29 January 2011
Kesidang a.k.a kerak nasi
28 January 2011
Travelog Dakwah-Meniti Hari Esok
Perkataan “Berdakwah kepada diri sendiri”
Buku " Travelog Syahadah "
buku-teman dikala kesunyian...kebosanan..keseorangan...
Forum Perdana Makin Hilang Taringnya...
27 January 2011
Minat Seiring Usia
26 January 2011
Rayyan Fantasi-RAM
Koleksi novel RAM yg dimiliki
Igauan Maut
Anugerah Pertama
Pei Pan
Tombiruo
Semangat Hutan
Tombiruo Terakhir
Ranggau
Mandatori
ADAM
Satu Janji
Rahsia Perindu
Hatiku Di Harajuku
Ungu Karmila
Bagaikan Puteri
Cinta Sang Ratu
Hijab Sang Pencinta
Personal Justice
Mikhail
9 Nyawa
22 January 2011
Roti Jala..Oreo Cheesecake...Agar2
Anonymous...cool atau pengecut
If you really do put a small value upon yourself,
rest assured that the world will not raise your price.
20 January 2011
Hate Fan Page
Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:
"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan
11 January 2011
Bertudung... Sekadar Menutup Aurat @ Menjaga Agama ?
(At-Tahrim, 66:6)
Wahai wanita,
Ketahuilah, dirimu disanjung
1. Menutupi had aurat yang sudah ditetapkan.
Jumhur ulama bersepakat mengatakan aurat
Allah berfirman yang bermaksud:
Firman Allah lagi yang bermaksud:
Ayat itu Allah memerintahkan supaya Nabi Muhammad SAW menyuruh isteri Baginda mengenakan pakaian yang menutup aurat. Suruhan itu juga ditujukan kepada semua wanita beriman.
2. Pakaian yang longgar.
Tujuan utama wanita diwajibkan menutup aurat ialah untuk mengelakkan daripada lelaki ajnabi melihat tubuh badannya dan mengelakkan daripada berlakunya fitnah. Oleh itu, pakaian yang ketat walaupun tebal sudah pasti akan menampakkan bentuk tubuh badan. Wanita yang memakai pakaian ketat walaupun menutupi seluruh tubuh masih belum memenuhi tuntutan menutup aurat seperti dikehendaki syarak.
Syarat ini berdasarkan kepada kata Dahiyyah bin Khalifah al-Kalbi yang bermaksud: “Rasulullah SAW didatangi dengan beberapa helai kain ‘qubtiyyah’ (sejenis kain yang nipis buatan Mesir), lalu Baginda berkata: “Bahagikan kain ini kepada dua, satu daripadanya dibuat baju dan bakinya berikan kepada isterimu.” Apabila aku berpaling untuk beredar Baginda berkata: “Dan suruhlahisterimu meletakkan kain lain di bawahnya (supaya tidak nampak bentuk tubuhnya).”
Menurut Ibn Rusyd, ‘qubtiyyah’ ialah pakaian yang tebal tetapi melekat pada badan kerana ianya ketat dan menampakkan bentuk tubuh pemakainya. Oleh itu, Rasulullah SAW menyuruh Dahiyyah menyuruh isterinya melapik pakaian itu dengan kain lain supaya tidak menampakkan bentuk tubuhnya.
3. Pakaian yang tidak jarang.
Syarak menetapkan pakaian wanita mestilah tidak jarang sehingga menampakkan bentuk tubuh atau warna kulitnya. Aisyah meriwayatkan bahawa saudaranya, Asma, pernah masuk ke rumah Rasulullah SAW dengan berpakaian tipis sehingga nampak kulitnya. Rasulullah SAW berpaling dan mengatakan: “Hai Asma, sesungguhnya seorang perempuan bila sudah datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini sambil ia menunjuk muka dan kedua telapak tangannya.”
Teguran Rasulullah SAW terhadap Asma jelas menunjukkan bahawa pakaian yang jarang tidak memenuhi syarat menutup aurat bagi wanita baligh.
4. Bukan pakaian yang menarik perhatian (pakaian syuhrah).
Apa yang dimaksudkan pakaian untuk bermegah ialah pakaian yang berlainan daripada pakaian orang lain sama ada dari segi warna, fesyen atau potongan sehinggakan menarik perhatian orang lain serta menimbulkan rasa bongkak pada pemakainya.
Ibn Umar meriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa Baginda bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang memakai pakaian bermegah-megah maka Allah Taala akan memakaikannya dengan pakaian yang serupa pada hari kiamat kelak kemudian ia akan dijilat api neraka.”
5. Tidak menyerupai pakaian lelaki atau pakaian orang kafir.
Pakaian yang menutup tubuh badan tidak dikira sebagai memenuhi ciri pakaian Islam jika menyerupai pakaian orang kafir. Ia berdasarkan hadis Rasulullah SAW seperti diriwayatkan Ibn Abbas: “Rasulullah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.”
Larangan menyerupai pakaian orang bukan Islam ini atas alasan ia boleh menjatuhkan martabat Islam dan penganutnya.
6. Tidak bertabarruj.
Tabarruj dalam bahasa mudah boleh diertikan sebagai bersolek. Ada juga yang mengatakan tabarruj ialah melepaskan tudung kepalanya tetapi tidak mengikat/mengetatka nnya, lalu terlihatlah rantai leher, anting-anting dan lehernya. Kesimpulannya tabarruj ialah memperlihatkan keelokan, kecantikannya yang sepatutnya wajib ditutup.
Larangan ini berdasarkan kepada firman Allah yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang jahiliah dulu (pertama).” (Surah al-Ahzab, ayat 33)
Ayat itu petunjuk kepada isteri Nabi SAW supaya tetap di rumah dan tidak bertabarruj seperti orang jahiliah dulu. Konsep tabarruj jika dilihat dalam kerangka lebih luas meliputi perbuatan wanita mendedahkan aurat, memakai wangian apabila keluar rumah, cara berjalan atau tingkah laku yang menarik perhatian lelaki ajnabi.
Pakaian wanita menutup aurat mestilah memenuhi ciri disebutkan walau di mana mereka berada. Berdasarkan syarat itu juga dapat kita ukur sejauh mana wanita Muslimah sudah menutup aurat atau hanya bertudung saja seperti fenomena di Malaysia apabila ramai bertudung tetapi memakai pakaian tidak menepati syariat. Ia adalah fenomena pemakaian tudung kerana fesyen, ikut-ikutan, paksaan ataupun berdasarkan kejahilan dan bukannya ilmu Islam sebenar.
09 January 2011
"Esok nak cuti...."
06 January 2011
Zina Hati
“ Amat besarlah kemurkaan ALLAH kepada
sesiapa yang berkata, apa yang tidak dia lakukan”
Zina hati,
bukanlah sebenarnya mengkhayalkan zina di dalam khayalan kita.
Tetapi zina hati ini adalah apabila kita
tidak mengawal rasa cinta kita,
dengan kita melakukan perkara-perkara yang mendekati zina,
tetapi kita tidak melakukan zina.
Zina hati ini boleh terjadi melalui pelbagai medium.
Contohnya, telefon, yahoo messenger,
sms, e-mail dan sebagainya.
Maksudnya, kita tidaklah bercouple bersentuh tangan,
atau keluar berdua-duaan, atau berkhalwat bersama pasangan,
tetapi kita sentiasa berhubung dan akhirnya timbul satu
perasaan di dalam hati yang menganggu kebersihan jiwa kita.
Zina hati, biasa berlaku jika kita tidak menjaga perhubungan kita.
Namun boleh juga berlaku jika kita sendiri
yang berlebihan mengingati pasangan yang kita cinta,
atau orang yang kita admire.
Semua ini hakikatnya adalah lorong-lorong
yang membawa kita kepada zina.
Perasan tak, apakah yang ALLAH arahkan kepada kita berkenaan zina?
ALLAH SWT berfirman,
“ Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya
itu adalah perbuatan yang keji,
dan itu adalah perbuatan yang buruk”
ALLAH mengarahkan kita,
supaya jangan mendekati,
bukan jangan buat.
Maksudnya, nak dekat pun tak boleh, apatah lagi buat.
Di sinilah zina hati menjadi perkara yang besar untuk kita,
kerana zina hati adalah kesan dari kita mendekati zina.
Bagaimana?
Lihat sabda Rasulullah SAW ini,
“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan
nasib anak Adam mengenai zina.
Tidak mustahil dia pernah melakukannya.
Zina mata ialah memandang.
Zina lidah ialah berkata.
Zina hati ialah keinginan dan syahwat
,sedangkan faraj (kemaluan)
hanya menuruti atau tidak menuruti"
Lihat, zina mata adalah memandang,
zina lidah dalah berkata, dan zina hati adalah keinginan.
Bila kita tidak menjaga tatacara
perhubungan yang ISLAM dah tetapkan,
kita akan terdedah kepada pasangan kita.
Kita akan sentiasa memandangnya,
atau jika tidak memandang, melalui telefon contohnya,
maka kita akan sentiasa merindui suaranya,
bila bersembang,
kadangkala kita sengaja berlebih-lebihan dalam berbicara,
atau kemungkinan kita akan sengaja
melembut-lembutkan suara kita dengan
kelembutan yang ganjil bila berbicara dengannya.
Semua ini, menganggu hati.
Apabila kita asyik merindui pasangan kita,
sentiasa berfikir mengenainya, kecantikannya,
ketampanannya, sifat penyayang dan keramahannya,
kelembutannya dan betapa kecintaan kita kepadanya,
atau kecintaannya kepada kita, maka zina telah berlaku,
walaupun tidak bersua dari segi pancaindera.
Semua itu menimbulkan bintik hitam dalam hati kita.
Sebab itulah kita diminta menjaga mu’amalah
Zina hati, kalau dibiarkan lama-lama,
akan menyebabkan kita kelemahan dalam beramal dan
merosakkan diri kita sendiri dari dalam.
Malah kalau tidak dinyahkan dalam diri,
berkemungkinan besar menarik diir kita ke lembah zina yang sebenar.
Zina hati ini, oleh kerana namanya pun zina hati,
maka tidak akan ada sesiapa yang dapat menangkapnya
melainkan diri kita sendiri. Maka kes ini adalah amanah.
Kita sahaja yang dapat menyedarinya apakah kita ini
sudah dijangkiti zina hati atau tidak.
Sebab itulah ayat zina itu dinyatakan dengan arahan tidak mendekati.
Apa lagi? Mari kita sama-sama muhasabah diri.
03 January 2011
Bumbung 5 & Pantai Kamloon
Pantai Kamloon Sepintas Lalu
Pantai Kamloon terletak dalam kawasan Kepala Batas,
Kemudahan Yang Ada
(i) Kawasan jogging Track - 5.5 ekar
(ii) Kawasan Riadah dan memancing – 40.0 ekar
(iii) Kawasan Lanskap dan jogging track yang
disediakan bangku taman di sepanjang
tempat letak kereta yang dikhaskan di kawasan
Kawasan lanskap dan jogging track
Kawasan Riadah
Laluan pejalan kaki (boardwalk) sepanjang 1800m
Kompenan Pembangunan Fizikal
(i) Pelantar Memancing
Pelantar Memancing disediakan sebanyak
(ii) Wakaf "A"
Disediakan sebanyak 3 buah.
(iii) Wakaf "B"
Disediakan juga sebanyak 3 buah.
Dataran Letak kereta
Keluasan dataran ialah 400m p.
Bangunan Utiliti
(i) Bangunan utiliti disediakan untuk kemudahan
Tandas Lelaki dan Wanita.
Bilik mandi dan Persalinan.
Kaunter Bayaran dan Setor.