16 March 2014

Pesona Jambatan Kedua Pulau Pinang (JK2PP)



Jambatan Kedua Pulau Pinang, dirasmikan oleh Datuk Seri Najib Razak pada 1 Mac lalu, 
 Kerajaan bersetuju untuk menamakan Jambatan Kedua Pulau Pinang 
sebagai Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
Tol percuma sehingga akhir bulan ni



Jambatan sepanjang 24 kilometer
17 kilometer daripadanya merentasi laut dan tujuh kilometer di daratan

Gelugor atau Glugor??


Selain dibina dengan reka bentuk bersifat lestari alam sekitar,
jambatan tersebut mempunyai kelebihan
 kerana menggunakan sistem galas getah redaman tinggi (HDRB)
yang mampu menahan kesan gegaran gempa bumi sehingga 8.2 pada skala Richter
 pada jarak 300 kilometer daripada punca gempa bumi.
batu asas JKPP ni kalau tak diperatikan betul2 mmg tak perasan

Jambatan itu turut mencatat sejarah sebagai jambatan terpanjang di Asia.
 Projek mega itu yang menelan kos RM4.5 bilion
dikendalikan oleh kontraktor China Harbour Engineering Co Ltd (CHEC)
dan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) sebagai pemegang konsesi untuk 45 tahun.




 Pulau Aman


26 comments:

  1. Kurang sikit kesesakan bila ada jambatan yang kedua ni kan kak.....:-)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akak..saya belum berkesempatan lalu di Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah tu..

    Pulau Aman....teringat kenangan semasa berkhemah di Pulau Aman suatu ketika dulu.

    ReplyDelete
  3. Wah..akak dah jejak jambatan baru ni. Best tu. Nampak lawa dan semoga mengurangkan kesesakan di Pulau Pinang ya.

    ReplyDelete
  4. Memang memgagumkan! Bilalah agaknya nak merentasi jambatan pp yang comel ni...

    ReplyDelete
  5. Wah mengagumkan lah! Bilalah agaknya boleh merentasi jambatan PP yg comel ni kan..

    ReplyDelete
  6. Best la akak dah dapat merentasi selat melalui jambatan ke-2 ni. Saya baru dok pasang angan-angan, harap berkesempatan la. Sekarang ni sibuk sangat, masa pack betul.

    ReplyDelete
  7. Dulu ketika kerja di Pulau Pinang saya selalu ke Pulau Aman dengan menaiki bot dari Batu Kawan. Keistimewaan Pulau Aman ketika itu ialah buah sukunnya, kambingnya yg tak pernah makan rumput dan belacannya yang dibuat dengan tangan.

    ReplyDelete
  8. JAmbatan pertama pun xpernah lalu, kini dah ada jambatan kedua...Hmmm entah bilalah, tgok gambar ajelah dulu... :)

    ReplyDelete
  9. minggu lepas dapat panggilan daripada seseorang, nak ajak lalu jambatan ni sementara tol masih lagi percuma. tapi masalahnya, dari KL nak penang sana tu bukan kena tol jugak ke? hehehee...

    ReplyDelete
  10. lengang jer jambatan tuh ... nice view .

    ReplyDelete
  11. Tak aci... orang penang tak lalu lagi, Kam dah sampai dulu...

    ReplyDelete
  12. wahh..menarik..bilalah dapat lalu di jambatan ni..kena drive ke Penanglah nampaknya..huhu..

    ReplyDelete
  13. moga jambatan ini dapat membantu mengurangkan kesesekan di pulau pinang...
    batu asastu jaga ler elok2 sejarahtu...

    ReplyDelete
  14. yang baru2 mmenglah nampak cantik segala kan.. hrp2 dpt kurangkan sesaklah kan !

    ReplyDelete
  15. yang baru2 mmenglah nampak cantik segala kan.. hrp2 dpt kurangkan sesaklah kan !

    ReplyDelete
  16. tringin jugak nak naik jambatan nie...tp masih lagi sentimental nganjambataygpertama dulu..:)

    ReplyDelete
  17. lawo... tak berkesempatan algi ke sini..... Insyallah kalo ke Penang lepaih ni awok naik dari Batu Kawan je le...

    ReplyDelete
  18. waa..best, complete dengan info, terbaik!

    ReplyDelete
  19. Baca entry ni... terasa macam esok jugak nak pergi cuba naik jambatan ni... cantik-cantik gambar tu :D

    ReplyDelete
  20. wahhh kak kam dah merasmikan jambatan ni...

    ReplyDelete
  21. salam k.kamsiah..
    hari tu g kedah, ingat nak singgah...
    skali belum siap da.. ehehe :p

    mlm2 mesti cantik dgn lampu neon.. ^^

    ReplyDelete
  22. teringin juga nak naik jmbtn kedua ni... ntah bila la akan kesmpaian...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●