(artikel disediakan oleh pihak Nuffnang)
Terdapat beberapa faktor yang menentukan peluang
anda untuk dipilih untuk kempen CPUV.
Pihak Pengiklan (Advertisers) memilih blog yang mereka
ingin iklankan berdasarkan beberapa faktor seperti berikut :
1) Disebabkan Pihak Pengiklan (Advertiser)
senantiasa mempunyai pasaran khusus untuk kempen mereka,
maka mereka akan memilih blog yang
mempunyai pembaca blog yang berpadanan sebagai sasaran mereka.
2)Jika pembaca blog anda termasuk di dalam kategori itu,
maka peluang untuk anda dipilih untuk mereka adalah sangat tinggi.
3) Kebanyakan bloggers yang tidak mengisi ruang 'survey' yang disediakan dengan betul berkemungkinan tinggi mendapati blog mereka
tidak terpilih untuk mendapat kempen atau iklan daripada Advertisers.
4) Ini kerana, 'survey' tersebut berfungsi untuk Advertisers
kami mengenali isi kandungan blog bloggers kami dengan lebih baik.
5)Mana-mana blog yang tidak mengisi ruang 'survey'
selalunya tidak akan diendahkan oleh Advertisers kami kerana
mereka tidak akan tahu jika kempen mereka
bersesuaian atau tidak dengan isi kandungan blog tersebut.
6)Oleh itu, kami amat menggalakkan anda mengemaskini laman 'survey' anda
dari masa ke semasa untuk menaikkan peluang blog anda dipilih oleh Advertisers kami.
7) Keberkesanan penempatan iklan juga sangat penting dalam industri pengiklanan.
Pengiklan kami telah menghabiskan banyak wang
untuk mencorakkan iklan mereka dan membeli ruang iklan.
8) Mereka perlu memastikan mesej yang ingin mereka sampaikan
kepada pasaran khusus mereka sampai dengan efektifnya.
Oleh itu, mereka senantiasa akan membeli ruang iklan
yang hanya telah dioptimumkan sepenuhnya dan diletakkan pada tempat yang berkesan.
9)Kesimpulannya, anda hanya perlu meletakkan unit iklan anda pada
tempat yang sepatutnya dan faktor ini akan memuaskan Pihak Pengiklan.
10) Sebagai contoh, sesuatu unit iklan "Skyscraper" seharusnya
menjadi elemen pertama di sidebar dan bukan di tempat lain.
11)Hal yang sama juga bagi unik iklan "Leaderboard"
yang seharusnya menjadi elemen pertama yang dapat dilihat
12)di saat pengunjung masuk ke laman web anda.
13)Manakala, unit iklan "Large Rectangle" pula seharusnya
ditempatkan betul-betul di bawah entri pertama anda.
14)Jika unit iklan blog anda tidak mengikut garis panduan
yang telah dinyatakan seperti di atas,
hal ini akan banar-benar mempengaruhi keputusan Pengiklan untuk memilih blog anda dan berkemungkinan tinggi menyebabkan mereka memilih blog lain
15) Selain itu, ruang unit iklan juga memainkan peranan penting bagi
Blogger untuk dipilih dalam sesuatu kempen.
16)Semua Pihak Pengiklan kami membuat pembahagian
yang sama rata pada ketiga-tiga unit iklan kami iaitu,
Leaderboard, Skyscraper, dan Large Rectangle
setiap kali mereka beriklan dengan kami.
17) Jika blog anda mempunyai kesemua 3 unit iklan di dalamnya,
maka peluang anda untuk terpilih bagi sesuatu kempen adalah amat cerah.
18) Keahlian eksklusif memainkan peranan dalam kempen iklan kerana
Pihak Pengiklan kami lebih cenderung untuk meletakkan
iklan mereka pada blog-blog berstatus Glitterati
kerana ini merupakan sebahagian daripada program
hadiah kami untuk Bloggers kami yang paling setia dengan kami.
19) Ahli biasa masih akan dipilih untuk kempen
tetapi dalam angka yang lebih rendah berbanding dengan ahli Glitterati.
20) Oleh itu, anda perlulah mengambil semua inisiatif untuk meningkatkan peluang
blog anda untuk mendapat perhatian daripada Pihak Pengiklan,
dengan selalu mengemas kini blog anda,
menempatkan unit iklan anda di tempat yang betul, dll.
21)Jika nasib menyebelahi anda,
dan Pihak Pengiklan memilih anda untuk kempen CPUV mereka,
maka peluang untuk anda mendapat beberapa angka di ruang "Buffered Earning" adalah sangat cerah!
Alhamdulillah..12 CPUV sedang running..Syukur padaMU TUHAN.