08 February 2013

Bingka Roti

Biasanya kulit roti kat rumah saya ni
tak dimakan anak2
jadi utk tidak membazir
disimpan dan dikumpul
dalam peti ais
bila dah byk...boleh buat macam2
antaranya bingka roti
seperti yg dibuat hari ni



BAHAN-BAHANNYA :-)

 3 biji telur gred A 
150 g gula kastor 
100 g mentega, dicairkan 
1/2 camca teh garam
 300 g roti putih & kulitnya, dicarik2
200 g tepung gandum
 1 liter santan 
(atau 500 ml santan + 500 ml susu cair) 
(saya gunakan susu segar sepenuhnya)
200 g jangung krim dalam tin *
kismis*

bahan bertanda *
adalah bahan sampingan-terpulang





cara2:

Dalam satu bekas,
 satukan telur dan gula, kacau hingga larut. 

Tambah mentega dan masukkan tepung dan garam, kacau rata.
Tuang susu segar/santan dan kacau hingga semua sebati. 

Masukkan roti tadi dan biar terendam selama 15 - 20 minit.

 Masukkan jagung krim, 
kacau hingga rata dan tuang dalam acuan kuih bingka yang telah disapu mentega 

 Bakar dalam oven pada suhu 180C, 
selama 1 jam atau pun hingga masak. 



biarkan betul2 sejuk baru dipotong

21 comments:

  1. assalam kamsiah..lama daha cik tak buat..nampak disini..tersa nak makan pulak mesti sedap kan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun jarang buat,,bila ada request dri anak2...baru buat

      Delete
  2. Tgk gmbq nk teringin nk mkn bingka ubi la
    Uwaaaa mana nk cari ubi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. ciannya kat ayu...faham sgt perasaan org mengidam..:)

      Delete
  3. rumah saya tak ada oven....kalau ada harus saya buat.. :)

    ReplyDelete
  4. Insyaallah nk mencuba nnti... tq sharing!

    ReplyDelete
  5. Insyallah nanti nak cuba pujuk org rumah buat...

    ReplyDelete
  6. salam kamsiah ..
    kreatif sungguh ..
    sentiasa ada idea utk membuat sesuatu resepi ..

    ReplyDelete
  7. bingka roti memang sedap...thanks for sharing the recipe kak...

    ReplyDelete
  8. Salam Kam..ummi singgah pagi2, nak makan bingka roti..

    ReplyDelete
  9. anak sy pun tak makan kulit roti..nanti boleh buat ikut resepi ni..:)

    ReplyDelete
  10. macam tu nak buat bingka roti, sama lah tu..ada ja roti tak dimakan anak2, insha Allah nak try buat...tengok resipinya tu agak mudah jg, tq share

    ReplyDelete
  11. Di rumah saya roti tak sempat nak simpan. hahaha

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.