14 March 2014

Undang-undang Yang Melindungi Wanita


Seksyen 509 (kanun keseksaan):

"Sesiapa yang melakukan apa2 perbuatan,isyarat,
gerakan yg menganggu kesantunan wanita itu dan boleh mengaibkannya,
boleh diseksa dgn penjara tidak melebihi 5 tahun.
Dengan kata lain,kalau wanita tersebut
berasa dimalukan,baik dengan ucapan,
gerakan,sms atau emel,
pelaku boleh dipenjara jika sabit kesalahan."


Bagaimana hendak mengumpul bukti?

Rakamkan perbuatannya
atau dapatkan saksi yg turut mendengar/menyaksikan gangguan tersebut..!!


So jangan cuba2 kalau tak mau merasa pakej makan /minum/tido percuma..!!

27 comments:

  1. ato nama lain nye sexual harrasment.... itu dia.. jangan ingat perbuatan je ... perlakuan... percakapan.... gerak badan pun diambik kira bawah akta ni...

    ReplyDelete
  2. bkn gangguan seksual ja..tp semua bentuk gangguan...jika dimaki hamun,disumpah seranah tanpa sbb pun akta ni boleh digunapakai...

    ReplyDelete
  3. semua wanita patut tahu nie...in case....hehe

    ReplyDelete
  4. satu perkongsian yg menarik untuk di ketahui semua wanita,betapa kita dilindungi..
    timakasih akak atas perkongsian ini :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, hehe.. noted. apa2, kita rakam bukti je. hehee selamat pagi, sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

    ReplyDelete
  6. ank bakal law...suami keja penjara..dah lali dgn sumer ni..hehe

    ReplyDelete
  7. kene ada bukti... baru disabit bersalah... nice sharing kak.. betul la tak boleh nak folo.. blogspot problem kot...

    ReplyDelete
  8. Pasang CCTV depan rumah Kam. Tak pun sentiasa pegang hp. Bila dia buka mulut aje terus buat rakaman. Tengoklah langit tinggi ke rendah...

    ReplyDelete
  9. Boleh jadikan rujukan ni
    Thanks sharing kak

    ReplyDelete
  10. akrta melindungi wanita memang ada
    cuma ramai tak menyedarinya, terima kasih untuk info ni
    #pray4mh370

    ReplyDelete
  11. ramai yg suka pakej percuma tuh secara tak langsung ...

    ReplyDelete
  12. Untuk merakam tu yg tak sempat Kamsiah selalunya berlaku secara spontan... Tq info

    ReplyDelete
  13. Peringatan untuk semua... baik yg belah sana maupun belah sini... so kalau rasa2 takmo makan dan tido percuma... jgn la buat menda2 diatas kan kak.. :D

    ReplyDelete
  14. Bila adanya akta ini membuatkan lelaki berfikir banyak kali bila nak ambil kesempatan ke atas perempuan.

    ReplyDelete
  15. perkongsian yang baik khasnya untuk kita kaum hawa,akan datang semula ke sini utk follow kerana google tak dapat aktifkan lagi button follower..In syaa Allah kak kamsiah.

    ReplyDelete
  16. Saludos y feliz fin de semana.
    Ale
    Costa Rica

    ReplyDelete
  17. Undang2 melindungi lelaki tak ade ke?? Lelaki juga kadang2 diganggu, cuma kesnya jarang2 berlaku dan lelaki yang diganggu malu nak report....huhuhuhu...

    ReplyDelete
  18. Bagus perkongsian ni.. moga ramai yg tidak membuat perkara memalukan pada wanita lagi..

    ReplyDelete
  19. yap...bagus ada buat camni, selamat sikit wanita2 yang di ancam..
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  20. bagus akta ni yg melindungi wanita dr "pencabulan" dari segi kata2 n perbuatan...

    ReplyDelete
  21. Setiap wanita perlu tahu hak kita di sisi undang-undang

    ReplyDelete
  22. Alamak...menakutkan, kena puji2 ajelah nampaknya :)

    ReplyDelete
  23. salam k.kamsiah..

    ooo..baru cma tahu ade undang2 mcm ni..
    so..kalo ade mamat2 yg buat bunyi bersiut2 tu dan mengganggu kita dgn bunyian2 tu blh la merasa makantido freee ye..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●