25 November 2014

Sabarlah Wahai Hati

"Wahai orang-orang yang beriman!
Mohonlah pertolongan (kepada ALLAH) dengan sabar dan solat.
Sungguh, ALLAH beserta orang-orang yang sabar."
[Al-Baqarah:153]


Saya berdoa..terus berdoa pada YANG ESA..
agar memberi saya kekuatan
Agar  DIA melindungi ahli keluarga saya

Jujurnya..setiap kali terpandangnya
setiap kali itulah saya teringat apa yg dibuatnya pada keluarga saya
namun tiada dendam dihati

Apa yg akan kalian buat???
bila jiran yg betul2 didepan rumah
terserempak berkali2 setiap hari
dan setiap kali terserempak itulah
dia akan memaki hamun 

TUHAN..andai tiada kesabaran yg ENGKAU berikan
dah tentu kami jugak akan melawan
namun kami berpegang apa yg Nabi pesan
jangan membalas perbuatan seseorang
sama sepertimana yg dibuatnya

setelah hampir setahun berlalu sejak PERISTIWA ITU
beberapa hari lepas suami saya bercakap tentang PINDAH
(setelah dia kena sembur oleh si jiran)

Bukan senang nak berpindah
bukan mudah nak cari rumah
dan bukan sedikit wang
yg telah dihabiskan utk rumah yg kami duduki sekarang..

TUHAN..ENGKAU bukakan hati mereka kejalan YANG ENGKAU REDHAI
BERILAH PETUNJUK DAN HIDAYAHMU PADA MEREKA


Sabarlah wahai hati.
Terus ukirkan senyuman!

42 comments:

  1. Saya doakan akak sekeluarga di berikan kekuatan dalam hadapi ujian ini..Mmg saya yg baca pun jadi stress juga kak...ye la, nak elak berjumpa macam mana, dah jiran depan rumah!

    ReplyDelete
  2. Saya doakan akak sekeluarga sentiasa dilindungi Allah dan mendapat ketenangan sentiasa. Moga jiran akak juga akan berubah menjadi manusia yang lebih baik.

    Sabar itu mudah untuk dilafazkan, tetapi menuntut tahap keimanan yang tinggi untuk mempraktikkannya. Sabar ya kak.

    ReplyDelete
  3. Sabar itu indah Kamsiah.. semoga teruskan kesabaran itu .. dan mendapat keredhaan dari Ilahi..

    ReplyDelete
  4. Puan Sekeluargaa,

    Bagaimanakah hendak saya katakan/nasihatkan untuk menangani situasi yang puan sekeluarga alami?

    Perkara yang puan alami adalah 'kacau ganggu'.Bahkan anjing jiran yang kuat menyalak dan mengganggu juga ada asas untuk diadukan kepada PBT.

    Saya tidak akan memberi nasihat," Bersabar" sedang puan kelihatan telah hilang sabar tetapi memaksa diri bersabar.

    Namun, bersabarlah dalam usaha mencari cara mengatasi masalah.

    ReplyDelete
  5. wat do no je kamsiah..teruskan berdoa moga dilembutkan hati mereka dan tabahkanlah hati ya kamsiah..

    ReplyDelete
  6. kakak simpati dgn kamsiah sekeluarga....apalah yg mampu dgn jiran rupa tu...terpaksa bersabar,kalau berpindah jdi pilihan rasanya jiran yg sakit tu tentu fikir memang bersalah...ialah berat memandang berat lagi yg menanggungnya.

    ReplyDelete
  7. nie mesti kes jiran akak yg agak mental dl kn kak..ingatkan dah reda dah..rupanya ade lg angin seram sejuk dia tuh..bertabahlah kak & family, kalo perlu pindaah tuk hidup lebih tenang..pindahlah kak...

    ReplyDelete
  8. done follow sis ..
    be strong.. lumrah kehidupan ...
    =)

    ReplyDelete
  9. saya doakan akak terus bersabar dan semoga jiran akak tu dibukakan pintu hatinya,untuk berbuat baik pada akak...

    jiran saya dulu pun macam tu jugak,tp dia main sembur kat fb pulak...tapi saya tahu dia bercakap tentang kami..tp alhamdulillah baru2 ni dah ok..

    ReplyDelete
  10. acik pernah alami..tapi bukan jiran...setiap kali sleepas solat acik sedekah/hadiah kan surah Al Fatihah pada mereka..dan berdoa selalu supaya dilembutkan hati nya..In syaa allah .mudah2an doa kita akan diterima..

    ReplyDelete
  11. acik pernah alami..tapi bukan jiran...setiap kali sleepas solat acik sedekah/hadiah kan surah Al Fatihah pada mereka..dan berdoa selalu supaya dilembutkan hati nya..In syaa allah .mudah2an doa kita akan diterima..

    ReplyDelete
  12. Salam kak kamsiah....
    sedih saya membacanya kak... saya nak nasihat supaya akak terus tabah dan jgn mengalah... tpi mungkin beban yg akak tanggung dh tak tertanggung... mmg susah nak pindah rumah.. nak beli rumah, semua pakai duit. Saya cuma mampu berdoa kpd akak sekeluarga supaya dipermudahkan urusan dan beroleh ketenangan... amin...

    ReplyDelete
  13. Asalam...inilah cara amalan yang baik teruskan berdoa kepada yanga maha Esa, dalam apa juga Dia lah yang memberikan rasa tenang..

    ReplyDelete
  14. Sabar itu iman yang pasti..bersabarlah jika ada musibah..semoga peristiwa itu ada hikmahnya.amin

    ReplyDelete
  15. salams,

    sedihnya saya baca:(
    saya doakan moga akak sekeluarga sentiasa dalam lindungganya, insyaallah doa org yg terianiaya akan termakbul...amin....

    ReplyDelete
  16. teruskan berbuat baik kepada jiran tu kak, insyaallah dia akan termalu sendiri

    ReplyDelete
  17. Allah kak... dana mungkin terlepas ntry yg akak ltk tuh... baca ntry tuh dana rasa meremang bulu roma, astagfirullah..sampai mcmtu sekali dia fitnah akak... btpe lah kite nk membela segala mcm syaitan tuh bkn ada faedahnya... sampai sanggup maki hamun carut marut gitu, yelah kak... suami akak pun dh tak tahan kot nk dgr dia maki hamun dia fitnah akak n keluarga... itu yg dia bt keputusan nk pindah, biar dia rasa lebih tenang... kalu dana pun kak sampai bile nk bersabar n bertahan ngn org mcmtu, kite mmg tak kacau org tp kalu org yg kacau camne...
    tkt jgk dia apa2kan akak n famili camne kan, org kalu dh percaya kan bomoh lbh dr Allah camne lah hati depa nk tenang kan kak...

    ReplyDelete
  18. istifar pajang Zura baca citer kat Link yang akak bg tu. besar sungguh dugaa jiran mcm tuh. Sabar banyak2 yer Kak~
    Mudah2an Allah akan bantu akak sekeluarga. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  19. Moga urusan akak dipermudahkanNYA.
    Rasa macam baru lagi peristiwa tu..

    ReplyDelete
  20. Nabi kita terus berbuat kebaikan pada jiran tua yg selalu menyakiti baginda dengan meletakkan benda-benda tajam dihadapan rumah baginda, tapi bila jiran tua itu sakit, baginda yg mulia dtg merawatnya.

    ReplyDelete
  21. Walaupun tidak megalami situasi spt Akak tetapi terasa betapa sukarnya situasi sehingga timbul pula cadangan utk berpindah. Tiada nasihat yg dapat diberikan...Semoga akak sekeluarga membuat keputusan yg tepat nanti. Semoga Allah memberi pentunjuk, kekuatan dan dipermudah segala urusan buat akak sekeluarga.

    ReplyDelete
  22. Sakitnya jiwa membaca cerita Kamsiah. Saya pun biasa dapat jiran teruk dirumah sekarang dan dikampung masa muda dulu... Jiran ini tidak menghamun, mulutnya manis bak madu cuma dia suka buat fitnah. Saya juga pernah berfikir untuk berpindah tapi tidak jadi. Saya keraskan hati, kuatkan semangat,yakin disertai doa. Walau makan masa,tapi saya berjaya juga.Nasihat saya pada Kam.. Kalau boleh bersabar, teruskan..berdoalah dan minta Tuhan tunjukkan jalan yang baik untuk Kam sekeluarga dan juga mereka.

    ReplyDelete
  23. bersabar lah.sesungguh nya Allah syg pada hambanya yang bersabar.Semoga awk kuat semangat.

    ReplyDelete
  24. Saya salute sebab Kak Kamsiah dan suami boleh bertahan dan bersabar. Kalau dari sudut psikologi sebenarnya merekalah yang kalah, family akak yang menang.
    Kalau kena pada saya, rasanya tak sempat seminggu berdamar muka dia orang saya kerjakan. Jangan di layan kak orang orang yang macam ni ...

    ReplyDelete
  25. Sorry yer Kak, nak tanya ... ada link entry pasal jiran akak ni ke? Mana tau orang yang saya kenal.. beberapa tahun lepas, ada sebuah family yang tinggal di sebelah rumah kami pun sama macam tu. Fitnah ibu saya macam macam. Di katanya ibu saya hantar santau sampai malam malam dia tak boleh tidur. Kadang kadang subuh subuh hari dia dah bangun menyapu laman, kumpul2kan sampah di bakar, katanya tak boleh kasi family saya nampak, nanti kami hantar jembalang nak rosakkan hidup dia. Waktu kenduri arwah ayah saya, dia bakar sampah daun daun kering ngan kayu, lepas tu dia pasang kipas industri menghala ke rumah kami yang sedang ramai orang tengah bertahlil. Perempuan ni isteri kepada seorang guru MRSM

    ReplyDelete
  26. Sakit jiwa ke apa itu? sabarlah selagi termampu..

    ReplyDelete
  27. Laaaa.. saya ingatkan kisah jiran sakit mental tu dah selesai, ingatkan dia dah kembali jadi manusia, tapi rupanya masih tak berubah?? Apa pun tindakan Kam dan keluarga lepas ini saya rasa berpindah bukanlah satu pilihan paling tepat. Berpindah cuma akan menjadikan mereka rasa menang dan akan menabur fitnah apa yang telah mereka lakukan sebelum ini adalah betul..

    ReplyDelete
  28. Puan Kamsiah,

    Agak berat juga dugaan yang Puan hadapi. Tiada apa yang boleh saya kata melainkan meminjam kata-kata Allah swt agar bersabar dan terus bersabar kerana sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar. Bukan sahaja bersabar dan adalah lebih baik sekiranya Puan dan suami memberi maaf kepada jiran Puan biar pun mereka tidak meminta maaf. Memang benar, saya barangkali hanya boleh berkata-kata kerana saya tidak alaminya. Apa pun semuga Allah swt melindungi Puan sekeluarga.

    ReplyDelete
  29. Sabar la akak... Moga jiran akak dapat menjadi jiran yang baik...

    ReplyDelete
  30. wah..besar juga masalah ni.nak elak pun x boleh,dah berjiran.nak pindah pun bukan kerja mudah.in sha allah,byk berdoa pd Allah moga diberi petunjuk penyelesaian kpd masalah ini

    ReplyDelete
  31. Kak Kamsiah sekeluarga, semoga terus bertabah hati & semoga Allah Taala melembutkan hati jiran tu..

    ReplyDelete
  32. Ya Allah kuatnya dugaan..
    Bersabar pun perlu dan tindakan pun di ambil jika tindak sendiri yang akan merana.. saya doakan moga semua nyer akan berakhir dengan segera.. kuatkan hati dan semangat...

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum..
    nasihat saya utk akak.. setiap kali lepas solat akak sedekahkan alfatihan untuk jiran akak. sebut nama dia dan doakan untuk dia supaya die dilembutkan hati, dibukakan hati untuk memaafkan keluarga akak kalau ada sebarang kesilapan..
    dan doakan semoga dpt berbaik2 semula.insyaAllah..
    hati org tu Allah yg pegang, kita hanya mampu berdoa.. berdoa tanpa give up..

    Abah nak order BASIC H satu!

    ReplyDelete
  34. ya Allah besar betul dugaan ni..setai kalu jumpa setiap kali itu juga kluar nya makin hamun. apa maslah jiran tu sebenarnya...tiada agama ke..ishh...GERAM nih!!!..sabar pun ada hadnya..kalua asyik ke na maki hamun je...apa msalahnya...

    ReplyDelete
  35. owh...jiran yang dulu tu yer kak... masih lagikah mereka? ya Allah.... bersabar banyak2 yer kak, i know u guys whole family sangat tabah.

    ReplyDelete
  36. tumpang sedih atas pe yang terjadi...moga akak sekluarga lebih tabah dan sabar

    GIVEAWAY BY KAMEQ DEANNA

    ReplyDelete
  37. Sabarlah dan sentiasa ingat Allah bersama insan yang sabar ..Sabar itu separuh daripada iman ..

    ReplyDelete
  38. mungkin jiran jiran lupa apa yg Rasulullah katakan
    Demi Allah tidak beriman, seseorang yang jirannya yang tidak aman dengan perangai buruknya

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.