24 November 2014

Cara Buat Tapai Ubi Kayu


Saya suka sesangat makan tapai ubi kayu
tp bila dok di Kedah ni
takde pula terjumpa tapai ubi kayu
ni dimana2...

So kalau nak makan
tunggu bila baik kg kat kelantan
ataupun jika ada ubi kayu
buat sendiri..makan sendiri hehe

Cara buat tapai ubi kayu

1- Ubi kayu kupas kulitnya kemudian.potong ikut saiz kegemaran 

2-Basuh hingga betul2 bersih-toskan

3-Rebus atau kukus ubi kayu hingga empuk 

4-Biarkan ubi kayu betul2 sejuk. 

Taburkan ubi kayu dengan ragi yang dihancurkan

 Gaul rata ragi dan ubi kayu 

ada sesetengah org membungkusnya dalam daun pisang
tapi saya cuma letak dalam tupperware yg bertutup rapat
2 hari baru boleh dibuka ya..
sedap jika digoreng celup tepung

31 comments:

  1. Assalam kak,
    PEBERET ni haaaaaaaaaaaa..
    memang kat KELANTAN ja berpeluang makan
    NAK3

    ReplyDelete
  2. tak pernah nak cuba.. Selalu makan tapai pulut je.. Cam ne rasanya?

    ReplyDelete
  3. Nampak sedap .
    Tp lya x mkn tapai..
    Mcm rugi jeeee kam x nikmatinya

    ReplyDelete
  4. assalam kamsiah..acik pun suka sangat tapai ubi..tapi tak pernah cuba buat sendiri..

    ReplyDelete
  5. dana paling suke tapai ubi tp kt kl ni pyh nk cari yg sedap... kalu tapai pulut melambak lah... teringat tapai arwah nyai buat...sedap sgt2.... masa dia bt msti dia susup bekas tu tinggi2 takmo bg kami jumpa hehehhe

    ReplyDelete
  6. dua2 suka..tapai pulut dan ubi kayu..jarang jumpa tapai ni..

    ReplyDelete
  7. Saya pun suka...
    dan mmg susah nak jumpa...jumpa pun sekali sekala kat majlis kenduri kawin..

    ReplyDelete
  8. farah tak pernah makan tapai kak..percaya tak..huhuhu

    ReplyDelete
  9. saya tak pernah makan tapai ubi... tapi tiap kali nampak gambar tapai ubi nampak sedap dan teringin nak makan... maybe kena belajar buat sendiri gak la hehehe

    ReplyDelete
  10. Assalammualaikum..salam singgah kembali kak kamsiah...

    ReplyDelete
  11. pandai kamsiah buat tapai ubi ...kakak suka juga makan tapai ubi tapi tak pernah buat sendiri pun ..beli je.

    ReplyDelete
  12. aka boleh la buat sendiri makan sendiri...saya ni duk tunggu akak buat sendiri bagi saya sendiri ni... hihihih

    ReplyDelete
  13. Dah lama tak makan..tapi sesekali kat tempay saya ni terjumpa juga org menjualnya..

    ReplyDelete
  14. Wah! Pandai kak Kamsiah buat tapai ubi ya? Yus biasa beli je, kat pasar pagi hari Sabtu di sini ada jual..◕‿◕

    ReplyDelete
  15. Saya pernah terpikir kalau ubi kayu boleh dibuat tapai, ubi keledek tak boleh dibuat tapai ke? Atau tapai pisang..ada yang pernah cuba buat..? Mungkin kalau buat sedap siapa tau kan..?

    ReplyDelete
  16. orang ckp masa buat tapai ni naklah dlm keadaan bersih badan..baru tapai cantik bersih..betul ke?

    ReplyDelete
  17. Asalam Madam kamsiah..teringat ibu Etuza dulu zaman remaja suka sangat tapai ubi ni, manis pula tu. etuza masih ingat etuza lah yang paling suka makan..memang sedap makanan warizan melayu zaman berzaman..

    ReplyDelete
  18. Puan Kamsiah,

    Nak kata favourite sangat tu tidaklah. Tapi saya makan tapai ubi ini.....

    ReplyDelete
  19. info dari Majlis Kanser Negara (MAKNA)tapai ubi kayu ni bagus untuk melawan sel kanser..

    ReplyDelete
  20. Salam kak kam.. uwaaaa.. lamanya x makan... tapai ubi kayu celup tepung mmg terbaikk.. dulu zaman sekolah bykorg jual, skrg dh susah nk jumpa.

    ReplyDelete
  21. Saya suka dengan tapai... :) Kenapa ubi kuning lebih sedap berbanding ubi putih?

    ReplyDelete
  22. dha lama x mkn ubi kayu..TAPAI lagi lah x pernah mkn...susah nk jumpa kat sini. Ubi kayu setiap kali mkn mesti nak kentut je hihih

    ReplyDelete
  23. Mak Lya suka jugak ni ..Selalu kalau balik kampung kebetulan ubi kayu ada mmg buat tapai hehehe

    ReplyDelete
  24. saya tak makan tapai :(
    rata-rata orang di sebelah pulau (pulau pinang) amnya di bahagian gergetown tak makan tapai

    ReplyDelete
  25. Saya lebih suka tapai ubi. Rasanya lebih sedap jika dibandingkan dengan tapai pulut...rupanya pun lebihelok.. Tapai ubi mudah ditemui di johor..ianya bukan lah makanan mutlak org kelantan yea..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum....dlu arwah mak n ayh mmg pnjual tapai ubi dan pulut.sy sorang je yg ikut jejak langkah diorg jual tapai ubi dan pulut.satu pkara sy nk share sikit pd ssiapa yg buat tapai ubi.slepas dibuang kulit eloklah dikikiskn ubi dahulu utk mbuang kanjinya agar rupa tapai tersebut menjadi putih gebu seperti kapas dan ia xkan mudah masam atau berlendir.slamat mncuba...ssiapa yg nk menempah tapai dgn sy boleh lah hubungi 011~1288 0729.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum....dlu arwah mak n ayh mmg pnjual tapai ubi dan pulut.sy sorang je yg ikut jejak langkah diorg jual tapai ubi dan pulut.satu pkara sy nk share sikit pd ssiapa yg buat tapai ubi.slepas dibuang kulit eloklah dikikiskn ubi dahulu utk mbuang kanjinya agar rupa tapai tersebut menjadi putih gebu seperti kapas dan ia xkan mudah masam atau berlendir.slamat mncuba...ssiapa yg nk menempah tapai dgn sy boleh lah hubungi 011~1288 0729.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum....dlu arwah mak n ayh mmg pnjual tapai ubi dan pulut.sy sorang je yg ikut jejak langkah diorg jual tapai ubi dan pulut.satu pkara sy nk share sikit pd ssiapa yg buat tapai ubi.slepas dibuang kulit eloklah dikikiskn ubi dahulu utk mbuang kanjinya agar rupa tapai tersebut menjadi putih gebu seperti kapas dan ia xkan mudah masam atau berlendir.slamat mncuba...ssiapa yg nk menempah tapai dgn sy boleh lah hubungi 011~1288 0729.

    ReplyDelete
  29. Saya lagi suka tapai ubi kayu goreng,mcm grg pisang..kalau ada tapai goreng ni msti beli,skrg susah nak jumpa

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.