikan oleh kontraktor China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC)
dan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) sebagai pemegang konsesi untuk 45 tahun.




 Pulau Aman


26 comments:

Mia Kassim said...

Kurang sikit kesesakan bila ada jambatan yang kedua ni kan kak.....:-)

Khai♥Rin : anies said...

Insya allah akn merentasinya mggu dpn ;)

Shaiful Zaidi said...

Assalamualaikum akak..saya belum berkesempatan lalu di Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah tu..

Pulau Aman....teringat kenangan semasa berkhemah di Pulau Aman suatu ketika dulu.

Aisy Nasiha said...

Wah..akak dah jejak jambatan baru ni. Best tu. Nampak lawa dan semoga mengurangkan kesesakan di Pulau Pinang ya.

Alynn Mueez said...

Memang memgagumkan! Bilalah agaknya nak merentasi jambatan pp yang comel ni...

Alynn Mueez said...

Wah mengagumkan lah! Bilalah agaknya boleh merentasi jambatan PP yg comel ni kan..

pt ส่าหรีสี said...

Best la akak dah dapat merentasi selat melalui jambatan ke-2 ni. Saya baru dok pasang angan-angan, harap berkesempatan la. Sekarang ni sibuk sangat, masa pack betul.

Acik Erna said...

Entah bila boleh lalu ni kamsiah

Jay Ar said...

Dulu ketika kerja di Pulau Pinang saya selalu ke Pulau Aman dengan menaiki bot dari Batu Kawan. Keistimewaan Pulau Aman ketika itu ialah buah sukunnya, kambingnya yg tak pernah makan rumput dan belacannya yang dibuat dengan tangan.

BM said...

JAmbatan pertama pun xpernah lalu, kini dah ada jambatan kedua...Hmmm entah bilalah, tgok gambar ajelah dulu... :)

sud@is said...

belum lalui lg jmbatan ni...

smbotak said...

minggu lepas dapat panggilan daripada seseorang, nak ajak lalu jambatan ni sementara tol masih lagi percuma. tapi masalahnya, dari KL nak penang sana tu bukan kena tol jugak ke? hehehee...

Qaseh Wee said...

lengang jer jambatan tuh ... nice view .

makchaq said...

Tak aci... orang penang tak lalu lagi, Kam dah sampai dulu...

nohas said...

wahh..menarik..bilalah dapat lalu di jambatan ni..kena drive ke Penanglah nampaknya..huhu..

munirah rahman said...

cantik kan..

Cho Zila said...

moga jambatan ini dapat membantu mengurangkan kesesekan di pulau pinang...
batu asastu jaga ler elok2 sejarahtu...

Kesuma Angsana said...

yang baru2 mmenglah nampak cantik segala kan.. hrp2 dpt kurangkan sesaklah kan !

Kesuma Angsana said...

yang baru2 mmenglah nampak cantik segala kan.. hrp2 dpt kurangkan sesaklah kan !

UmmuAidan-Arissa said...

tringin jugak nak naik jambatan nie...tp masih lagi sentimental nganjambataygpertama dulu..:)

D.Shahril Hakime said...

lawo... tak berkesempatan algi ke sini..... Insyallah kalo ke Penang lepaih ni awok naik dari Batu Kawan je le...

ummiross said...

waa..best, complete dengan info, terbaik!

wafacw said...

Baca entry ni... terasa macam esok jugak nak pergi cuba naik jambatan ni... cantik-cantik gambar tu :D

n O e s u h a i m i said...

wahhh kak kam dah merasmikan jambatan ni...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.kamsiah..
hari tu g kedah, ingat nak singgah...
skali belum siap da.. ehehe :p

mlm2 mesti cantik dgn lampu neon.. ^^

Maria Firdz said...

teringin juga nak naik jmbtn kedua ni... ntah bila la akan kesmpaian...