18 April 2013

Berguguran...

Zaman kanak2 saya
tak kenal epal,anggur,pir
atau segala bagai buah yg diimport

yg dinikmati adalah buah2an kampung
-jambu batu,jambu air,buah kemunting
kerian,mertajam


nasib buah jambu ni sekarang
berguguran...tak bernilai..





38 comments:

  1. tak der org berminat nak mkn yer kak...sedap nie cicah colek...

    ReplyDelete
  2. lama tak makan jambu air yang ni..susah nak jumpa sekarang ^_^

    ReplyDelete
  3. sedapnyaaa kalau mkn dengan cili kicap/ kuah rojak ..

    ReplyDelete
  4. akak..betul tu
    jambu air.jambu batu,belimbing adalah buah zaman kecik2 saya

    tp last week kami memetik jambu air rumah jiran
    katanya anak2 dia x makan sgt
    anak2 saya terutama sikecik tu makan sakan sbb dia paling suka buah
    saya tumpang makan dgn mencicah gula/kicap cili padi ;)

    ReplyDelete
  5. dulu kat kampung puas makan buah jambu ni.. sedap dicicah dengan cili kicap letak gula.. aduh.. terliur dibuatnya.. ;)

    ReplyDelete
  6. sayangnyaaaa.. tak ada yg pandai makan ke? Kalau anak sy, jgnkan buah2 kampung, buah2 bandar pun dia kurg layan...

    ReplyDelete
  7. La ni budak2 pun buat tak heran dah dengan buah jambu. dulu2 siap keliling kg cari buah jambu.

    ReplyDelete
  8. Ada yang warna putih juga kan.. Che Mid pernah main di bawah pokok semasa berbuah lebat masa kecik-kecik dulu. Sambil main, sambil tangan capai buah.. syokkk!

    ReplyDelete
  9. Sekali-sekala makan best juga ni Kam, wat colek, ada pula cili padi, perghh!!!, terangkat!!

    ReplyDelete
  10. tengok buah jambu ni,teringat kisah lame..dlu2 dpn rumah mak ade tanam pokok jambu air ni..byk jugak buah dia..1 hari m3h ambik&terus ngap..pastu tetiba rasa cm nk tengok bekas yg telah digigit tu..tu dia ade ulat la pulak..terus m3h campak buah tu..sampai sekarang m3h x mkn buah jambu lg..kalo nk makan sekalipun,m3h akn kopek ,belek2 lima nam kali sampai puas ati xde ulat,bru ngap..hee

    ReplyDelete
  11. Alahai sayangnya... kalau kakak tak sempat gugur kakak petik. Makan cecah dgn kicap cili sedapnya... susah nak dapat sekarang ni jambu macam ini.

    ReplyDelete
  12. mmg sedap ni kalau cecah dgn sambal kicap pedas.. Tq atas ucap selamat untuk adik yer

    ReplyDelete
  13. alaa...akk, KY pun mcm tu juga waktu kecik2..susah nak makan buah2an import tu, KY suka jambu bertih tu...masam2 rasanya

    ReplyDelete
  14. Jambu air tu syok makan sejuk2, cecah kicap pedas...:)

    ReplyDelete
  15. Dah pupus pokok ni di kampung. Dulu ada putih dan merah. Masam2 manis...cicah kicap +gula+ garam. Kecur air liur.

    ReplyDelete
  16. lama dah x makan.. hmmm..
    masa kecik2 dulu selalu gak panjat pkok ni.. tapi byak kerengga.. haha..
    tapi peduli ape..hihi

    ReplyDelete
  17. assalamkamsiah..dah lama acik tak jumpa buah jambu bertih ni..kalau dapat ni sedap..acik suka..beli asam boi..rebus campur gula sikit..dah sejuk..masukkan buahjambu ni..simpan dlam peti ais..esok nya baru makan..sedap betul..acik suka

    ReplyDelete
  18. Masa saya kecik dulu2 kalau buah jambu yang gugur penuh bawah pokok mesti banyak rama2 yang hurung....buah tu

    ReplyDelete
  19. biarlah tahun berganti tahun zaman berubah zaman, buah ni tetap saya suka..dan tak pernah jemu :)

    ReplyDelete
  20. Teringat kecik2 berebut jambu bertih ni.. masa tu tak mampu nak beli jajan.. buah2 keliling rumah la jadi kudapan.. putik kelapa pun makchaq makan masa kecik2..

    Anak2 makchaq yg besaq2 suka jugak menyicah jambu ni..

    ReplyDelete
  21. sedapnya, saya panggil jambu butang..
    buat jeruk bestnya..
    jeruk buatan sendiri lebih selamat dimakan :)

    ReplyDelete
  22. Sayangnya.....gugur mcm tu jer...tak de orang ambik..Sedap kalu makan colek ni...

    ReplyDelete
  23. Dulu kita cakap melayu tapi sekarang kita cakap ongputih.... Tu yg kenal grape he... Sori awak pun sama

    ReplyDelete
  24. Mmg nostalgia jambu ni..tingat kenangan ayah menyewa umah kampung kat kampung sy. ayah masih keje kampung masa tu...menoreh getah. Sy umur 5 tahun. Bila umur 6 tahun..baru pindah umah arwah aki...

    Kat umah arwah aki pulak...jambu batu bijik merah tu yg menjadi nostalgia. Skang susah jgk nk jumpa dh jambu tu..

    ReplyDelete
  25. sedapnya..dlu lebat gila jambu air ni sebelah dpur umah wan kt kpg..smpi terpijak2 je sbb byk sgt tk larat mkn

    ReplyDelete
  26. dulu makan jambu ni cicah dengan kicap ada cili api...

    ReplyDelete
  27. feveret saya tu...kalau dapat, mmg cicah ngan kicap+cili padi...sedapnyaaaa....terliur pulak....huhu...

    ReplyDelete
  28. suka makan buah ni.... best nyerrr... da lama tak makan...
    last makan tahun lepas masa tu amik kat petronas petrol pump... banyak sangat buah die...

    ReplyDelete
  29. kat rumah ikut musim, ada time elok, elok buahnya, kalau time tak elok, seme tak elok.. biasanya kalau ada yang mengandung antara kami, pokok kat rumah tu berbuah dengan lebatnya...

    ReplyDelete
  30. Masa JR kecik2 buah epal, anggur dan pir (disebut buah lai) cuma dibeli bila sakit...Adoiiii, masa sakit mana la nak lalu makan, akhirnya yg makan ialah adik2....

    ReplyDelete
  31. Itulah kan, kita tak cuba mengkomersilkan buah tempatan macam ni.. Kalau ada yg cuba mungkin generasi akan datang pun boleh rasa kesedapan rasanya..

    ReplyDelete
  32. jiran bunda tanam pokok jambu ni, tak pernah kait utk makan pun,pelagi nk bagi2 kat jiran. abis bersepah2 sampai tengah jalan,dlm longkang sampai busuk masam.

    maid dia ckp anak2 tuan nak mkn jambu ni beli kat kedai...

    ReplyDelete
  33. suka makan jambu ni..kalau kena yg manis lagi memang berbiji dihabiskan..hehe

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.