03 January 2013

Cermai Merah

Buah cermai merah a.k.a cermai belanda
biasanya tgk cermai yg kaler
hijau kekuningan 
yg rasanya teramat masam tu..

pokok cermai ni
saya tanam dalam pasu dibelakang rumah




buah semasa masih muda
seakan cermai hijau
ni pulak hampir masak...kaler kekuningan

dah masak..rasanya masam2 manis
saya jarang sekali memetiknya
dibiarkan saja sbg sedekah kepada burung

kaler merah kehitaman bila dah terlalu masak

buah ni jugak dikenali dgn nama 
Surinam Cherry,Cayene Cherry
Brazilian Cherry atau Pitanga

jika mempunyai halaman yg luas
cantik ditanam diatas tanah
bunganya berbau wangi
dan cantik bila berbuah dgn lebat...

36 comments:

  1. salam kak...
    kalau cermai hijau tuh orng buat jeruk kan..sedap betul..bila tengok gitu pun rs terliur...

    ReplyDelete
  2. Sedap buat jeruk ni.....nak meleleh dah air liur...

    ReplyDelete
  3. oh........memory betul la cermai ni. Saya panggil Cermai ceri. Dah lama giler rasa x jumpa buah cermai ceri ni. Dulu ada sepokok kat bilik air..lepas tu kena tebang. Rasanya ceri ni tak berapa sesuai buat jeruk sbb isi dia lembik, tak kira muda atau tua..bila tua lagi la lembik, manis2 masam dan wangi.

    ReplyDelete
  4. Kam.. Cantiknya warna cermai tu, boleh jadi pokok hiasan juga kan, kalau dekat teringin nk minta benih.

    ReplyDelete
  5. sedap2 kak .. dah lama x makan
    dah rasa masam2 di tekak dah ekek ;)

    ReplyDelete
  6. x pernah makan yg waner merah..duk makan yg hijau je

    ReplyDelete
  7. Kalau kakak tak sempat burung nak patuk dah masuk mulut kakak dulu. Dahlah cantik, boleh dimakan lagi. Kakak tak pernah jumpa pokoknya kalau ada nak juga kakak tanam.

    ReplyDelete
  8. Cantiknya kaler. Tak pernah tgk cermai merah. Selalu tgk yg kaler hijau.

    ReplyDelete
  9. Buah ni ke yg org panggil " ceri malaysia "

    ReplyDelete
  10. Ye lah..selalu tengok cermai warna hijau dan kuning bila masak...macam buah ceri pulak...cantik betul kalau ditanam di laman rumah.

    ReplyDelete
  11. Terliur pulak tengok cermai kaler merah..x pernah rasa..klu dekat..boleh mintak sikit..

    ReplyDelete
  12. Saya tahu cermai yang berdaun hampir sama dgn belimbing buluh tu, buat jeruk tapi tak pernah tengok yang ini. Thx for the info.

    ReplyDelete
  13. pertama kali tgk cermai merah....berjejeh air liur nak keluar ni kak..

    ReplyDelete
  14. singgah kembali dan folo...

    x pernah jupe buah cermai cam gini

    ReplyDelete
  15. Cermai jugak dikenali sebagai jermai. Selalu tengok dan makan yg hijau saja...

    ReplyDelete
  16. lawa la bentuk dia kak..1st time tengok ni :)

    ReplyDelete
  17. lebih tertarik dgn ketajaman gambar dari cermai tu ...
    pandai kamsiah ambik gamba ..

    ReplyDelete
  18. lebih 15 tahun dkna tak makan buah cermai atau lihat pokoknya...

    ReplyDelete
  19. tak pernah tau cermai merah wujud dan ditanam di pasu..

    ReplyDelete
  20. cermai ni, makan dengan dengan cilipadi. letak kicap dengan gule, alahai sedap nye ..

    ReplyDelete
  21. zaman sekolah dulu-dulu rajin makan buah ni, la ni tk pernah jumpa

    ReplyDelete
  22. try laa kak buat jeruk pulak, hehe...sedap ni. Saya ni hantu jeruk, uiks...bahaye!!!

    ReplyDelete
  23. x pernah tgk yg merah..bese hijau je yg slalu jumpa...

    ReplyDelete
  24. Brazililan Cherry masih kecik lagi lama nak berbuah lagi. Jadi seronok menjamu mata di sini.

    ReplyDelete
  25. Kat kampung IM tak ada pun buah cermai. yang banyak terung belanda. buat main tembak-tembak...

    ReplyDelete
  26. wow Bestnya kalau dpt tanam dpn umah. ..

    ReplyDelete
  27. Rupanya ada cermai warna merah ye, baru tau :D

    ReplyDelete
  28. Dah lama diana tak makan buah nie... Smpi x ingat bla kali terakhir makan.. Tapi buah yg berwarna kuning tu

    ReplyDelete
  29. tak pernah nampak yg ada cermai kuning ja...

    ReplyDelete
  30. saya dah lama tak makan cermai. masam!!! tapi yang merah tu siyes tak pernah nampak!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.