29 November 2014

Resepi Kerabu Sotong Ala Thai

Bahan2:
10 ekor sotong
bersihkan..buang kulitnya
potong dan celur sekejap kemudian toskan
-cili padi dan cili merah-potong nipis
-seulas bawang besar-potong
-sebiji tomato-potong dadu
-sos ikan
-sebiji limau kasturi
-sebatang serai-potong nipis
-gula perang

Hiasan-daun sup dan daun bawang

Cara2nya:
gaul kesemua bahan
rasakan masam,manis dan masinnya




sebagai menghargai usaha cikgu ETUZA
yang sedang mencari IKON GRAFITY
utk diletakkan daam bloglistnya
jom ramai2 ke blognya


34 comments:

  1. Asalam ..memang sedap air tangan amat bersih lagi halal ..sealalu ke masak sebegini sedap!..bertuah ya anak2..
    Masakan kami biasa saja Madam kamsiah..apa nak malu kan memang itulah keadaannya...

    ReplyDelete
  2. Asalam ..memang sedap air tangan amat bersih lagi halal ..sealalu ke masak sebegini sedap!..bertuah ya anak2..
    Masakan kami biasa saja Madam kamsiah..apa nak malu kan memang itulah keadaannya...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah tahnia Madam kamsiah akhirnya berjaya mendapat hadiah dari Etuza. Datang malam ni ya upload hadiah..tahnia..mesti farisyah happy..eh itu kah nama dia tu anak bongsu..Tahniah.dengan bijaknya Madam kamsiah ..rebut peluang

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah tahnia Madam kamsiah akhirnya berjaya mendapat hadiah dari Etuza. Datang malam ni ya upload hadiah..tahnia..mesti farisyah happy..eh itu kah nama dia tu anak bongsu..Tahniah.dengan bijaknya Madam kamsiah ..rebut peluang

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah bestnya kak
    dah lama saya tak makan kerabu sotong
    kalau makan di kedai
    depa suka buh daun ketumbaq
    saya tak masyuk sangat dengan daun tu ^_^

    ReplyDelete
  6. sedapnya kerabu sotong..! terliur tgk walaupun tgk gambar ja..dpt bayangkan rsanya..

    ReplyDelete
  7. Nampak sedap... boleh cuba try masak nanti...

    ReplyDelete
  8. Harus cuba, sedap tu kak kam cuma sos ikan jer xder kat rumah, pernah beli tapi buang sbb tak reti nak guna selain untuk buat kerabu mangga.

    ReplyDelete
  9. emmm....sedap dan mudah membuatnya...boleh tambah idea nak masak pe sehari2.

    ReplyDelete
  10. lain orang lain caranya..begitulah dengan resepi kerabu sotong ni. Bahannya hampir sama tapi kerabu sotong kak selalunya kering tak berair..

    ReplyDelete
  11. kita singgah dan follow kembali.. sallam perkenalan sis

    ReplyDelete
  12. slurrppp... saya kalau nampak cili jer terus merembes air loiur hahaha. nak nak pulak rasa thai ni... waduhhh kak.

    ReplyDelete
  13. wahhh kayaknya sotong nya seger sekalii... jadi kepengen deh

    ReplyDelete
  14. Sedapnya.... nanti nak cuba juga buat mcm ni tak nak gantikan udang... sini susah sikit nak dapat sotong...

    ReplyDelete
  15. ASalamualaikum ukuhuwa maya sorey hari ini..

    ReplyDelete
  16. Puan Kamsiah,

    Menyelerakan. Tambahan pula sotong kegemaran saya....

    ReplyDelete
  17. aslmkum. sedap sotong tu. tq singgah dan folloe sekali. Skrg kite follow awk balik ya. Tq

    ReplyDelete
  18. sedapnya kerabu sutong..bulan puasa mmg slalu beli kat pasar ramadhan..

    ps: pasir mas rumah mak..imm dok menyewa kat kg pulau belanga..on the way ke tawang.dekat je la ngn bachok..hihi

    ReplyDelete
  19. sedapnya..sotong mmg kegemaran saya.:)

    ReplyDelete
  20. Kerabu sotong ni memang pembuka selera makan! Saya suka!

    ReplyDelete
  21. Kalau kat sini takde kuah akak ...Hehehe nampak sedap tuuu ..Yummy yummy yummy ..Suka jugak makan kerabu sotong ni..

    ReplyDelete
  22. menyelerakan tapi saya tak boleh makan sotong banyak nanti garu hidung

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.