14 March 2014

Undang-undang Yang Melindungi Wanita


Seksyen 509 (kanun keseksaan):

"Sesiapa yang melakukan apa2 perbuatan,isyarat,
gerakan yg menganggu kesantunan wanita itu dan boleh mengaibkannya,
boleh diseksa dgn penjara tidak melebihi 5 tahun.
Dengan kata lain,kalau wanita tersebut
berasa dimalukan,baik dengan ucapan,
gerakan,sms atau emel,
pelaku boleh dipenjara jika sabit kesalahan."


Bagaimana hendak mengumpul bukti?

Rakamkan perbuatannya
atau dapatkan saksi yg turut mendengar/menyaksikan gangguan tersebut..!!


So jangan cuba2 kalau tak mau merasa pakej makan /minum/tido percuma..!!

27 comments:

Nurzakiah Hanum said...

great sharing

D.Shahril Hakime said...

ato nama lain nye sexual harrasment.... itu dia.. jangan ingat perbuatan je ... perlakuan... percakapan.... gerak badan pun diambik kira bawah akta ni...

❤Kamsiah❤ said...

bkn gangguan seksual ja..tp semua bentuk gangguan...jika dimaki hamun,disumpah seranah tanpa sbb pun akta ni boleh digunapakai...

UmmuAidan-Arissa said...

semua wanita patut tahu nie...in case....hehe

rohalili hassan said...

satu perkongsian yg menarik untuk di ketahui semua wanita,betapa kita dilindungi..
timakasih akak atas perkongsian ini :)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, hehe.. noted. apa2, kita rakam bukti je. hehee selamat pagi, sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

Rozita Ismail said...

ank bakal law...suami keja penjara..dah lali dgn sumer ni..hehe

Hafiza AizZawa said...

kene ada bukti... baru disabit bersalah... nice sharing kak.. betul la tak boleh nak folo.. blogspot problem kot...

Khai♥Rin : anies said...

wajib setiap wanita alert ni

Kakzakie said...

Pasang CCTV depan rumah Kam. Tak pun sentiasa pegang hp. Bila dia buka mulut aje terus buat rakaman. Tengoklah langit tinggi ke rendah...

Tihara said...

Boleh jadikan rujukan ni
Thanks sharing kak

yana yani said...

akrta melindungi wanita memang ada
cuma ramai tak menyedarinya, terima kasih untuk info ni
#pray4mh370

Qaseh Wee said...

ramai yg suka pakej percuma tuh secara tak langsung ...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Untuk merakam tu yg tak sempat Kamsiah selalunya berlaku secara spontan... Tq info

acik idah said...

Peringatan untuk semua... baik yg belah sana maupun belah sini... so kalau rasa2 takmo makan dan tido percuma... jgn la buat menda2 diatas kan kak.. :D

aizamia3 said...

Bila adanya akta ini membuatkan lelaki berfikir banyak kali bila nak ambil kesempatan ke atas perempuan.

anajingga said...

perkongsian yang baik khasnya untuk kita kaum hawa,akan datang semula ke sini utk follow kerana google tak dapat aktifkan lagi button follower..In syaa Allah kak kamsiah.

Alexandra Abarca said...

Saludos y feliz fin de semana.
Ale
Costa Rica

Jay Ar said...

Undang2 melindungi lelaki tak ade ke?? Lelaki juga kadang2 diganggu, cuma kesnya jarang2 berlaku dan lelaki yang diganggu malu nak report....huhuhuhu...

Time Traveller said...

Bagus perkongsian ni.. moga ramai yg tidak membuat perkara memalukan pada wanita lagi..

♥ Nana BamBam ♥ said...

yap...bagus ada buat camni, selamat sikit wanita2 yang di ancam..
Alhamdulillah.

NzA said...

bagus akta ni yg melindungi wanita dr "pencabulan" dari segi kata2 n perbuatan...

BUNDA a.k.a KN said...

Setiap wanita patut tahu ni...

pt ส่าหรีสี said...

Setiap wanita perlu tahu hak kita di sisi undang-undang

mamawana said...

Assalam,

Tq sharing.

BM said...

Alamak...menakutkan, kena puji2 ajelah nampaknya :)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.kamsiah..

ooo..baru cma tahu ade undang2 mcm ni..
so..kalo ade mamat2 yg buat bunyi bersiut2 tu dan mengganggu kita dgn bunyian2 tu blh la merasa makantido freee ye..