25 February 2013

Ikan Pindang

Menu org malas
masak yg simple je


Iakn Pindang

bahan2:
600ml air
2 ketul isi ikan merah
5 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih*
kunyit hidup*
sedikit hali*

bahan bertanda bintang-ditumbuk

beberapa biji cili padi
2 btg serai
(cili padi dan serai dititik)

2 biji tomato
2 helai daun kunyit (terpulang)
jus limau nipis



Cara:
1-tumis bahan tumbuk hingga naik bau
2-masukkan cili padi dan serai
3-masukkan air,jus limau nipis,kunyit hidup yg ditumbuk dan ikan
biarkan mendidih
4-masukkan tomato dan daun kunyit
-jgn lupa letak garam

36 comments:

  1. ikan masak pindang... sedapnya...biasanya saya suka masak ikan selar masak pindang... ^_^...thanks for sharing kak...

    ReplyDelete
  2. Salam kak..macam singgang sikit kan..tp tak letak lengkuas...

    ReplyDelete
  3. assalam kamsiah..teringat arwah mak yang suka sangat makan masak macam ni

    ReplyDelete
  4. Ooo..ala2 singgang yer kak..bukan malas kak, menu sihat ni ;)

    ReplyDelete
  5. walaupun menu ni sgt simple tpi yg paling sedap dan menyelerakan

    ReplyDelete
  6. Sedapnya makan ikan ni dengan nasi panas2...thanks share

    ReplyDelete
  7. mudah nak masak tapi menu yg sihat kak..makan t/ari hirup kuah dia mmg sedap tu kak..

    ReplyDelete
  8. Saya lagi malas Kamsiah. Langsung tak tumis kalu masak Pindang. Saya lebuh semua sekali, masuk air, rebus. Hehehehe

    ReplyDelete
  9. kak...sy penah masuk gerai2 masak pindang kat KL tu yg rata2 orang kelantan punya...masak pindang dorang tak masuk kunyit (kuah putih) dan dorang masukkan hirisan lengkuas...
    Akak orang kelantan kan...mmg mcm tu ke masakan dia?? tp sedap jgk. Mmg sy suka jgk masak mcm tu....sbb sy masak pindang mmg mcm resepi akak ni lah takde lengkuas. Tp masuk lengkuas pun sedap jgk, huhu..(dasar orang kuat makan...mcm tu lah, kan, ngee)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tu dinamakan singgang..tak masuk kunyit dan serai tp masuk lengkuas dan bwg putih ja..asam keping...biasanya guna ikan tongkol..

      Delete
    2. hehe...sy masuk sini baru je nk komen balik yg saya dh salah menu, kahhhh...pindang dan singgang...
      rupa2nya akak dh balas dulu dh, kehkeh..

      **mmg dalam seminggu dua ni sy selalu lupa nama masakan, ntah apa2 ntah, :P

      Delete
  10. sedapnya kak..kalau sy tambah nasik 2 pinggan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak suka makan mcm tu ja hehe..hirup kuahnya..

      Delete
  11. Anak2 makchaq suka menu orang malas ni... kadang2 habis kuah kering tinggai ikan ja.. makchaq tukang makan ikan cicah sambai belacan..

    ReplyDelete
  12. makanan kegemaran saya nie...sedapnya.....

    ReplyDelete
  13. Simple tapi sedap! tapi saya lagi suka kalau ikan terubuk..

    ReplyDelete
  14. Wah..nampak menarik dan sedap...nanti balik JM nak try follow resipi nih :-)

    ReplyDelete
  15. JR memang suka ikan masak pindang, singgang atau asam pedas...kolestrol lebih terkawal dan yg penting sedapppppp...

    ReplyDelete
  16. Salam akak...lama tak merasa ikan pindang ni. dulu2 mak saya selalu masak.

    ReplyDelete
  17. Sedap ni. antara makanan favorite..especially masa badan tak berapa sihat..kadang2 hirup kuah pindang tu panas2. kalau kat rumah tak guna jus limau nipis..tapi letak banyak2 asam keping.

    ReplyDelete
  18. hahahaha..baca tajuk mula2, saya bayangkan ianya macam 'telur pindang'

    ReplyDelete
  19. knah xtumis..rebus gitu je..mkanan sihat ni..=)

    ReplyDelete
  20. Ikan pindang dulu selalu makan masa kecik2..
    rupanya aku dah lama tak makan..huhuhu

    ReplyDelete
  21. masakan malas, namun x=cukup sempurna ...rasa sebati maka itulah sebaik baik hidangan...bagus ni ada resipi juga...

    ReplyDelete
  22. pekena dengan belacan dan ulam-ulaman, pasti berselera..

    ReplyDelete
  23. bila mak nk jemput wak dtg umah rasa masakan mak ni fulakks.. ihhiks

    ReplyDelete
  24. Salam kenal.. follow sini juga.. :)

    sedap nye masak pindang.. antara kesukaan saya...

    ReplyDelete
  25. ini sama cam singgang eh.. selalu yg simple gini yg lagi sedap ni kak.

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.