03 April 2013

Bergurau Biawak

Sejujurnya saya bkn nak mengangkat diri sendiri
 kedalam bakul dgn kenyataan ini...

 -dirumah saya...'diharamkan' perkataan negatif,
merendah2kan ahli keluarga lain spt bodoh,lembab,pemalas,tak guna...

 -tiada perkataan 'aku' ..'hang' kat rumah saya

 -tiada gurauan melampau,spt tunjal2 kepala,
sekeh2 kepala tunjuk2 penumbuk dsb..
 dan anak2 saya tak pandai bergurau kasar org kata gurau biawak..

 dan bila Tasha ke tempat mengaji Al Quran
 dia dibuli dgn gurauan biawak

 sungguh...sbg ibu yg membesarkannya dgn kelembutam
 dan kasih saynag
 saya tak boleh terima bila :

 -beg mengajinya yg mengandungi muqaddam
diambil dan diletak tgh2 jalan

 -seliparnya setiap hari disorok atau dibuang

 -pen/pensel/pemadam dibaling jauh2 kemudian dia
 disuruh ambil semula sambil diketawakan 

-bila balik,mukanya memutih dek diconteng kapur 

 ya..kerana dia yg paling muda dan kecik disitu
 dan yg memberitahu saya perkara
 ni adalah sorg ustazah sementara 
(kdg2 bila nampak,dia larang)

 mungkin budak2 tu hanya bergurau 
mungkin dah biasa bergurau kasar dirumah 
 tp maaf...bg saya ianya keterlaluan..!!
 

yaa...sblm saya naik angin,
naik tangan pelempang anak org 
sblm suara saya bertukar jadi tarzan,marahkan anak org

 saya mengambil keputusan drastik 
 menukarkan tempat mengajinya 
walaupun membayar lbh sikit 
 (dulu rm30..tempat skrg rm 35 termasuk van)

 beberapa sesi disediakan ikut yg mana bersesuaian 

saya mengambil sesi jam 3-5.ptg
 yg bestnya,setiap sesi..murid2 diwajibkan
 bersolat disana 



 dulu kakaknya pun mengaji disini

38 comments:

  1. salam,
    kalau dah keterlaluan tu, harus dijauhkan sebelum hilang sabar. :)

    ReplyDelete
  2. sedih pula saya baca entry ni kak,
    anak secomel tasya diperlakukan macam tu..
    moga akak sabar ya, alhamdulillah ada tempat belajar lagi
    baik..kesian kat tasha

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah kak, family saya pun tak penah bergurau biawak. Adik beradik kami tak pernah ckap kau/aku walaupun semua dah tahap matang. kalau sentap pun senyap je..xde nak gadoh mulut or perbuatan..sebab kami takut mak marah kami..huhu

    ReplyDelete
  4. salam, Alhamdulillah dah ada tempat baru..

    ReplyDelete
  5. nak gurau ada caranya yang tak memudaratkan mental/fizikal. tapi ini gurau yang dah bertukar jadi buli...

    ReplyDelete
  6. itu melampaui batas namanye...xpe, rietta sngt setuju ngan akak...tukarkan sj...susah nk tengur anak org...bukan nak mengata, tpi kebanyakan mak ayah sekarang, dorg sntiasa kata anak dorg btul..anak org salah...klu rietta jd akak pown, rietta ambil tndakan yang sama...hndarkan sebarang masalah...

    ReplyDelete
  7. elok lah dah tukar tempat mengaji tu, semoga tiada kejadian serupa di tempat baru

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Kamsiah

    Alhamdulillah
    tahniah

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah, persekitaran tempat baru yang lebih positif lebih baik untuk anak-anak.

    ReplyDelete
  10. kalau mak saya dulu, memang budak tu dah kena titik! hehehe.....

    ReplyDelete
  11. ada lg ea membuli time mengaji.. zaman sy dulu ada la.. tp zaman skrg ingt x de.. ada lg rupanya.. comelnya anak akak..

    ReplyDelete
  12. assalam..
    mmg keterlaluan perilaku dorang tu kak..bukan semua ibubapa boleh terima aduan kenakalan ank dorang..bijak tindakan akk tu..silap ari nnt takut mak bapak lak yg bermasam muka..

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah kak, tindakan yg akak amek tuh betul seblm keadaan jd semakin keruh..nie pun sbg cabaran untuk membesarkan anak dgn penuh kesopanan kan...:)kesian tasya...

    ReplyDelete
  14. bgus cara akak ni...

    Sy pun tak penah ajar anak membodoh, membangang, membabi...
    Sesama adik beradik guna gelaran utk memanggil sesama dan membahasakan diri...along, angah..akiss..

    Sy cukup tak suka dgr orang membodoh-bodohkan orang ni. Rasanya nk tampar aje mulut budak yg bercakap mcm tu.

    Cara nk ajar...mmg kena dari dorang kecik la. Kalo dorang sebut bodoh kat sape2...tampar mulut dorang perlahan utk bg ingatan. Ckp kat dorang berdosa ckp kat orang bodoh, bangang, babi, tolol...

    Kesimpulannya...sy respek ngan cara akak jaga anak2 dan cara akak mengatasi agar tasya tak dibuli mcm tu lagi.

    ReplyDelete
  15. Memang keterlaluan buat macam tu... anak saya pun di sekolah baru ni pun kena buli... sebab kita tak ajar mereka buli orang .. jadi mereka diamkan saja.. dan mohon ditukar sekolah Mahaad Tahfiz... InsyaAllah tahun depan saya tukarkan mereka ni :D

    ReplyDelete
  16. dari terus menjadi mangsa dan hati ibu menjadi sakit dan hilang sabar.. biarlah kita mengalah dan tukarkan di tempat yang jauh lebih baik..
    Bukan kata tempat lama tak bagus tak baik tapi kalau emosi anak terganggu tak guna jugak..

    ReplyDelete
  17. assalam.. eloklah ditukar sekolah tu.. mentang-mentang adik jenis lembut di main-main kengkawan... depa tu nak kena ajar juga sekali sekala agar jangan buat nakal dengan orang lain.. saya pernah bulatkan mata kat seorang anak yang lasak disekolah anak saya... sampai terkoyak kain sekolah anak ditolaknya aduii kadang-kadang nak marah keterlaluan dia budak lagi.. tapi mesti ditunjukkan cara agar tidak berterusan..

    ReplyDelete
  18. Salam acik..biasa la budak2 memang kuat membuli tapi kalau kena darah daging sendiri..orang kata cubit paha kanan paha kiri pun akan terasa..huhu..tapi jangan la melampau2 sangat mbulinya.. kesian tasha.. btw.,bagus juga didikan acik kat childs elakkan guna lawak /bahasa yg kasar2 ..bentuk minda juga..tak ada la dibrainwash dgn perkara2 yg tak molek..

    (*Tasha comel la acik.. ^^ manis bertudung.. )

    ReplyDelete
  19. saya juga percaya keperibadian anak diturunkan dari induknya...walaupaun tidak 100%...tapi tak berani pula kata budak2 yg suka membuli tu kerana dibuli dan disakiti dirumah..
    Menukarkan tempat mengaji saya rasa satu solusi yg bagus.

    ReplyDelete
  20. Tu bukan bergurau dah tu kam.. tu dah kira membuli..
    Elok la Kam tukaqkan sekolah Tasya tu.. budak2 membuli ni bukan makan saman, lagi diteguq lagi menjadi selalunya..

    ReplyDelete
  21. Saya setuju tindakan akak tu.
    Di rumah saya pun, Alhamdullilah..kami tak benarkan gurauan kasar/bahasa kasar ni...Anak anak yg terdidik baik di rumah, akan serlahkan keperibadiannya di luar, begitu lah sebaliknya.

    ReplyDelete
  22. syabas kak.. anda seorang ibu yang memahami & mengambil berat

    ReplyDelete
  23. Kalau dah sampai menconteng muka, buang/baling barang tu bukannya gurau. Ni dah masuk bab buli... kalau dibiarkan akan jadi lebih kasar lagi tu. Eloklah dah tukarkan anak tu belajar ke tempat lain.

    ReplyDelete
  24. Aihhh itu bukan gurau biawak dah namanya, melampau betul tu. Saya setuju dgn tindakan akak, dari benda ni melarat, elok la ditukarkan saja ke tempat lain,kesian kat anak akak, mesti dia tertekan

    ReplyDelete
  25. as salam kak...ini sgt melampau..kalau saya pun marah....ksian anak akk jd mangsa kat skolah... xjumpa bdk tu ker kak... :)

    ReplyDelete
  26. salam kak!!^^

    bagus..
    dari kita duduk marahkan orang baik kita selesaikan masalah dan jauhkan punanya..
    saya suka dengan decision akak.. nice choice!!

    ReplyDelete
  27. Melampau betul gurauan tu. klw sy pun sure marah. Tp lebih baik tukarkn dia ke sklh lain dari melarat. Entah la budak2 skrg. Tau nk membuli je.

    ReplyDelete
  28. budak2 sekarang ni kalau bergurau tak hinggat dunia...

    ReplyDelete
  29. Kasian Tasha, inilah anak2 suka sangat buli kawan. Sebenarnya ada entry saya hal anak jg, saya tak pernah ajar anak dgn perkataan "bodoh kau, babi kau" dan sekeluarga dengan kata2 yang bermaksud tak baik. tetapi, entah macamana anak saya tersebut perkataan tu kepada seorang pelajar tingkatan 4 di sekolahnya. Cuma sekali saja anak saya terkata, nah! pelajar ting 4 tu terjang tumbuk kepala dan bahu serta badan anak saya yg tingkatan 1 umur 13 tahun. Saya diberitahu hal ni semasa saya di Ranau mengikuti karnival NILAM. hati sangat2 sedih dan mahu saja nak balik keningau masa tu. Tapi segera saya berfikiran positif, mybe pengajaran untuk anak saya..rasanya ada dia terpengaruh ucapan2 kasar itu dengan kawan sebaya dia. Sebab suatu masa lalu saya ada terdengar ada seorang kawan sebaya dia tiba2 dalam perbualan biasa kawan dia terucap BODOH kau..yang pasti pelajar itu bukan sekampung dengan kami tetapi dari bandar, saya agak kecewa, kerana ketara perkataan BODOH tu habit dia.
    sorry panjang cerita pula...

    ReplyDelete
  30. seminggu cuti yg lalu, saya nasihatkan anak, anak saya yg kena terjang tu kata dia menangis dan kesakitan bahu, ( remuk hati saya ) sebab saya tak pernah terjang anak saya, ada pula pelajar lain dengan senangnya pukul anak saya.
    Dalam kesempatan cuti seminggu tu,minta anak saya cepat2 hafal asmaul usna, Subahanallah dia berjaya dan tiap kaloi solat kami baca asmaul usna sekeluarga, selain itu saya ajarkan anak saya doa2 mudah agar terhindar dari dipukul orang lain, walaupun hanya al fatiha insya Allah akan kabul , saya yakin sangat dengan setiap hari doa akan Allah beri rahmat perlindungan kepada anak2 kita. Itu pasti..
    Bila habtar anak saya ke asrama, saya masuk room anak saya, pelajar tu menyembunyikan diri ..agak lama jg hingga saya balik ke kampung tak jumpa pelajar tingkatan 4 tu. Serius dia dah ketakutan walhal saya akan marah dia, kerana saya anggap inilah pengajaran untuk anak lelaki ke 3 saya tu.

    ReplyDelete
  31. kecik2 dh pndi membuli anak org.........sian adik! itu bukn gurau namanya. Smoga adik tabah ye!

    ReplyDelete
  32. Kadang2 berlaku pertembungan budaya antara budaya yg terdidik halus seperti anak Kamsiah dan budaya terdidik kasar seperti budak2 tu. Itu yg susahnya bila ada ibu bapa menganggap itu hal budak2, sedang budaya kasar itu akan budak2 tu bawa hingga dewasa, lalu lahirlah generasi gangster spt yg sekarang dah mula bercambah dlm masyarakat Melayu kini....

    ReplyDelete
  33. Tindakan yang bijak!!!
    sebelum mama di ajadi HULK baik pindahkan..hehehehe

    Masalahnya cikgu kat sana buat apa yek...

    ReplyDelete
  34. Nilah yang kita risau.. Kalau anak kita baik pun ada orang lain nak ambil kesempatan..

    Bukan kita ada sepanjang masa dengan anak. Saya puji tindakan penyelesaian yang akak amik ni.. Mmg sesuai..

    ReplyDelete
  35. ini bukan bergurau...ini dah kes buli...sib la dah tukar...klu tak ada yg kena serang...hehehe...tapi 1st time dengar "gurau biawak"

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.